Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Wentylacja pomaga chronić transport publiczny przed rozprzestrzenianiem się Covid-19, ale maski są lepsze

Wentylacja pomaga chronić transport publiczny przed rozprzestrzenianiem się Covid-19, ale maski są lepsze



CNN

Chociaż sędzia federalny odejmowane Stan maski administracji Bidena transport publiczny W poniedziałek niektórzy eksperci twierdzą, że nie chcesz jeszcze pozbyć się maski. Bez względu na formę transportu publicznego – samoloty, pociągi, tramwaje, metro, autobusy, a nawet wspólne przejazdy tranzytowe – Dobra wentylacja może pomóc w zmniejszeniu COVID-19 rozprzestrzenia się, ale maski działają lepiej.

„Nie możesz wypracować sobie wyjścia z takiego problemu” – powiedział. Kryształowa Kulaadiunkt epidemiologii i adiunkt inżynierii chemicznej i środowiskowej w Yale Institute for Global Health.

Osoba z Covid-19 uwalnia aerozole zawierające koronawirusa, gdy mówi, śmieje się lub po prostu wydycha powietrze. Jeśli dana osoba nie nosi maski, aby zapobiec takim rozpryskom, mogą one zostać powieszone w powietrzu i wdychane przez inne osoby znajdujące się w pobliżu.

Na wolnym powietrzu cząsteczki wirusa mogą się rozprzestrzeniać nawet przy lekkich podmuchach wiatru. Ale w pomieszczeniach, gdzie nie ma wiatru, cząsteczki mają tendencję do koncentrowania się i spędzania wolnego czasu. Dobra wentylacja może pomóc rozbić koncentrację cząstek wirusowych, ale to nie wszystko.

„Wentylacja jest świetna, ale wiemy, że jeśli jesteśmy na zewnątrz, ryzyko jest mniejsze. Możliwość odtworzenia takiego samego przepływu powietrza, jaki miałbyś przy naturalnych wzorcach wiatru w ograniczonej, mocno zajętej przestrzeni wewnętrznej, jest bardzo trudne” – powiedziała Paulette. .Sam na przykład w tunelu aerodynamicznym, który oczywiście nie będzie wygodny z wielu powodów lub pod względem energetycznym, musimy pomyśleć o tym, co jest realistyczne.

W każdym transporcie publicznym system HVAC pochłania powietrze z zewnątrz, przetwarza je i wpycha do kabiny lub samochodu. Jest to system zamkniętej pętli, który może zaczerpnąć trochę świeżego powietrza.

Według Jima Elwessy’ego, byłego Sekretarza Transportu Massachusetts, który obecnie jest wykładowcą planowania polityki transportowej na Wydziale Studiów Miejskich i Planowania w MIT, autobus lub metro może mieć od 10 do 18 wymian powietrza na godzinę. Z drugiej strony może zawierać od 40 do 50.

READ  Częste choroby oczu związane z wyższym ryzykiem demencji - MedicineNet Health News

„Wszystko zależy od wieku sprzętu” – powiedział Al-Weisi. Starsze systemy nie są tak wydajne jak nowsze.

To jest napowietrzone powietrze dobrze wymieszane Powiedział, że krążenie jest dobre i stosunkowo bezpieczne Varghese Mathaiadiunkt na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Massachusetts-Amherst, który prowadził badania nad rozprzestrzenianiem się koronawirusa w środowisku.

Ale gdy wentylacja nie jest dobra, powietrze nie miesza się dobrze i wewnątrz pomieszczenia mogą znajdować się obszary o wyższym stężeniu cząstek.

„Nie można tak naprawdę przewidzieć, gdzie te obszary nie mieszają się dobrze w pokoju. Naprawdę, jest to problem wielowymiarowy i nie jest łatwo przewidzieć w pokoju, który nie jest dobrze wymieszany, jak bezpieczne będzie przebywanie przez dłuższy czas” – powiedział Maathai.

A jeśli układ napędowy chce maksymalnej wydajności do chłodzenia lub ogrzewania powietrza w kabinie, może zamknąć wlot powietrza i wykorzystać to, co już jest w środku, Wyjaśnienie Ali TawfiqD., dyrektor Państwowego Instytutu Transportu we Fresno i profesor nadzwyczajny na Wydziale Inżynierii Lądowej i Geomatyki Kalifornijskiego Uniwersytetu Stanowego we Fresno.

„Autobusy mają filtry, takie jak te w naszych samochodach” – powiedział Tawfik. Ale nie jest przeznaczony dla wirusów takich jak koronawirus czy wirus grypy.

w maj 2020A Tawfik i jego zespół to zrobili Eksperyment Aby dowiedzieć się, jak wirus może rozprzestrzeniać się za pośrednictwem autobusów z typowym systemem wentylacji.

Używając nietoksycznych kolorowych świec i pary, symulowali przepływ powietrza w różnych autobusach. znaleźli to Systemy HVAC są bardzo wydajne i utrzymują chłodne lub ciepłe powietrze wewnątrz autobusu znacznie dłużej, niż niektórzy mogą się spodziewać.

Kiedy zespół wprowadził dym, zobaczyli, jak rozprzestrzenia się w ciągu kilku sekund i wypełnia całą kabinę. Nawet gdy otworzyli drzwi i wpuścili świeże powietrze do systemów HVAC, dym utrzymywał się przez kilka minut. Naukowcy uważają, że wirus zachowuje się jak dym i może przetrwać nawet po opuszczeniu autobusu przez zarażoną osobę.

