- Napisane przez Petera Hoskinsa
- Reporter biznesowy
Ford i United Auto Workers (UAW) osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie zakończenia prawie sześciotygodniowego strajku, który obejmuje rekordową podwyżkę płac.
Porozumienie będzie pierwszym rozstrzygnięciem strajków pracowników przeciwko firmom Ford, General Motors i firmie macierzystej Chryslera, Stellantis.
Transakcja wymaga jeszcze zgody przywódców i członków związków.
Jeśli nowy kontrakt uzyska akceptację pracowników Forda, wyznaczy standardy rozmów w GM i Stellantis.
„Poprosiliśmy Forda o podjęcie działań i tak się stało” – powiedział Prezydent UAW Sean Fine.
Fine dodał, że umowa przewiduje podwyżkę wynagrodzenia o 25% przez cały okres obowiązywania umowy, podczas gdy gorzej opłacani pracownicy tymczasowi otrzymają w tym okresie podwyżkę o ponad 150%.
Powiedział, że związek uzyskał również prawo do strajku w Fordu w związku z przyszłymi zamknięciami fabryk.
„Koncentrujemy się na ponownym uruchomieniu naszych fabryk samochodów ciężarowych w Kentucky, zakładach montażowych w Michigan i zakładach montażowych w Chicago, wezwaniu do pracy 20 000 pracowników Forda i ponownym wysłaniu naszego pełnego asortymentu do klientów” – oznajmił w oświadczeniu dyrektor generalny i prezes Forda Jim Farley.
Prezydent USA Joe Biden powiedział, że pochwalił wstępne porozumienie.
„[It] „Zapewnia rekordową podwyżkę pracownikom branży samochodowej, którzy poświęcili tak wiele, aby nasze firmy z Wielkiej Trójki mogły nadal przewodzić światu pod względem jakości i innowacji” – powiedział Biden.
Strajk, który rozpoczął się 15 września, jest pierwszym w 88-letniej historii UAW, którego celem są jednocześnie wszyscy trzej producenci samochodów.
Związek rozpoczął rozmowy w sprawie podwyżki płac o prawie 40% w ciągu czterech lat. Inne żądania obejmowały położenie kresu praktykom zapewniającym nowym pracownikom niższe płace i mniejsze świadczenia.
Spółki podkreśliły, że żądania związku zaszkodzą ich zdolności do inwestowania w dłuższej perspektywie. W odpowiedzi podnieśli podwyżkę płac o około 20% i kilka innych ustępstw.
UAW wywarł presję na gigantów motoryzacyjnych, podejmując akcje protestacyjne w fabrykach najbardziej dochodowych firm.
Członkowie UAW przeszli do kilkudziesięciu lokalizacji, w tym do zakładu montażowego General Motors w Arlington w Teksasie, fabryki Forda do ciężkich pickupów w Kentucky i fabryki pickupów Ram firmy Stellantis w Sterling Heights w stanie Michigan.
Ogłoszenie to nastąpiło przed czwartkowym ogłoszeniem kwartalnych wyników finansowych Forda.
Związek nadal uderza w GM i Stellantis.
Po ogłoszeniu wstępnego porozumienia między Fordem a UAW, GM i Stellantis oświadczyły, że pracują nad osiągnięciem wstępnego porozumienia ze związkiem.
Firma badawcza Anderson Economic Group podała na początku tego tygodnia, że całkowite szacowane straty gospodarcze w wyniku strajku sięgnęły 9,3 miliarda dolarów (7,7 miliarda funtów).
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji