Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Zidentyfikowano prawdopodobną bazę 2. Polskiego Dywizjonu F-35 – Breaking Defense Breaking Defense

Zidentyfikowano prawdopodobną bazę 2. Polskiego Dywizjonu F-35 – Breaking Defense Breaking Defense

Wydaje się, że zidentyfikowano drugą lokalizację polskiego F-35. (USA/ Przylądek Sumner)

WARSZAWA: Podczas przemówienia wygłoszonego 8 września na 29. Targach Obronnych MSPO w Kielcach, wysoki rangą dyrektor Lockheed Martin nieumyślnie ujawnił możliwą lokalizację drugiej eskadry lotnictwa polskiego F-35A.

Oficjalnie rząd nie wybrał tutaj drugiej lokalizacji dla jednostki F-35A. Jednak podczas przemawiania na MSPO, JR McDonald, wiceprezes Lockheed ds. rozwoju biznesu w Integrated Fighter Group, określił prawdopodobną lokalizację eskadry jako 21. Bazę Lotnictwa Taktycznego „Maj Stefan Stec” w Uedwin, północno-zachodniej Polsce.

Strona nie jest wielką niespodzianką, bo na papierze ma sens. Oedwin jest teraz siedzibą eskadry Polskich Sił Powietrznych wyposażonej w dziesiątki rosyjskiego sprzętu szkoleniowego Su-22M4 i sześć samolotów Su-22UM3K. Samoloty te służą do szkolenia nowych pilotów i zapewniają szkolenia cykliczne zarówno dla konwencjonalnych sił powietrznych, jak i szkolenia polskich Sił Specjalnych JTAC i Jednostki Obrony Powietrznej.

Świdwin, położony około 60 kilometrów od Morza Bałtyckiego, zapewni łatwy dostęp F-35 do spotkania z alianckimi siłami powietrznymi w razie potrzeby. Su-22 w bazie są już używane do wsparcia kilku ćwiczeń NATO w regionie, takich jak Baltops, Astral Knight czy Spring Storm, aby poprawić koalicyjne operacje lotnicze i interoperacyjność w realistycznym środowisku szkoleniowym. Jednak Schwedwin, podobnie jak wszystkie bazy Polskich Sił Powietrznych, znajduje się w zasięgu rosyjskich mobilnych systemów rakiet balistycznych krótkiego zasięgu 9K720 Iskander (SS-26 Stone) oraz powietrznych S-400 Triumf (SA-21 Growler). systemy obronne, oba rozmieszczone w Kaliningradzie.

Warszawa planuje utrzymywać monterów na stanie do 2025 roku, aby utrzymać wykwalifikowanych pilotów i techników. Nie jest jasne, czy w planach będzie przeniesienie personelu ze Świdwina do obsługi F-35 po przejściu na emeryturę, czy też zostanie on przeniesiony do innych baz.

Pierwsza partia polskich samolotów F-35A stacjonująca w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Ask, w centralnej części kraju została już ogłoszona. Ta baza jest obecnie domem dla jednostki F-16C/D Block 52.

READ  Badanie mówi, że Wielka Brytania porzuca produkcję szampana z powodu zmian klimatycznych

Podczas swoich komentarzy MacDonald powiedział, że produkcja pierwszego w Polsce F-35 ruszy w przyszłym roku i będzie to Block 4 z Technical Refresh 3, który obejmuje nowy procesor rdzeniowy, modernizację radaru i nowy widok kokpitu, a także kilka oprogramowanie. Ulepszenia, w tym ulepszone możliwości prowadzenia wojny elektronicznej.

Według MacDonalda „Większość, jeśli nie wszystkie 32 polskie samoloty F-35A zostaną zmodernizowane do Bloku 4, a Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów. 35-tki będą produkowane w rejonie The Lot 16, a TR-3 jest na torze, który ma zostać wdrożony na samolotach Lot 15 w 2023 roku”.

Pierwsza partia ośmiu polskich F-35 zostanie dostarczona w latach 2024-2025 i będzie stacjonować w Luke AFB w Arizonie, w celu przeszkolenia 24 pilotów i 90 inspektorów obsługi technicznej, z których część zostanie wewnętrznymi instruktorami w Polsce. Kolejna partia samolotów zostanie dostarczona do Polski w latach 2026-2027, z wstępną zdolnością operacyjną eskadry na żądanie w 2026 roku, a w pełni rozwinięta eskadra do 2030 roku.

Generał Todd Walters, dowódca amerykańskiego dowództwa europejskiego i naczelny dowódca NATO w Europie, stwierdził, że „do około 2030 r. NATO będzie miało 450 F-35 w dwunastu lokalizacjach. Zasady są zgodne z planem:

  • Wielka Brytania (RAF Marham i RAF Lakenheath od 2021 r.)
  • Holandia (Volkel, w 2022 i Leeuwarden TBD)
  • Dania (Skrydstrup, w 2023 r.)
  • Włochy (Amendola i Ghedi w 2022 r.)
  • Norwegia (Orland i Evenis w 2022 r.)
  • Belgia (Florin w 2025 i Klein-Brogel w 2027)
  • Polska (Łask w 2026, Świdwin TBD)