READ  Izolacja społeczna powiązana z biologiczną różnicą wieku i wyższą śmiertelnością

„To były nieprzyjemne wyniki, ponieważ oznacza to, że otwieranie drzwi i okien niewiele pomaga” – powiedział Tawfiq. „Systemy są zaprojektowane tak, aby szybko oczyszczać powietrze i utrzymywać je w kabinie przez dłuższy czas”.

W innym eksperymencie zespół próbował sprawdzić, czy mogą manipulować powietrzem, aby było bezpieczniejsze. Przetestowali autobusy z trzema wirusami podobnymi do wirusa Corona.

Chłodzenie powietrzem wyeliminowało średnio 80% wirusów, a ogrzewanie około 90%.

„To niekoniecznie oznacza, że ​​jest bezpieczny, ponieważ te 10% to wciąż miliony wirusów” – powiedział Tawfik. Po pierwsze, nie jest jasne, w jakim stopniu wirus zaraża daną osobę.

Filtry HEPA łagodzą około 94% wirusów. Jonizatory były mniej wydajne, ale foto- i UV-utlenianie były lepsze. Lampy UV w systemie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) usuwają około 99% wirusów.

System BART w Północnej Kalifornii i system metra w Nowym Jorku należą do tych, które wprowadziły niektóre z tych technologii podczas pandemii.

Ludzie mogą złapać Covid-19 w samolotach, zwłaszcza gdy zarażona osoba nie nosi maski, Badania wykazały, Ale system powietrzny samolotu jest znacznie potężniejszy niż autobusu czy pociągu.

Samoloty wykorzystują filtry HEPA, które mogą wychwycić około 99% cząsteczek znajdujących się w powietrzu. Mają też lepszą cyrkulację powietrza podczas lotu. Powietrze jest zwykle podawane przez górną część kabiny, wyciągane przez otwory wentylacyjne w podłodze, podawane przez te filtry i ostatecznie zawracane do kabiny.

Samoloty Doprowadzanie powietrza w kierunku od góry do dołu około 20-30 razy na godzinę, tworząc mieszankę 50-50 powietrza zewnętrznego i recyrkulowanego oraz zmniejszając potencjalne rozprzestrzenianie się wirusa. Tak więc ryzyko zachorowania jest niskie, twierdzą eksperci.

Jednak ludzie w samolocie są zwykle znacznie dłużej niż w metrze lub autobusie, a czas spędzany w zatłoczonym samolocie może zwiększyć ich ekspozycję.

Kiedy samolot jest zaparkowany, nie ma tak doskonałej rotacji.

„Systemy samolotów są trochę jak systemy autobusowe, gdy są na ziemi” – powiedział Tawfik. Dlatego zauważysz, że temperatura nie jest dobrze uregulowana wtedy, a także wtedy, gdy nie ma takiej samej ilości świeżego powietrza w obiegu. A potem radzi sobie z tymi samymi wyzwaniami”.

READ  „Gaslit przez lekarzy”: brytyjskie kobiety chore na raka endometrium powiedziały, że „to wszystko jest w ich głowach” | Endometrium

Uber i Lyft zrezygnowały z masek, a wiele firm taksówkarskich przestało zamawiać maski.

Infekcja w aucie jest z pewnością możliwa, Badania pokazują.

Zawsze możesz założyć maskę, a niektórzy eksperci sugerują otwieranie szyb samochodowych i ograniczanie rozmów do minimum. Pamiętaj, że krótkie wycieczki są również lepsze niż długie.

Aloisi powiedział, że są rzeczy, które systemy transportowe mogą zrobić, aby złagodzić niektóre zagrożenia. Na przykład pociągi i autobusy jeżdżą tak często, że na pokładzie jest niewiele osób.

Mówi, że może pomóc wymaganie od ludzi okazania dowodu szczepienia, jeśli chcą wsiąść do pociągu lub samolotu. Prawdopodobnie nie będzie działać z metrem ani autobusami i nie będzie latać politycznie.

Al-Waisi uważa, że ​​transport publiczny został niesprawiedliwie napiętnowany. „Jeśli nie jesteś podekscytowany obserwowaniem ludzi w sklepie spożywczym, powinieneś odpocząć od transportu publicznego” – powiedział.

Jeszcze zanim maski były obowiązkowe w transporcie publicznym, Znaleziono badaniaJednak systemy transportu masowego nie wydają się być głównym motorem rozprzestrzeniania się wirusa.

I chociaż nie jest to obowiązkowe, amerykańskie Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom nadal zaleca, aby ludzie nosili maski w środkach transportu publicznego w pomieszczeniach.

„Kiedy spędzasz dużo czasu w pomieszczeniu, oczywiście wdychasz, a jeśli masz innych potencjalnie zainfekowanych pasażerów, możesz wdychać te małe kropelki, które mogą wywołać chorobę” – powiedział Maathai.

Wentylacja z pewnością pomaga, powiedział, ale ochrona siebie może wymagać wielu narzędzi do złagodzenia. „Maski naprawdę redukują pęd emitowanych kropelek aerozolu”.

maska Może cię nawet chronić Kiedy nie jest noszony przez innych.

„Zwykłe noszenie maski to proste rozwiązanie zwiększające poziom bezpieczeństwa” – powiedział Politt. „Załóż jeden, łatwe do zrobienia”.