Michał Ptaszyński, Dyrektor Regionalny Logicor w Polsce, optymistycznie opowiada o przyszłości branży logistycznej w Polsce, nadchodzących planach inwestycyjnych firmy i wyjaśnia, dlaczego ważna jest współpraca z lokalnymi społecznościami
Jak ocenia Pan obecną sytuację na rynku nieruchomości logistycznych? Czy jest wystarczająco stabilny, aby zapewnić wiarygodne prognozy?
Michał Ptaszyński, Dyrektor Regionalny Polska, Logicor: W średnim i długim terminie perspektywy dla rynku najemców magazynów są dobre. Nadal obserwujemy duże zapotrzebowanie na wysokiej jakości, dobrze zlokalizowane magazyny – albo w pobliżu głównych węzłów transportowych, albo w pobliżu miejsc zamieszkania ludzi i skupisk ludności. Na tle innych nieruchomości komercyjnych sytuacja w naszej branży jest niewątpliwie najlepsza.
W perspektywie krótkoterminowej nadal stosujemy bardzo wyważone i ostrożne podejście, biorąc pod uwagę obecną dynamikę rynku.
Czy możesz wyjaśnić, dlaczego tak jest?
Wynika to z obecnej sytuacji makroekonomicznej. Po pierwsze, mamy do czynienia z wysoką inflacją wynikającą ze wzrostu cen energii, ogólnej niepewności w gospodarce i rosnących stóp procentowych, czyli czynników, na które jako branża mamy niewielki wpływ.
Kiedy zatem można spodziewać się przyspieszenia rynku logistycznego w Polsce?
Mniej interesuje nas przyspieszenie, a bardziej stabilny trend wzrostowy wyrażający się spadkiem inflacji, stabilizacją stóp procentowych czy uwolnieniem środków z Narodowego Planu Odbudowy.
Eksperci spodziewają się powrotu aktywności na rynku nieruchomości komercyjnych już w drugiej połowie 2024 roku. Wszystko będzie zależeć od tego, czy spełnią się oczekiwania dotyczące ożywienia gospodarczego. Jeśli w przyszłym roku sytuacja się poprawi, odczujemy to w naszej branży.
Musimy tchnąć trochę optymizmu w naszą gospodarkę. Należy pamiętać, że Polska położona jest w centrum kontynentu i jest logistycznym centrum Europy z rozwiniętą infrastrukturą drogową. W ostatnim czasie jesteśmy także świadkami nowego trendu – konwergencji. Polega ona na reorganizacji globalnego łańcucha dostaw, co oznacza zwiększoną obecność międzynarodowych firm handlowych i produkcyjnych bliżej rynków zbytu. Polska ze względu na swoje położenie może stać się jednym z jego największych beneficjentów.
Najnowsze dane rynkowe za II kwartał 2023 roku pokazują, że nasz kraj z portfelem 31 mln mkw. powierzchni magazynowej znajduje się w pierwszej piątce rynków w Europie.
Jakie jest miejsce Logicor na rynku europejskim?
Jesteśmy największym wieloletnim właścicielem, zarządcą i deweloperem nieruchomości logistycznych w Europie. Nasze portfolio obejmuje 18 krajów i około 21 milionów metrów kwadratowych powierzchni magazynowej, z czego 1,6 miliona znajduje się w Polsce. Naszym klientom oferujemy długoterminowe partnerstwo, czyli wynajem wysokiej jakości nieruchomości, którymi sami zarządzamy.
W I półroczu 2023 roku zwiększyliśmy tempo rozwoju aktywów oraz przejęliśmy dobrze zlokalizowane grunty i istniejące aktywa na kluczowych rynkach europejskich – dzięki temu możemy budować nowoczesne, zrównoważone nieruchomości logistyczne, które wspierają rozwój i rozwój naszych klientów zwiększyć naszą obecność na rynku.
Ponadto zainwestowaliśmy 163 miliony euro w Europie w pozyskiwanie, rozwój i rozbudowę nowej powierzchni dla naszych klientów. W tym okresie zrealizowaliśmy siedem projektów, poszerzając nasze portfolio o 124 000 metrów kwadratowych nowoczesnej, dobrze zlokalizowanej powierzchni logistycznej. W trakcie realizacji jest dziesięć kolejnych projektów, które mają dostarczyć 260 000 metrów kwadratowych nowej powierzchni magazynowej.
Jakie są obecnie największe wyzwania stojące przed Logicorem?
