Otwórz bezpłatnie Editor's Digest
Rula Khalaf, redaktorka „Financial Times”, wybiera w tym cotygodniowym biuletynie swoje ulubione artykuły.
Tesla ostrzegła, że dynamika sprzedaży jej pojazdów elektrycznych w 2024 r. będzie „znacznie niższa” niż w roku ubiegłym, gdyż przygotowała się na słaby popyt konsumencki, nasilającą się konkurencję i utrzymujące się wysokie stopy procentowe, które osłabiły wpływ serii obniżek cen.
W środę Tesla powiedziała inwestorom w swoim raporcie zysków, że znajduje się ona „pomiędzy dwiema głównymi falami wzrostu”. Firma przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji nowego, taniego samochodu w drugiej połowie 2025 r., pięć lat po wprowadzeniu na rynek planów, w których wykorzystana zostanie „rewolucyjna technologia produkcji”, która obniży koszty, powiedział dyrektor generalny Elon Musk . Z modelu.
Producent samochodów elektrycznych ostrzegł w piśmie akcjonariuszy, że „w 2024 r. tempo wzrostu wolumenu naszych pojazdów może być znacznie niższe niż tempo wzrostu osiągnięte w 2023 r., ponieważ nasze zespoły pracują nad wprowadzeniem na rynek pojazdu nowej generacji” w fabryce w Teksasie.
Po latach szybkiego wzrostu najnowsze zyski Tesli odzwierciedlają obawy, że światowy popyt na pojazdy elektryczne utknął w martwym punkcie i że najcenniejszy producent samochodów na świecie wkroczył w nową erę spadającego wzrostu sprzedaży i marż. Jej akcje spadły o ponad 5 procent w notowaniach na rynku wtórnym.
„Nie mamy kryształowej kuli, więc trudno to dokładnie przewidzieć” – powiedział Musk w rozmowie z inwestorami i analitykami. „Jeśli stopy procentowe szybko spadną, marże będą dobre, a jeśli tak się nie stanie, nie będą aż tak dobre”.
Tesla poinformowała o spowolnieniu wzrostu przychodów i spadku marży brutto w ciągu trzech miesięcy do końca grudnia. Ze środowego raportu o wynikach wynika, że przychody wzrosły o 3 procent, do 25,2 miliarda dolarów, co oznacza najwolniejsze tempo wzrostu od ponad trzech lat i jest niższe od oczekiwań analityków na poziomie 25,6 miliarda dolarów.
Tesla oświadczyła, że osiągnęła swój cel, jakim jest dostarczenie 1,8 miliona pojazdów w 2023 r., ale co niezwykłe, nie podała konkretnego celu dostaw na 2024 r. Wall Street spodziewała się, że Tesla sprzeda w 2024 r. około 2,2 miliona samochodów, co stanowi wzrost o około 20 procent. procent – znacznie poniżej 50-procentowej rocznej stopy wzrostu, którą obiecał trzy lata temu.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w dalszym ciągu rośnie do rekordowych poziomów na całym świecie, jednak w wolniejszym tempie niż oczekiwano, ponieważ klienci z rynku masowego wzbraniają się przed wyższymi cenami w porównaniu z alternatywami dla benzyny. Wielu producentów samochodów elektrycznych, w tym Ford i General Motors, ostatnio ograniczyło plany ekspansji, podczas gdy grupa wynajmująca samochody Hertz sprzedaje jedną trzecią swojej floty pojazdów elektrycznych, aby kupić więcej pojazdów napędzanych benzyną.
Jednocześnie zaostrza się konkurencja. Chiński BYD wyprzedził Teslę na pozycji największego na świecie producenta pojazdów elektrycznych w czwartym kwartale 2023 roku, dostarczając 1,58 miliona pojazdów w pełni elektrycznych. W zeszłym roku Tesla była zmuszona cofnąć podwyżki cen wprowadzone w 2022 roku i zamiast tego obniżyła ceny swoich najdroższych modeli.
Według danych firmy badawczej Kelley Blue Book w 2023 r. w Stanach Zjednoczonych sprzedano rekordową liczbę 1,2 miliona pojazdów elektrycznych. Samochody elektryczne stanowią 7,6% krajowego rynku samochodowego, w porównaniu z 5,9% w 2022 r.
Tesla odnotowała marżę brutto w tym kwartale na poziomie 17,6 procent, czyli poniżej oczekiwań Wall Street na poziomie 18,3 procent i spadku z 23,8 procent rok wcześniej. Wyłączając wpływ kredytów regulacyjnych, marża brutto jednostki samochodowej Tesli – ściśle monitorowany miernik jej podstawowej działalności – wzrosła w kwartale do 17,2 procent, nieco powyżej konsensusu. Oznacza to poprawę w stosunku do wskaźnika z poprzedniego kwartału, który wynosił 16,3 procent, najniższego poziomu od ponad czterech lat.
Marże spadły ze względu na obniżki cen, wyższe wydatki na badania i rozwój oraz koszty związane ze zwiększeniem produkcji nowego pickupa Cybertruck. Tesla powiedziała, że wydatki kapitałowe, w tym przyszłe projekty, osiągnęły rekordowy poziom i w 2024 roku przekroczą 10 miliardów dolarów.
Tesla jest najgorzej notowaną spółką spośród Big Tech Magnificent Seven, do której należą także Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia i Meta. W ostatnich miesiącach spadła, mimo że jej konkurencyjne spółki poszybowały w górę do rekordowych poziomów, a od początku roku jej akcje spadły o 16,3%.
Obniżki cen i rosnące koszty, a także niekorzystne czynniki, takie jak nadpodaż i słaby popyt, pogłębiły ponure nastroje. Producentowi samochodów nie udało się również uzyskać wzrostu ceny akcji dzięki sztucznej inteligencji, podobnie jak jego konkurenci, mimo że analitycy Morgan Stanley nazwali go „jedynymi akcjami rzeczywiście wyposażonymi w sztuczną inteligencję”, które uwzględniają.
Podczas rozmowy telefonicznej o zarobkach Musk powiedział, że „widzi ścieżkę do stworzenia naprawdę ogromnej siły w zakresie sztucznej inteligencji i robotyki” oraz „w którym Tesla mogłaby pewnego dnia stać się najcenniejszą firmą na świecie”.
Musk w poście na platformie mediów społecznościowych X na początku tego miesiąca zażądał większych udziałów w Tesli w zamian za opracowanie produktów sztucznej inteligencji u producenta samochodów elektrycznych. Powiedział, że musi posiadać 25 procent udziałów w firmie, wskazując, że jeśli jego żądania nie zostaną spełnione, będzie realizował projekty poza Teslą. Oprócz technologii autonomicznej Tesla opracowuje humanoidalnego robota o nazwie Optimus.
Zapytany o stanowisko przez inwestorów, Musk wyraził obawy, że może ono zostać „przegłosowane przez losową firmę doradczą akcjonariuszy”.
„Chcę być skutecznym zarządcą bardzo potężnej technologii” – powiedział. „Dwadzieścia pięć procent to za mało, aby kontrolować firmę, nawet jeśli zwariuję, ale wystarczy, abym miał silny wpływ”.
Udziały Muska w Tesli spadły do około 13 procent po sprzedaży znacznej części, aby sfinansować przejęcie Twittera za 44 miliardy dolarów, którego nazwę zmienił na X.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa