Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Zajęcia edukacyjne dla dorosłych powiązane z niższym o 19% ryzykiem demencji.

Zajęcia edukacyjne dla dorosłych powiązane z niższym o 19% ryzykiem demencji.

Naukowcy odkryli, że u osób uczestniczących w zajęciach edukacyjnych dla dorosłych ryzyko wystąpienia demencji było o 19% niższe. W badaniu wykorzystano dane z brytyjskiego Biobanku i zasugerowano, że edukacja dorosłych może pomóc w utrzymaniu płynnej inteligencji i myślenia niewerbalnego wraz z wiekiem.

Dorośli w średnim i starszym wieku uczestniczący w kształceniu dorosłych zmniejszają ryzyko rozwoju demencji, takiej jak choroba Alzheimera, o 19% w ciągu pięciu lat.

Jak zachować sprawność poznawczą w miarę starzenia się? Powszechnie uznaje się, że konsekwentne ćwiczenia umysłowe, takie jak łamigłówki, sudoku lub niektóre gry wideo, mogą pomóc w zapobieganiu pogorszeniu funkcji poznawczych i schorzeniom, takim jak: Choroba Alzheimera W naszych późniejszych latach. Jednak wielu z nas regularnie uczestniczy w zajęciach edukacyjnych dla dorosłych, na przykład ucząc się nowego języka lub umiejętności. Czy edukacja dorosłych wiąże się również z niższym ryzykiem pogorszenia funkcji poznawczych i demencji?

Tak, według naukowców z Instytutu Rozwoju, Starzenia się i Raka na Uniwersytecie Tohoku w Sendai w Japonii, którzy po raz pierwszy wykazali w nowym badaniu przeprowadzonym w Granice starzejącej się neuronauki.

„Tutaj pokazujemy, że u osób uczęszczających na zajęcia z zakresu edukacji dla dorosłych ryzyko wystąpienia demencji pięć lat później jest mniejsze” – stwierdziła dr Hikaru Takeuchi, pierwsza autorka badania. „Edukacja dorosłych wiąże się również z lepszym utrzymywaniem rozumowania niewerbalnego wraz z wiekiem”.

Brytyjski biobank

Takeuchi i współautorka, dr Ryota Kawashima, profesor w tym samym instytucie, przeanalizowali dane z brytyjskiego Biobanku, który zawiera informacje genetyczne, zdrowotne i medyczne od prawie pół miliona brytyjskich wolontariuszy, z czego przeanalizowano w tym celu 282 421 uczestników . Zostań. Byli zapisani do badania w latach 2006–2010, kiedy mieli od 40 do 69 lat. Do czasu niniejszego badania obserwowano je średnio przez siedem lat.

Na podstawie ich genotypu stwierdzono, że występowały w nich 133 polimorfizmy pojedynczego locus (SNP). DNAUczestnicy otrzymali indywidualną, prognostyczną „wielogeniczną ocenę ryzyka” demencji. Uczestnicy samodzielnie zgłaszali, czy uczestniczyli w jakichkolwiek zajęciach z zakresu edukacji dorosłych, nie podając częstotliwości, przedmiotu ani poziomu akademickiego.

Autorzy skupili się na danych z wizyty rejestracyjnej i trzeciej wizyty oceniającej, które odbyły się w latach 2014–2018. Podczas tych wizyt uczestnicy otrzymali szereg testów psychologicznych i poznawczych, na przykład sprawdzających inteligencję płynną, pamięć wzrokowo-przestrzenną i czas reakcji.

W okresie objętym badaniem u 1,1% uczestników próby rozwinęła się demencja.

Zmniejszenie ryzyka demencji

Takeuchi i Kawashima wykazali, że ryzyko wystąpienia demencji u uczestników, którzy w momencie zapisów do programu brali udział w kształceniu dorosłych, było o 19% mniejsze ryzyko rozwoju demencji w porównaniu z uczestnikami, którzy tego nie robili. Dotyczy to zarówno osób rasy kaukaskiej, jak i należących do innych grup etnicznych.

Co ważne, wyniki były podobne, gdy wykluczono uczestników z cukrzycą, hiperlipidemią, chorobami układu krążenia, nowotworem lub chorobami psychicznymi w wywiadzie. Oznacza to, że zaobserwowane zmniejszenie ryzyka nie wynikało wyłącznie z tego, że uczestnicy z pierwotną demencją nie mogli kontynuować edukacji dla dorosłych ze względu na objawy tych znanych chorób współistniejących.

Wyniki pokazały również, że uczestnicy, którzy uczestniczyli w zajęciach z edukacji dla dorosłych, utrzymali płynną inteligencję i rozumowali niewerbalnie lepiej niż ich rówieśnicy, którzy tego nie robili. Jednakże edukacja dorosłych nie miała wpływu na utrzymanie pamięci wzrokowo-przestrzennej ani na czas reakcji.

Konieczne są randomizowane badania kliniczne

„Jedną z możliwości jest to, że angażowanie się w aktywność intelektualną ma pozytywny wpływ na układ nerwowy, co z kolei może zapobiegać demencji. Jednak nasze badanie jest badaniem obserwacyjnym podłużnym, więc jeśli istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy edukacją dorosłych a niższym ryzykiem demencji , może być w obu kierunkach.

Takeuchi zasugerował przeprowadzenie randomizowanego badania klinicznego, aby wykazać ochronny wpływ edukacji dorosłych.

„Może to przybrać formę kontrolowanego eksperymentu, w którym jedną grupę uczestników zachęca się do udziału w zajęciach z zakresu edukacji dorosłych, podczas gdy drugą grupę zachęca się do udziału w interwencji kontrolnej z równoważną interakcją społeczną, ale bez edukacji” – powiedział Takeuchi .

Odniesienie: „Efekty edukacji dorosłych na funkcje poznawcze i ryzyko demencji u osób starszych: analiza podłużna” Hikaru Takeuchi i Ryouta Kawashima, 23 sierpnia 2023 r., Granice neuronauki.
doi: 10.3389/fnagi.2023.1212623

Badanie zostało sfinansowane przez Wellcome Trust, Radę ds. Badań Medycznych, Departament Zdrowia, Rząd Szkocji, Agencję Rozwoju Regionalnego Północno-Zachodniego, Fundację Naukową Takeda, JST/RISTEX i JST/CREST.

READ  Czterowalentne szczepionki przeciw grypie zapewniają wyższą odporność przeciwko szczepowi B w porównaniu do szczepionek trójwalentnych