Przede wszystkim jest to korzystne przygotowanie do nieuniknionego ożywienia rynku, którego pierwsze oznaki już widzimy – niedawno podpisaliśmy dwie ważne umowy najmu: z siecią supermarketów budowlanych, która zajmie magazyn o powierzchni 50 000 m² powierzchni w Strykowie oraz polskiego dystrybutora części zamiennych do samochodów ciężarowych, który zajmie ponad 43 000 metrów kwadratowych powierzchni magazynowej w Będzinie.
Naturalnie planujemy także dalsze inwestycje rozwojowe, m.in. w Parki Logistyczne Święcice II i Mysłowice, każdy o powierzchni ponad 20 tys. mkw. Klienci znajdą tam najnowsze innowacje w zakresie zrównoważonego budownictwa.
W dalszym ciągu poszukujemy możliwości nabycia gruntów lub aktywów w odpowiednich lokalizacjach; Przygotowujemy grunt pod budowę – wszystko po to, abyśmy w odpowiednim momencie, gdy ożywienie na rynku stanie się zauważalne, rzeczywiście mogli być w punkcie wyjścia.
A co z innymi wyzwaniami? Z czym są związane?
Wyzwania środowiskowe, tj. wdrażanie strategii środowiskowych, społecznych i zarządzania, stały się krytyczne. Zdajemy sobie sprawę, że nieruchomości znacząco przyczyniają się do globalnej emisji gazów cieplarnianych, dlatego zobowiązujemy się do odpowiedzialnej pracy na rzecz zrównoważonej przyszłości.
W 2020 roku jako firma ustaliliśmy 5-letni plan działania na rzecz pozytywnych zmian i poczyniliśmy znaczne postępy. We wrześniu 2022 r. opublikowaliśmy nasze długoterminowe cele w zakresie dekarbonizacji i odporności na zmiany klimatyczne oraz planujemy zmniejszyć nasz ślad węglowy o 36% do 2030 r.
Odzwierciedla to nasze podejście do modernizacji istniejących budynków. W pierwszej połowie 2023 roku zmodernizowaliśmy ponad 337 000 metrów kwadratowych oświetlenia LED i przeprowadziliśmy 34 retrofity HVAC w Europie. Analizujemy również nasze projekty fotowoltaiczne, ponieważ jest to niezbędne dla naszej strategii dekarbonizacji. Wszystkie nasze nowe inwestycje spełniają wymogi certyfikacji BREEAM na poziomie co najmniej Very Good. Staramy się także zwiększać różnorodność biologiczną w całym naszym portfolio poprzez przemyślane wykorzystanie rodzimych roślin i krzewów. Dbamy o to, aby kupowana przez nas energia była ekologiczna.
Nowe parki logistyczne w Mysłowicach i Święcicach zostaną wyposażone w oświetlenie LED z automatyką DALI, panele fotowoltaiczne, stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz szczegółowe liczniki zużycia mediów.
Jednocześnie pracujemy na rzecz społeczności lokalnych. Na rynkach, na których jesteśmy obecni, prowadzimy działalność charytatywną skupiającą się na młodzieży i zrównoważonym rozwoju, a nasi pracownicy uczestniczą w różnorodnych wydarzeniach wspierających te szczytne cele.
Jakie inicjatywy tego typu prowadzicie w Polsce?
W tym roku już po raz drugi zorganizowaliśmy „Race’n’Raise” – charytatywny wyścig rowerowy o łącznej długości 300 km. Do zdarzenia doszło w sercu Borów Tucholskich na północy Polski. Celem było przejechanie jak największej liczby kilometrów, ponieważ zgodziliśmy się przekazać 5 zł na program stypendialny Horyzonty organizowany przez Fundację EFC za każdy przebyty kilometr przez jednego uczestnika. W ten sposób we współpracy z naszymi partnerami biznesowymi udało nam się zebrać kwotę 31 000 000 zł.
Niedawno pod koniec września zorganizowaliśmy dzień ekologiczny w lesie pod Warszawą. Każdy uczestnik posadził własne drzewo – wspólnie zasadziliśmy dziesiątki krzewów i zbieraliśmy śmieci.
Logicor niedawno zmienił swoje logo. Dlaczego zmiana?
Jesteśmy obecni na rynku europejskim od ponad dziesięciu lat. Nasza firma zmieniała się przez ten okres i stale się rozwija – stąd właśnie wdrożyliśmy nową definicję marki. Ma on lepiej odzwierciedlać historię rozwoju Logicor i komunikować ją naszym docelowym odbiorcom – pracownikom, klientom, społecznościom i inwestorom. Pragniemy podkreślić, że potrafimy stale dostosowywać się do wymagań rynku i potrzeb klientów. Robimy to w sposób zrównoważony, we współpracy z naszymi klientami. Dzięki temu możemy skutecznie wspierać wszystkie sektory gospodarki, od których zależy jakość naszego codziennego życia.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu