W pełni elektryczny samochód rajdowy nowozelandzkiego kierowcy rajdowego Haydena Paddona, wykorzystujący pierwszą na świecie technologię firmy z siedzibą w Christchurch, został zaprezentowany podczas Field Days w Mystery Creek.
KiwiFibre jest jedyną firmą na świecie wykorzystującą technologię przekształcania roślin lnu w materiały kompozytowe z włókna węglowego.
Przednie i tylne zderzaki oraz dach nowego samochodu rajdowego Hyundai Kona EV firmy Paddon są wykonane w całości z harakeke.
„Te deski są lżejsze, co jest ważne w sportach motorowych, a także trwalsze i odporne na uderzenia i kontakt” – powiedział 1News współzałożyciel Ben Scales.
„Dla Haydena jest to doskonały hołd dla innowacji, w które zaangażowany jest Paddon Rallysport, i która zapewnia mu przewagę konkurencyjną na torze rajdowym” – powiedział.
„Dla KiwiFibre jest to fantastyczny pokaz pomysłowości Kiwi i doskonały test harikiki.”
Ben Scales i William Murrell po raz pierwszy pomyśleli o KiwiFibre podczas projektu grupowego, nad którym pracowali podczas studiów na Uniwersytecie w Canterbury.
Od listopada 2022 r. startup zebrał ponad 1,6 mln dolarów, a firma jest na dobrej drodze do zebrania w tym roku kolejnych 2 mln dolarów na sfinansowanie kolejnej fazy wzrostu.
Morrell powiedział, że obecnie ma trzech hodowców kontraktowych w całym regionie Canterbury.
„Zbieramy liście, następnie wyodrębniamy włókna i wysyłamy je do przetworzenia na włókno węglowe.
„Rozmawialiśmy z kilkoma lokalnymi i międzynarodowymi klientami i zdaliśmy sobie sprawę, że w obecnym przemyśle włókien węglowych istnieje duży problem, dlatego zdecydowaliśmy się na wykorzystanie włókien naturalnych” – powiedział.
Rolnicy mogą ubiegać się o kredyty węglowe za pośrednictwem programu handlu emisjami Departamentu Przemysłu Podstawowego. Z tego powodu firma ma w planach więcej gospodarstw charakteryzujących się różnorodnością biologiczną, stwierdził Scales.
„Wizja branży to zjednoczony, dobrze prosperujący przemysł, który współpracuje z gruntem, a nie przeciwko niemu” – powiedział Scales.
Zapytany o przyszłość firmy Morrell wyraził chęć, aby harakeke było używane na całym świecie.
„W końcu chcemy zająć się zastosowaniami o wysokich osiągach, takimi jak Formuła 1 i inne sporty” – powiedział Morrell.
KiwiFibre kwalifikuje się do nagrody za innowacyjność podczas tegorocznych Field Days organizowanych w Mystery Creek.
Europejscy osadnicy po raz pierwszy zebrali harakeke w połowie XIX wieku i eksportowali je do produkcji lin. Przemysł ten stał się największym w Nowej Zelandii, ale podupadł w latach 70. XX wieku wraz z pojawieniem się włókien syntetycznych.
„Fanatyk telewizyjny. Miłośnik internetu. Ewangelista podróży. Pragnący przedsiębiorcy. Odkrywca amator. Pisarz”.
More Stories
Dwóch meloników Black Caps ma wątpliwości co do końcowego testu Indii
Tupou Vaa’i: „Gra dla All Blacks to dobry sposób, aby pokazać, że kocham mojego brata” | Reprezentacja Nowej Zelandii w rugby
Kibic Anglii nazywa Hakę „śmiesznym” i twierdzi, że należy go „posprzątać”