Śledczy szukają fragmentu kadłuba, który w piątek wysadził samolot Boeing nad Oregonem w USA, mając nadzieję na fizyczne dowody na to, co poszło nie tak.
W boku samolotu linii Alaska Airlines powstała wielka dziura, gdy Boeing, producent samolotów, zainstalował „zatyczkę” zakrywającą wyjście awaryjne, z którego linia lotnicza nie korzysta.
Wtyczki znajdują się w większości samolotów Boeing 737 Max 9. FAA tymczasowo uziemiła te samoloty do czasu przejścia kontroli obszaru wokół wtyczki drzwi.
Dlaczego są tam te składniki?
Niektóre większe Boeingi 737 mają wyjścia awaryjne w kadłubie za skrzydłami, aby spełnić federalne wymagania dotyczące projektowania samolotów w taki sposób, aby pasażerowie mogli ewakuować się w ciągu 90 sekund, nawet jeśli połowa wyjść jest zablokowana.
Im więcej pasażerów znajduje się w samolocie, tym więcej potrzeba wyjść.
Niektóre linie lotnicze, w tym indonezyjskie Lion Air i Corendon Dutch Airlines, w swoich samolotach Max 9 mieszczą ponad 200 miejsc, dlatego muszą mieć dodatkowe wyjścia awaryjne. Jednak Alaska Airlines i United Airlines skonfigurowały swoje samoloty 737 MAX 9 tak, aby miały mniej niż 180 miejsc, więc samoloty nie potrzebują dwóch wyjść w środkowej części kabiny, aby zachować zgodność z amerykańskimi przepisami ewakuacyjnymi.
Na Alasce i United, jedynych amerykańskich liniach lotniczych latających na Max 9, boczne wyjścia w pobliżu tyłu samolotu są zastępowane stałą zatyczką wielkości drzwi wyjściowych.
Czy są tylko w Max 9?
NIE. Boeinga Produkuje także większe wersje swojego modelu 737-900 – poprzednika modelu MAX – oraz modelu MAX 8 z miejscem na dodatkowe wyjścia z tyłu. Nabywcy tych samolotów mogą również zdecydować się na zainstalowanie drzwi wyjściowych lub podnośników.
Kto instaluje wtyczki?
Rzecznik Spirit AeroSystems – niepowiązanej ze Spirit Airlines – potwierdził New York Times, że firma zainstalowała uszczelki drzwi w Max 9, w tym wtyczkę w samolocie Alaska Airlines, który brał udział w piątkowym wypadku. Jak podaje Seattle Times, uszczelki drzwi w kadłubie 737 zostały zmontowane w fabryce Spirit w Wichita w stanie Kansas.
Rzecznik Spirit AeroSystems nie odpowiedział na pytania Associated Press. Boeing odmówił komentarza w tej sprawie.
Dostawca Boeinga
Spirit jest największym dostawcą samolotów komercyjnych dla Boeinga i produkuje kadłuby oraz inne części do samolotów Boeing Max. Firma była w centrum Wiele ostatnich problemów Dzięki jakości wykonania zarówno MAXa, jak i większego samolotu Boeing 787 Dreamliner. W zeszłym roku Boeing i Spirit AeroSystems odkryły nieprawidłowo wywiercone otwory montażowe w grodzi, która utrzymuje ciśnienie w samolotach 737 MAX na wysokości przelotowej.
Dochodzenie
Urzędnicy amerykańskiej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, na czele której stoi przewodnicząca zarządu Jennifer Homendy, przybyli w sobotę do Portland w stanie Oregon, aby rozpocząć dochodzenie, które prawdopodobnie potrwa rok lub dłużej. W sobotni wieczór Homendy odmówiła omówienia możliwych przyczyn.
W skład zespołu NTSB wchodzi ekspert w dziedzinie metalurgii, a Homendy powiedział, że śledczy przyjrzą się zatyczce drzwi wyjściowych, jeśli ją znajdą, a także jej zawiasom i innym częściom.
Zdaniem niezależnych ekspertów, kluczowe znaczenie dla dochodzenia będzie zbadanie uszkodzeń drzwi.
„Dobrą rzeczą w metalu jest to, że metal maluje obraz, a metal opowiada historię” – powiedział Anthony Brickhouse, który studiuje badanie wypadków na Uniwersytecie Lotniczym Embry-Riddle w Daytona Beach na Florydzie. „Jestem całkiem pewien, że znajdą odłamany element i będą w stanie naukowo porozmawiać o tym, co stało się przyczyną tej awarii”.
Drzwi wyjściowe, niezależnie od tego, czy są zamontowane, czy nie, niekoniecznie są słabym punktem kadłuba, powiedział Brickhouse. O uszczelce drzwi wyjściowych nigdy nie słyszano przed lotem 1282 Alaska Airlines.
Czy były ostrzeżenia?
Analitycy branży lotniczej z banku inwestycyjnego Jefferies napisali, że w samolocie biorącym udział w piątkowym wypadku podczas dwóch poprzednich lotów wystąpiły problemy z ciśnieniem. NTSB nie skomentowała historii samolotu, ale Homendy powiedział, że śledczy sprawdzą dokumentację konserwacji nawet tak nowego samolotu.
Inne eksplozje kadłuba
Zdarzały się rzadkie przypadki otwartych dziur w kadłubach samolotów. W większości przypadków objawy te były wynikiem zmęczenia metalu w aluminiowej obudowie samolotu.
W najbardziej przerażającym przypadku stewardesa linii Aloha Airlines rozbiła się z kabiny Boeinga 737 nad Oceanem Spokojnym w 1988 roku po upadku z wysokości 18 stóp (5,5 metra). Oderwany został kawałek dachu. Jej ciała nigdy nie odnaleziono. Tragedia doprowadziła do zaostrzenia przez linie lotnicze obowiązku sprawdzania i naprawy mikroskopijnych pęknięć w kadłubie samolotu, zanim otworzą się podczas lotu.
W 2009 roku w dachu południowo-zachodniego Boeinga 737 otworzyła się dziura podczas lotu na wysokości 35 000 stóp nad Wirginią Zachodnią. W 2011 roku na innym południowo-zachodnim Boeingu 737 pojawiła się pięciometrowa rana, co zmusiło pilotów do awaryjnego lądowania w bazie wojskowej w Arizonie. W obu przypadkach nikt nie odniósł obrażeń, a w obu przypadkach obwiniano zmęczenie metalu.
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
Obietnice wyborcze Kamali Harris przypominają obietnice Jacindy Ardern
Wybory w USA: Joe Biden mógł pomóc Trumpowi w jego „śmieciowych” gafach.
Wydarzenie Trumpa w Madison Square Garden zostało zakłócone prymitywnymi uwagami wstępnymi