Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Strajk UAW: Dlaczego amerykańscy pracownicy samochodowi wychodzą?

Strajk UAW: Dlaczego amerykańscy pracownicy samochodowi wychodzą?

  • Napisane przez Natalie Sherman
  • Korespondent biznesowy, Nowy Jork

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

Związek zawodowy United Auto Workers (UAW) ogłosił strajk wymierzony w Forda, General Motors i Stellantis, próbując wywrzeć presję na producentów samochodów, aby przyznali wyższe płace i inne ulepszenia w nowych umowach pracowniczych.

Dzieje się tak w czasie szerszych niepokojów pracowniczych i niepewności co do branży, która reprezentuje 3% gospodarki krajowej.

Prezydent USA Joe Biden został zmuszony do skomentowania konfliktu toczącego się w stanach, które mają nieproporcjonalne znaczenie w wyborach krajowych.

Co to jest UAW?

UAW założono w 1935 r., aby reprezentować pracowników amerykańskich gigantów motoryzacyjnych: Forda, General Motors i Chryslera – obecnie części Stellantis.

Stanowili bardzo potężną siłę w amerykańskiej polityce po II wojnie światowej, w czasie, gdy firmy te były jednymi z wiodących na świecie gigantów motoryzacyjnych, a miejsca pracy w przemyśle samochodowym były postrzegane jako droga do klasy średniej.

Liczba członków UAW osiągnęła szczyt w 1979 roku i wyniosła około 1,5 miliona.

Dziś reprezentuje ponad 400 000 aktywnych pracowników z różnych sektorów, w tym szpitali i uniwersytetów, w tym ponad 140 000 członków pracujących w firmach Ford, GM i Stellantis.

Jest to pierwszy strajk w 88-letniej historii UAW, którego celem są jednocześnie trzy firmy – znane jako Detroit Three.

Rozwiązanie to jest pomysłem Seana Fine’a, byłego elektryka z branży, entuzjastycznego entuzjazmu, który wiosną został wybrany niewielką liczbą głosów, obiecując bardziej przejrzyste i waleczne podejście do negocjacji kontraktowych.

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

Skomentuj zdjęcie,

Prezydent UAW Shawn Fain odrzucił na początku negocjacji tradycyjny uścisk dłoni z kadrą kierowniczą firmy

Jego zwycięstwo nastąpiło po skandalu defraudacyjnym w związku.

Gdzie odbywa się strajk?

Przerwa w pracy dotyczy obecnie tylko trzech fabryk, które łącznie zatrudniają niecałe 13 tys. pracowników.

  • Zakład montażowy GM w Wentzville w stanie Missouri obsługuje średniej wielkości pickupy GMC Canyon i Chevrolet Colorado, a także pełnowymiarowe pickupy GMC Savana i Chevrolet Express.
  • Zakład Forda w Wayne w stanie Michigan zajmujący się SUV-ami Bronco i średniej wielkości pickupami Ranger
  • Siedziba firmy Stellantis w Toledo w stanie Ohio, która obsługuje pickupy Jeep Wrangler i Gladiator

UAW stwierdziło, że w miarę kontynuowania rozmów może zmienić swoje cele i rozszerzyć zakres prac.

Firmy motoryzacyjne ostrzegły już o konsekwencjach obecnych zamknięć, w tym o tymczasowych zwolnieniach setek kolejnych pracowników, których praca zależy od tych zakładów.

Te trzy firmy reprezentują około 40% sprzedaży samochodów. Zamknięcia te wpływają na niewielką część ich produkcji.

Ponieważ jednak zapasy utrzymują się na stosunkowo niskim poziomie, analitycy ostrzegają, że dłuższa przerwa może prowadzić do wyższych cen dla kupujących.

Jakie są żądania UAW?

Strajk rozpoczął się 15 września, po wygaśnięciu 14 września umów o pracę zawartych pomiędzy związkiem zawodowym a trzema firmami na 2019 rok.

Obie strony negocjują takie kwestie, jak płace, dni urlopu i dostosowanie kosztów utrzymania.

Prezydent UAW Sean Fine opisał tę walkę jako część szerszej bitwy o sprawiedliwość gospodarczą i klasę miliarderów.

UAW rozpoczął negocjacje w sprawie podwyżki wynagrodzenia o 40% w ciągu czterech lat kontraktu.

Związek odrzucił twierdzenia, że ​​liczba ta jest dziwaczna, wskazując na dwucyfrowe skoki w pakietach wynagrodzeń szefów firm, wzrost zysków – a pieniądze, które firmy wydały na kupowanie własnych akcji – a także dziesięciolecia spadającej siły płacowej przedsiębiorstw. branży, także w ostatnich latach, kiedy ceny wzrosły.

Dyrektorzy generalni trzech firm otrzymali w zeszłym roku pakiety wynagrodzeń o wartości ponad 20 milionów dolarów.

Bitwa toczy się również w momencie, gdy branża intensywnie inwestuje w pojazdy elektryczne. Związek jest zaniepokojony tą zmianą, ponieważ produkcja takich samochodów wymaga mniejszej liczby pracowników i obecnie angażuje siłę roboczą spoza związku.

Jakie są najnowsze aktualizacje dotyczące negocjacji?

Prezes GM Mary Barra powiedziała, że ​​początkowe żądania związku kosztują 100 miliardów dolarów. Prezes Forda Jim Farley powiedział, że doprowadzą jego firmę do bankructwa.

Firmy motoryzacyjne stoją w obliczu ostrej konkurencji ze strony takich firm jak Toyota i Tesla, które nie zatrudniają uzwiązkowionych pracowników i cieszą się niższymi kosztami pracy. Detroit Three znajduje się również pod presją, aby wydać duże środki na inwestycje w pojazdy elektryczne.

UAW obniżył swoje żądania płacowe do 36% podwyżki, ale koncerny samochodowe utrzymują, że ich żądania są w dalszym ciągu zbyt uciążliwe. Ich najnowsze oferty licznikowe obejmują podwyżki o około 20%.

Fine powiedział, że strajk będzie się rozszerzał w piątek, tydzień po jego rozpoczęciu, jeśli nie nastąpi postęp w rozmowach.

Według doniesień były prezydent Donald Trump, który ubiega się o reelekcję, planuje w przyszłym tygodniu wyjazd do Detroit, aby przemówić do pracowników firm motoryzacyjnych.

Jak długo to będzie trwało?

Ostatnim razem, gdy UAW strajkował przeciwko General Motors podczas negocjacji w 2019 roku, strajk trwał sześć tygodni.

UAW ma 825 milionów dolarów na wsparcie pracowników biorących udział w strajku, co wystarczy na około dwa miesiące, w których biorą udział wszyscy członkowie.

Decyzja o podjęciu ukierunkowanych działań ma na celu zachowanie tego funduszu i zmniejszenie bólu odczuwanego przez pracowników, którzy mają prawo do 500 dolarów tygodniowo od związku, czyli mniej niż zwykła płaca.