- Napisane przez Toma Espinera
- Korespondent biznesowy BBC News
Organy regulacyjne amerykańskich linii lotniczych oficjalnie wszczęły dochodzenie w sprawie działalności Boeinga po tym, jak w jednym z samolotów pękła zatyczka w drzwiach.
FAA oświadczyła, że zbada, czy Boeing nie zapewnił zgodności ukończonego samolotu z zatwierdzonym projektem.
FAA uziemiła już większość floty 737 MAX 9.
Inspekcje poawaryjne w liniach lotniczych Alaska Airlines wykazały problemy, takie jak poluzowane śruby.
„Ten wypadek nigdy nie powinien się wydarzyć i nie może się nigdy powtórzyć” – stwierdziła FAA. „Praktyki produkcyjne Boeinga muszą spełniać wysokie standardy bezpieczeństwa, za których przestrzeganie Boeing jest prawnie odpowiedzialny”.
Sekretarz transportu Pete Buttigieg powiedział wcześniej, że rząd nie będzie się spieszył z zezwoleniem na uziemienie samolotów Boeing 737 MAX 9, co doprowadziło do odwołania setek lotów.
Powiedział, że samolot „musi być w 100% bezpieczny”. Nie jest jasne, kiedy samoloty będą mogły ponownie latać.
Prezydent Boeinga Dave Calhoun opisał problem ujawniony podczas lotu z Portland w stanie Oregon do Kalifornii jako „wysokiej jakości ucieczkę”.
Oznacza to, że przyczyną wypadku była awaria kontroli jakości samolotu, który przed eksplozją służył zaledwie osiem tygodni.
Calhoun powiedział CNBC, że nadal istnieją pytania, na które należy odpowiedzieć, dotyczące tego, jak dopuszczono do tego zdarzenia. „Co uległo zniszczeniu podczas naszych inspekcji? Co uległo zniszczeniu w oryginalnej pracy, co pozwoliło na tę ucieczkę” – powiedział.
Na początku tygodnia Calhoun przyznał, że winę ponosi Boeing po tym, jak część kadłuba samolotu 737 MAX 9 obsługiwanego przez Alaska Airlines eksplodowała w ciągu kilku minut od startu.
Nikt nie odniósł obrażeń, gdy panel lub uszczelka drzwi odpadły podczas lotu Alaska Airlines z Portland w stanie Oregon, zmuszając samolot do awaryjnego lądowania.
W sobotę Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) uziemiła 171 samolotów Boeing wyposażonych w tę samą zatyczkę w drzwiach.
Odbojnik drzwi to fragment kadłuba z oknem, który wypełnia przestrzeń, w której w określonych konfiguracjach znajdowałoby się wyjście awaryjne.
Buttigieg nie chciał powiedzieć, kiedy zawieszenie się skończy. „Jedynym czynnikiem branym pod uwagę w harmonogramie jest bezpieczeństwo” – dodał. „Dopóki nie będzie gotowe, nie jest gotowe. Nikt nie może ani nie powinien przyspieszać tego procesu”.
Alaska Airlines odwołały około 20% swoich lotów po uziemieniu 65 samolotów Max 9. United Airlines, drugi amerykański operator 737 Max 9, ma w swojej flocie 79 samolotów nieczynnych.
Powiedziała, że spodziewa się „znaczących” odwołań lotów w czwartek, po tym jak w środę 167 lotów nie zostało obsłużonych.
Alaska Airlines stwierdziły, że nadal potrzebują poprawionych instrukcji Boeinga dotyczących przeglądów i konserwacji, które muszą zostać zatwierdzone przez Federalną Administrację Lotniczą, zanim będą mogły ponownie rozpocząć loty samolotami.
„Wrócimy te samoloty do służby dopiero po całkowitym usunięciu wszystkich nieprawidłowości i spełnieniu wszystkich rygorystycznych norm FAA i Alaski” – oznajmiła linia lotnicza.
Zarówno Alaska, jak i United oświadczyły w poniedziałek, że znalazły zdemontowane części w wielu uziemionych samolotach.
United stwierdziło, że podczas kontroli uszczelki drzwi wymontowanej z samolotu Alaska Airlines znalazł śruby wymagające „dodatkowego dokręcenia”.
Ostatecznie w ogrodzie nauczyciela znaleziono upadłą część, pozbawioną czterech gwoździ.
Jennifer Homendy, szefowa Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, która bada, co stało się w samolocie, powiedziała w poniedziałek, że prawdopodobnie od początku brakowało śrub, ale mogły się przekrzywić podczas lądowania.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji