Dar es Salaam – Polska zidentyfikowała obszary, w których jej firmy są zainteresowane inwestowaniem w Tanzanii, aby wzmocnić relacje i wykorzystać obecny potencjał między dwoma krajami.
Ambasador Polski w Tanzanii Krzysztof Pozalski powiedział The Citizen, że polskie firmy uważnie przyglądają się możliwościom inwestycyjnym na rynku tanzańskim w takich obszarach jak rolnictwo, niebieska gospodarka, górnictwo, turystyka oraz technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT).
Powiedział jednak, że nadal brakuje informacji o możliwościach współpracy obu krajów.
W porównaniu z tym, co zostało zrobione w innych krajach afrykańskich, Tanzania i Polska wciąż potrzebują szeroko zakrojonej promocji komercyjnej, takiej jak targi i zorganizowane prezentacje.
„Tanzania potrzebuje większej promocji w Polsce w zakresie możliwości handlowych i biznesowych” – powiedział w wywiadzie Pan Pozalski.
„Otwarcie tanzańskiej placówki dyplomatycznej w Warszawie z pewnością przyczyni się do zwiększenia zainteresowania Tanzanią, jej możliwościami rynkowymi i turystycznymi wśród polskich przedsiębiorców i organizacji oraz w ogóle Polaków” – powiedział.
Według wysłannika w czerwcu 2021 r. szereg polskich firm odwiedziło Dar es Salaam i rozmawiało o możliwościach pracy w urzędach państwowych oraz z lokalnymi graczami prywatnymi. – Przy wielu polskich firmach działających w Tanzanii i Zanzibarze, kolejnym sektorem, który również obserwujemy w rozwijającej się współpracy bilateralnej, jest sektor edukacji – powiedział, dodając, że coraz więcej Tanzańczyków jest zainteresowanych studiowaniem na polskich uczelniach i wyższych uczelniach technicznych.
„W rezultacie ostatecznie zbuduje to zupełnie nowe powiązania między dwoma krajami, ponieważ absolwenci mogą chcieć zaangażować się w inne działania, które nas łączą, takie jak handel lub kultura”.
Obecnie największym projektem polskiej firmy dyskutowanym przez rząd i konsorcjum polskich firm będzie sektor gospodarki wodnej.
Pan Pozalski powiedział, że biorąc pod uwagę znaczenie zaopatrzenia i gospodarki w wodę dla rozwoju Tanzanii, polska firma dąży do zapewnienia długofalowych i zrównoważonych rozwiązań.
„Wierzymy, że doświadczenie, które zdobyliśmy w zakresie rozwoju wód miejskich w Polsce, a także nasze technologie w tym obszarze mogą sprostać niektórym wyzwaniom, przed którymi stoi ten sektor w Tanzanii, zwłaszcza w największych miastach” – powiedział.
Powiedział jednak, że aby to osiągnąć, potrzebne jest więcej otoczenia budowlanego i sprzyjającego dla inwestorów zagranicznych, bo to z pewnością przekona więcej firm z Polski do inwestowania w Tanzanii.
Podczas niedawnej wizyty w Polsce wicedyrektor Centrum Eksportu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), pan Łukasz Grabowski, powiedział, że oba kraje mogą zobowiązać się do przyjęcia kierunku dwustronnej otwartości, ponieważ polskie firmy chcą wykorzystać Nowy. rynków w Afryce.
Podkreślił znaczenie nadania silnego rozmachu współpracy dwustronnej w łańcuchach produkcji rolnej, opiece zdrowotnej, żłobkach, szpitalach, placówkach dla osób starszych, szkołach, ogólnie w budownictwie, technologii informacyjnej, technologii finansowej, płatnościach bezgotówkowych i rozwiązaniach teleinformatycznych.
„Polskie firmy będą również bardzo zainteresowane rozwojem portów morskich, w których mamy długą tradycję gospodarki morskiej i rybackiej oraz stoczniowej, ponieważ kraj ten jest uważany za jednego z najbardziej perspektywicznych producentów luksusowych jachtów i łodzie — powiedział.
PAIH jest pierwszym punktem kontaktu dla polskich firm poszukujących ekspansji zagranicznej i pomaga agencji w pokonywaniu procedur administracyjnych i prawnych związanych z konkretnymi projektami, a także pomaga w opracowaniu rozwiązań prawnych, znalezieniu odpowiedniej lokalizacji, wiarygodnych partnerów i dostawców. Grabowski powiedział, że inne sektory, które agencja zaleca firmom, obejmują odnawialne źródła energii, w tym energię słoneczną, wodną i wiatrową, które prawdopodobnie będą dla Afryki, biorąc pod uwagę trwającą debatę klimatyczną.
Wyjaśnił niedawno, że „szanse rynkowe i to, czego szukają polskie firmy, odzwierciedla stan naszej gospodarki, a w tej chwili, biorąc pod uwagę stan naszej gospodarki, wciąż zachęcamy nasze firmy do kolejnych inwestycji”.
Według niego polskie firmy koncentrowały się przede wszystkim na rynkach UE, ze względu na ich lokalizację, wspólną kulturę oraz bardzo niskie koszty transportu i ryzyko.
Zaznaczył, że doszło też do złagodzenia handlu w obszarze taryf, ale z czasem oczy ponad 18 tys. polskich eksporterów otworzyły się szerzej na poszukiwanie nowych obszarów inwestycji.
„Kiedy myślimy o strategii 2030 i/lub 2050, bierzemy pod uwagę gospodarki Afryki, Azji Południowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu i obu Ameryk” – powiedział Grabowski.
Poseł ujawnił, że Polska świętuje dziś, w czwartek, 11 listopada 2021 r., niepodległość, którą uzyskała w 1918 r., po 123 latach rozbiorów między Rosją, Prusami i Austrią. Polska jest również członkiem Unii Europejskiej (UE).
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa