Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Właściciel Jaguara Land Rovera buduje brytyjską fabrykę akumulatorów w Somerset

Właściciel Jaguara Land Rovera buduje brytyjską fabrykę akumulatorów w Somerset

  • Napisane przez Simona Jacka i Lucy Hooker
  • wiadomości BBC

Źródło obrazu, Getty Images

Właściciel firmy Jaguar Land Rover, firma Tata, ogłosi plany budowy flagowej fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii.

Osoby zaznajomione ze sprawą powiedziały, że nowa fabryka w Somerset zostanie oficjalnie ogłoszona w środę.

Źródła podają, że rząd zapewnia wsparcie w wysokości setek milionów funtów.

Niektórzy przedstawiciele branży samochodowej opisali fabrykę jako najważniejszą inwestycję samochodową w Wielkiej Brytanii od czasu przybycia Nissana do Wielkiej Brytanii w latach 80.

Inwestycja może stworzyć do 9 000 miejsc pracy wokół Bridgwater w Somerset. Ale jego znaczenie polega na bodźcu, jaki zapewni sektorowi produkcji samochodów, przechodząc od benzyny i oleju napędowego do produkcji samochodów elektrycznych.

Akumulatory zazwyczaj stanowią ponad połowę wartości pojazdu elektrycznego, więc oczekuje się, że niezawodne dostawy będą miały kluczowe znaczenie dla przyszłości brytyjskiego przemysłu samochodowego.

Rząd był krytykowany za brak jasnej strategii przemysłowej oraz za pozostawanie w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Unią Europejską w przyciąganiu inwestycji w technologie niskoemisyjne.

Niektórzy znawcy branży mają nadzieję, że inwestycja w baterie Tata otworzy drzwi do dalszych inwestycji w baterie w Wielkiej Brytanii.

W Wielkiej Brytanii działa obecnie tylko jedna fabryka obok fabryki Nissana w Sunderland, aw Northumberland zaledwie jedna jest na desce kreślarskiej.

Inny proponowany producent baterii, Britishvolt, z siedzibą w północno-wschodniej Anglii, przeszedł do administracji na początku tego roku.

Natomiast Unia Europejska ma 35 otwartych, budowanych lub planowanych fabryk.

Rząd wyznaczył szereg celów netto, w tym zakaz sprzedaży nowych samochodów benzynowych i wysokoprężnych od 2030 r. Jednak jego najnowszy pięcioletni program był krytykowany za brak funduszy i przepisów potrzebnych do osiągnięcia tych celów.

Wielka Brytania eksportuje również dużą liczbę samochodów, a jej rynki zagraniczne są zobowiązane do przejścia na pojazdy elektryczne.

Nowa fabryka w Somerset początkowo będzie dostarczać akumulatory do nowej gamy elektrycznych modeli Jaguara i Land Rovera.

Grupa Tata, indyjski konglomerat wielonarodowy, rozważała lokalizację konkurenta w Hiszpanii dla swojej fabryki baterii. Jego decyzja o wyborze Wielkiej Brytanii może być postrzegana przez rząd jako wielkie zwycięstwo Wielkiej Brytanii.

Jednak źródła podają, że zaoferowano znaczny poziom wsparcia, prawdopodobnie w formie dotacji pieniężnych, rabatów na koszty energii oraz funduszy na szkolenia i badania. Wielkość pakietu stymulacyjnego nie została ujawniona.

Oprócz posiadania Jaguara Land Rovera, Tata ma rozległe interesy stalowe w Wielkiej Brytanii, w tym fabrykę Port Talbot w Południowej Walii, a rząd ma również zapewnić około 300 milionów funtów na wsparcie, modernizację i dekarbonizację tych operacji.

Rzecznik brytyjskiego rządu powiedział, że nie będzie komentował toczących się negocjacji z prywatną firmą.

Wielopartyjna komisja Parlamentu Europejskiego ds. Biznesu i Handlu prowadzi dochodzenie w sprawie brytyjskiego sektora produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych.

Jej przewodniczący, Darren Jones, powiedział, że decyzja Tata o utworzeniu nowej fabryki w Wielkiej Brytanii była „bardzo mile widziana”, ale wzbudziła wątpliwości co do kwoty udzielonego wsparcia.

„Chcielibyśmy jednak rozważyć, jaki pakiet wsparcia był wymagany, aby zabezpieczyć tę decyzję i czy to podejście można zwiększyć, aby zaspokoić potrzebę większej liczby zakładów produkujących akumulatory dla innych firm samochodowych w całej Wielkiej Brytanii”.

Obawy te zostały powtórzone przez FairCharge Group, która reprezentuje inne firmy z sektora pojazdów elektrycznych.

Założyciel FairCharge, Quentin Wilson, powiedział, że branża obawia się, że inwestycja Tata może „zmieść” całe dostępne wsparcie rządowe.

„Naprawdę mam nadzieję, że inne firmy zajmujące się akumulatorami, metalami krytycznymi, ładowaniem łańcuchów dostaw i pojazdami elektrycznymi nie pozostaną w tyle” – powiedział.

Andy Palmer, były dyrektor Nissana i Astona Martina – obecnie w firmie Bud Point zajmującej się ładowaniem elektrycznym – powiedział, że Wielka Brytania potrzebuje strategicznej strategii przemysłowej, aby „podnieść wszystkie łodzie”.

„Wsparcie musi nadejść we wszystkich kształtach i rozmiarach dla firm o różnych kształtach i rozmiarach” – powiedział. „Jedna gigafabryka nie równa się sukcesowi, równa się fragmentowi układanki”.