Twórcy nowego, ambitnego systemu transportu intermodalnego w Polsce przedstawili wczoraj projekt koncepcyjny wartego 8 miliardów dolarów lotniska, które ma powstać pod Warszawą i będzie pełniło funkcję węzła wymiany ruchu lotniczego, drogowego i kolejowego.
Zaprojektowany przez Foster + Partners i Buro Happold projekt obejmuje międzynarodowy terminal lotniczy o powierzchni 400 000 metrów kwadratowych i podziemny dworzec kolejowy z sześcioma peronami i terminalem autobusowym.
Po uruchomieniu w 2028 r. lotnisko z dwoma pasami startowymi ma obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
Jeden z największych projektów infrastrukturalnych realizowanych w Europie Środkowej, projekt rekonfiguracji „Centralnego Portu Komunikacyjnego” (CPK), ma na celu umieszczenie Warszawy w odległości 2,5 godziny od wszystkich głównych polskich miast.
Oprócz lotniska/stacji kolejowej, które mają powstać na 3000 hektarach, 37 kilometrów na zachód od Warszawy, w programie CPK znajdą się nowe pociągi dużych prędkości o długości 2000 kilometrów.
Centralnym elementem koncepcji hubu jest rozległe atrium, które umieszcza terminal lotniczy, dworzec kolejowy i inne środki transportu pod jednym parasolem.
„Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego, spokojnego i czytelnego budynku, który uprzyjemni podróż” Powiedział Grant Booker, szef studia w firmie Foster + Partners.
„Niewielkie zmiany poziomu stacji i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne linie widzenia od strony lądu do strony powietrza, co bardzo ułatwia nawigację”.
Dodał, że CPK „całkowicie zmieni sposób podróżowania przez Polskę i stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata”.
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu