Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Unia Europejska wywiera presję na linie lotnicze ze względu na wysokie ceny

Unia Europejska wywiera presję na linie lotnicze ze względu na wysokie ceny

Bądź na bieżąco dzięki bezpłatnym aktualizacjom

Bruksela bada niedawną podwyżkę cen biletów lotniczych w całej Europie po tym, jak linie lotnicze podniosły latem ceny nawet o 30 procent, co przyniosło ogromne zyski.

Unijna komisarz ds. transportu Adina Valian powiedziała „Financial Times”, że urzędnicy UE „badają szczegółowo… co dokładnie dzieje się na rynku i dlaczego”.

Komisja Europejska nie ma uprawnień do regulowania cen biletów lotniczych, ale interwencja Valiana zwiększa presję na linie lotnicze w związku z niedawnymi podwyżkami cen spowodowanymi boomem turystycznym i problemami w łańcuchu dostaw. Powiedziała, że ​​zwróciła się do linii lotniczych o wyjaśnienia dotyczące wysokich cen i potencjalnych barier w zakresie połączeń w Etihad.

Z danych UE opublikowanych w październiku w odpowiedzi na pytanie Parlamentu Europejskiego wynika, że ​​latem 2023 r. średnie ceny biletów lotniczych w całej Europie były od 20 do 30 procent wyższe niż w 2019 r.

Valian stwierdził, że nie planuje interweniować na „działającym” rynku lotniczym, ale komisja potrzebuje więcej szczegółów na temat dynamiki branży, która doprowadziła do podwyżek cen.

„Nadal prowadzimy dochodzenie, ponieważ nie mamy pełnych i szczegółowych wyjaśnień” – powiedziała, szczególnie jeśli chodzi o to, czy rosnące ceny są tendencją długoterminową.

Adina Valian, komisarz Unii Europejskiej ds. transportu
Adina Valian, komisarz UE ds. transportu: „Oczekujemy, że przepustowość nie będzie rosła na tym samym poziomie, co popyt”. [for flights]’ © Stephanie Leacock/EPA

Bruksela obawia się, że wyższe ceny lotnicze mogą mieć wpływ na zewnętrzne regiony UE, takie jak wyspy lub odizolowane regiony, których komunikacja z resztą bloku opiera się na transporcie lotniczym.

„Nie możemy jako organ regulacyjny mikrozarządzać cenami ani narzucać tego” – powiedział Valian. „Nie sądzę, że jest to możliwe ani pożądane”. „Z drugiej strony dotyczy to mnie jako organizatora [about] Czy to jest cena? [could] Staje się przeszkodą w komunikacji.

„Prowadzimy ciągłe rozmowy z branżą… aby zrozumieć przyczynę tego rozwoju.

Interwencja Valiana zwiększa presję polityczną na linie lotnicze w związku z podwyżkami cen.

Włoski rząd zaproponował ustalenie górnego limitu cen na trasach prowadzących na niektóre wyspy, choć we wrześniu ubiegłego roku częściowo się wycofał i zamiast tego przyznał krajowemu organowi ds. konkurencji nowe uprawnienia w zakresie monitorowania cen biletów.

Linie lotnicze mają swobodę ustalania własnych taryf zgodnie z przepisami UE, a liberalizacja rynku lotniczego w przeszłości prowadziła do obniżania cen i otwierania nowych tras.

Jednak duży popyt na loty w tym roku w obliczu niedoboru samolotów doprowadził do wyższych cen biletów. Wiele linii lotniczych uziemiło samoloty podczas pandemii koronaawirusa, problemy z łańcuchem dostaw wpłynęły na dostawy, a presja inflacyjna na paliwo i siłę roboczą spowodowała wzrost kosztów.

Podczas gdy ultratani przewoźnicy, tacy jak Ryanair i Wizz Air, latają częściej niż w 2019 r., większość europejskich linii lotniczych tego nie robi.

Linie lotnicze, w tym właściciel British Airways IAG, Air France-KLM i Lufthansa, w dalszym ciągu odnotowywały rekordowe zyski latem, napędzane wyższymi cenami, częściowo naprawiając szkody w swoich bilansach podczas pandemii. Według organizacji branżowej sektora światowy przemysł ponad dwukrotnie podniósł swoje prognozy zysków na ten rok w wyniku wzrostu popytu na podróże po pandemii.

Valian wyraziła obawę, że ceny będą nadal rosły z powodu braku równowagi między popytem na podróże a ograniczoną podażą nowych samolotów.

„Oczekujemy, że moce produkcyjne nie będą rosły na tym samym poziomie, co popyt”.

Linie lotnicze również muszą zapłacić wyższą cenę za zanieczyszczenia po tym, jak państwa członkowskie i Parlament Europejski zgodziły się w grudniu ubiegłego roku na przepisy, które przyspieszą wycofywanie bezpłatnych kredytów węglowych przyznawanych liniom lotniczym w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji i zobowiążą branżę do zgłaszania emisji innych niż CO2 emisje. Również.

Szefowie linii lotniczych oświadczyli, że zasadniczo popierają ambitne cele klimatyczne UE, jednak nalegali, aby potrzebowali większego wsparcia, jeśli mają ograniczyć emisje, zwłaszcza w zakresie opracowywania zrównoważonego paliwa lotniczego.

Skontaktowano się z IAG, Lufthansą, Air France-KLM, easyJet i Ryanair w celu uzyskania komentarza.