- Napisane przez Colina Pattersona
- Reporter rozrywki
Live Aid, jeden z najsłynniejszych koncertów wszechczasów, w przyszłym roku stanie się musicalem w Londynie.
Pierwotnie wydarzenie, które odbyło się na stadionie Wembley w dniu 13 lipca 1985 r., zostało zorganizowane przez Boba Geldofa i Midge Orra w celu zebrania pieniędzy na pomoc dla głodu w Etiopii.
W musicalu zatytułowanym Just For One Day znajdą się utwory grane tego dnia przez takich artystów, jak Queen, U2, Sir Elton John, Sir Paul McCartney i Sting.
Spektakl będzie można oglądać w londyńskim Old Vic Theatre od 26 stycznia do 30 marca.
Siedząc na scenie w Old Vic, Geldof chce wyraźnie powiedzieć, że nikt nie będzie udawał piosenkarza.
„To nie jest hołd. Nie mam z tym nic wspólnego. Nie ma więc faceta przebranego za Freddy’ego i noszącego kiepskie wąsy. To piosenki napędzają dramat” – mówi.
Fabuła Just For One Day, nazwana na cześć wersu z Heroes Davida Bowiego, zrównoważy spojrzenie za kulisy połączenia Band Aid i Live Aid z historią miłosną inspirowaną prawdziwymi wydarzeniami.
„Historia opiera się na rzeczywistych zeznaniach z tamtego dnia” – wyjaśnia Geldof. „To prawdziwi ludzie opowiadają swoje historie. Jest to więc teatr złożony”.
Musical powstaje za pełnym pozwoleniem fundacji Band Aid Charitable Trust, która otrzyma 10% kwoty ze sprzedaży każdego biletu.
Pomysłodawcą serialu byli John O’Farrell, autor scenariusza musicalu Mrs Doubtfire, oraz Luke Sheppard, który wyreżyserował musical Juliet zawierający utwory szwedzkiego autora tekstów popowych Maxa Martina.
Geldof mówi, że duet nie był zbyt pewny siebie, gdy przedstawiał mu pomysł na program.
„Przyszli i powiedzieli: «Wiemy, że powiecie nie, ale chcemy to zrobić, bo nasi rodzice nigdy nie przestali rozmawiać o tym dniu. Uważamy, że to teatr.»
Geldof wziął udział w warsztatach związanych z musicalem z innymi kuratorami Band Aid, w tym z promotorem Live Aid Harveyem Goldsmithem i Lordem Grade – człowiekiem, który zatwierdził transmisję oryginalnego koncertu w BBC.
Zanim zdecydowali się poprzeć produkcję, chcieli się upewnić, że spodoba im się to, co zobaczą.
„To miejsce zrobiło na nas ogromne wrażenie. Muszę przyznać, że w domu nie było suchego oka” – potwierdza Geldof.
Wcieli się w niego angielski aktor Craig Els, który wcześniej występował w telewizji w serialach Ripper Street i Dr Who. Geldof nie lubi oglądać, jak ktoś go filmuje.
„Będę całkowicie szczery. Wystarczająco źle jest być Bobem Geldofem. Trochę gorzej jest widzieć, jak ktoś inny udaje ciebie. Dla mnie zaletą jest to, że ma on tak wspaniały głos na scenie, że ludzie myślą, że w rzeczywistości jestem śpiewam.” Podobnie jak ty. Tak dobrze.
„Posługiwał się właściwym językiem” – śmieje się, potwierdzając słynne przekleństwa, które wypowiedział podczas transmisji na żywo w ramach programu Live Aid, kiedy na siłę poprosił prezentera Davida Hepwortha, aby odczytał numery telefonów w celu przekazania datków na spoty.
Oryginalne wydarzenie Live Aid, które odbyło się w Filadelfii i na Wembley, wzięło udział wielu wspaniałych artystów wszechczasów, takich jak Bob Dylan, Led Zeppelin i The Who.
Koncert, który obejrzało 1,5 miliarda widzów telewizyjnych, zebrał miliony na rzecz pomocy głodowej. Dało to także plan wielu innym koncertom charytatywnym, a także pomogło w promowaniu dyskusji na temat pomocy humanitarnej, która później stała się głównym tematem rozmów zachodnich rządów.
Live Aid było już wielokrotnie traktowane dramatycznie, a triumfalny występ Queen odtworzono z niezwykłą szczegółowością, aby zapewnić punkt kulminacyjny nagrodzonego Oscarem filmu biograficznego o Freddim Mercurym w reżyserii Ramiego Malka „Bohemian Rhapsody”.
Był także film BBC Four z 2010 roku Kiedy Harvey Pope spotkał Domhnalla Gleesona, który grał Geldofa przed Gwiezdnymi Wojnami, a komedia Sky Arts Urban Myths: Backstage at Live Aid badała, co mogło się wydarzyć tego dnia, z Martinem Compstonem z Line of Duty w roli wściekły Midge Orr.
Geldof ma nadzieję, że nowy musical pomoże pod wieloma względami kontynuować dziedzictwo Live Aid.
„Pieniądze na Band Aid są fajne, ale nie o to chodzi. Czy dzieciak przyszedłby do tego i wyszedł ze stwierdzeniem: «Mogłbym zrobić coś takiego z urządzeniami cyfrowymi, co dałoby taki sam efekt»?”
„Jeśli ktoś zrozumie, że rozwiązaniem nie jest wiatr, że rozwiązaniem jest podniesienie tyłka, to szczerze mówiąc, w przypadku Boba właśnie na tym właśnie stoję”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”