Główne pytanie, które pojawia się po tych liczbach, brzmi: czy zaufanie konsumentów się załamało, czy rzeczywiście oszczędzamy wystarczająco dużo na nadchodzący okres świąteczny?
przez James Sellars, reporter biznesowy @Sky News Biz
Piątek, 17 listopada 2023 o 07:57, Wielka Brytania
Według oficjalnych danych wskazujących na niższy poziom obostrzeń związanych z koronawirusem sprzedaż detaliczna odnotowała w zeszłym miesiącu nieoczekiwany spadek, przy czym wzrost odnotowali operatorzy działający wyłącznie online.
Urząd Statystyk Krajowych (ONS) ogłosił ogólny spadek o 0,3% w październiku 2023 r., po spadku o 1,1% we wrześniu.
Oczekiwania ekonomistów wskazywały na wzrost wolumenu obrotu o 0,3%.
Urząd Statystyczny Krajowy dodał, że sprzedaż spadła o 1,1% w ciągu trzech miesięcy poprzedzających październik w porównaniu z trzema poprzednimi miesiącami.
Zastępca dyrektora ds. badań i wskaźników ekonomicznych, Heather Bovell, powiedziała: „Sprzedaż detaliczna ponownie spadła w październiku do najniższego poziomu od lutego 2021 r., kiedy nałożono powszechne ograniczenia związane z kwarantanną.
„Po odbiciu we wrześniu sprzedaż paliw spadła, ponieważ rosnące ceny zniechęciły klientów, podczas gdy sprzedaż żywności również spadła, ponieważ konsumenci traktowali priorytetowo podstawowe towary.
„To był kolejny zły miesiąc dla sklepów z artykułami gospodarstwa domowego i odzieżą, a sprzedawcy detaliczni zgłaszali, że presja związana z kosztami utrzymania, małą liczbą odwiedzających i złą pogodą mocno ich odbiła.
„Był to jednak lepszy miesiąc dla sprzedawców internetowych, jedynego dużego sektora, który w październiku odnotował wzrost”.
Z danych wynika, że jego wolumeny wzrosły w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,8%.
W pozostałej części największy spadek, wynoszący 2%, dotyczył sprzedawców detalicznych paliw.
Gospodarstwa domowe nadal mają uzasadnione powody, aby zachować ostrożność, biorąc pod uwagę presję na ich finanse ze strony energii, żywności, kredytów hipotecznych i czynszów.
Wydatki konsumenckie stanowią 60% gospodarki Wielkiej Brytanii, a wszelkie spadki będą niepokojącą lekturą dla tych, którzy obawiają się, że gospodarce Wielkiej Brytanii grozi recesja – czyli dwa kolejne kwartały ujemnego wzrostu.
Zerowy wzrost w trzecim kwartale rokuw pierwszym czytaniu nadal istnieje ryzyko rewizji w dół.
Są jednak ekonomiści i eksperci branżowi, którzy uważają, że konsumenci intensywnie oszczędzają, aby pozwolić sobie na większe wydatki w okresie świątecznym.
Pierwszym sprawdzianem tej teorii będzie Czarny Piątek, który może zwiększyć perspektywy wzrostu w bieżącym czwartym kwartale.
Dean Evans, dyrektor zarządzający na Europę w platformie e-commerce Shopify, powiedział: „Detalistom można wybaczyć, że spodziewali się trudnego sezonu zakupów świątecznych, a najnowsze dane ONS wskazują na ciągłe spowolnienie sprzedaży detalicznej w Wielkiej Brytanii.
„Jednak nasze dane sugerują, że wielu kupujących taktycznie wykorzystało ostatnie miesiące, aby zaoszczędzić na okres świąteczny.
„W rzeczywistości ponad połowa (53%) kupujących w Wielkiej Brytanii oszczędzała co miesiąc więcej pieniędzy niż w poprzednich latach”.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji