Tina Aramso i Eleni Giannacodi, psychologi pracy prowadzące blog „The Happy 9 to 17”, przekazały Business Insiderowi pięć wskazówek, jak poprawić równowagę między życiem zawodowym a prywatnym i uniknąć wypalenia zawodowego.
1. Zarządzaj swoim czasem wolnym tak, jak czasem pracy
Giannakodi powiedział, że Twoje hobby i czas na relaks wymagają wyznaczonych okresów w harmonogramie, podobnie jak możesz zaplanować czas na spotkanie lub wizytę u lekarza.
Powiedziała, że ludzie powinni zadać sobie pytanie, jakie są ich priorytety i wartości oraz czego potrzebują, aby czuć się dobrze ze sposobem, w jaki żyją.
„Kiedy już w pełni uświadomisz sobie różne obszary swojego życia i ich priorytety, łatwiej będzie ci używać ich jako kompasu do planowania tygodnia, dni i podejmowania decyzji” – dodała.
Dodała, że posiadanie czasu na relaks poza pracą może przełożyć się na lepsze wyniki i wyniki w miejscu pracy.
2. Staraj się ograniczyć ilość rozmów o pracy w czasie wolnym
Ważne jest również, aby po zakończeniu pracy ograniczyć rozmowy służbowe do minimum, powiedział Armaso.
Zbyt częste mówienie o pracy może prowadzić do ciągłych obaw o wyniki lub terminy wkradające się w Twój czas osobisty, powiedział Armaso.
Dodała, że o pracy należy rozmawiać w czasie wolnym tylko wtedy, gdy jest coś wartego świętowania.
„Zawsze chcemy celebrować te wydarzenia, bez względu na ich wielkość” – powiedział Armaso, dodając, że jest to jeden z najlepszych sposobów, w jakie pracownicy mogą uniknąć syndromu oszusta.
3. Zadbaj o to, aby obowiązki domowe nie były jedynym zajęciem Twojego wolnego czasu
Giannakodi powiedziała, że istotne jest, aby przynajmniej część wolnego czasu poświęcić na coś, co sprawia ci przyjemność, a nie na to, co czujesz się zobligowany do ukończenia.
Twoje zadania muszą zostać wykonane, ale powinieneś także spróbować robić rzeczy, które sprawią, że poczujesz się szczęśliwszy, pełen energii i zadowolony, powiedział duet.
Dodali, że spędzanie dużej ilości czasu na obowiązkach domowych sprawia, że czujesz, że nie masz kontroli nad swoim harmonogramem.
4. Jeśli Twoja praca wymaga elastycznych godzin pracy, zaplanuj optymalizację czasu, jaki będziesz mieć poza pracą
Jeśli Twoja praca wymaga bardziej elastycznych godzin pracy, ważne jest, aby kontrolować, kiedy będziesz mieć czas wolny, stwierdzili Giannakodi i Armesso.
„Jeśli Twoja praca wymaga elastyczności, naprawdę ważne jest, abyś zastanowił się nad momentami w tygodniu lub dniu, w których możesz kontrolować, i pracował nad ich ulepszeniem” – powiedziała Giannakodi.
Jeśli Twoje poranki są dla Ciebie ważne, Giannakodi powiedział, że powinieneś je zaplanować, abyś miał większą kontrolę nad kolejnym dniem, nawet jeśli nie masz pewności, jak on może wyglądać.
Giannakodi powiedziała, że obudziła się między 7:00 a 7:30, ponieważ pasowało to do jej chronotypu – osobistego systemu regulującego harmonogram snu, jedzenia i produktywności w oparciu o to, kiedy jesteś najbardziej aktywna.
„Dla mnie śniadanie to jedyna rzecz, której potrzebuję rano, aby zmienić się z dnia na dzień” – powiedziała Giannacodi, dodając, że je, przygotowuje się, a potem „powoli przechodzi do wszystkiego innego”.
5. Komunikuj się ze współpracownikami i menedżerami na temat granic
Ustalenie granic godzin pracy jest ważne, aby dzień pracy miał określony koniec — nawet jeśli inni pracownicy zazwyczaj na Tobie polegają, jeśli coś pójdzie nie tak poza godzinami pracy, powiedział Giannakodi.
„Komunikuj się jasno ze swoimi współpracownikami i szefami, ponieważ oni również wiedzą, czego się spodziewać, jeśli nie będziesz dostępny” – dodała.
„Samo przejrzystość i otwartość mogą mieć ogromny wpływ” – dodała.
Aramso i Giannacodi podkreślają również, że kwestie „niepodlegające negocjacjom” są sprawą osobistą – każdy ma swoje obowiązki, tak jak każda praca ma swoje wymagania.
Tym, którzy ulegają zbyt wymagającym przełożonym, Armaso zaleciło „drobne poprawki”, takie jak wyłączanie powiadomień w aplikacjach związanych z pracą poza godzinami pracy i włączanie trybu poza biurem, gdy nie jesteś dostępny.
Armaso powiedział, że możliwe jest osiągnięcie zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym nawet podczas „intensywnej” pracy.
„Możesz odzyskać kontrolę. Kiedy masz kontrolę, nadal możesz coś zrobić” – dodała.