Istnieje szereg zagrożeń związanych z wcześniakami urodzonymi przed 32 tygodniem. Jednym z nich jest zwiększona szansa na problemy z zachowaniem i uwagą. Wcześniejsze badania sugerują, że mogą występować wczesne oznaki problemów pojawiających się w dzieciństwie, ale wyniki są niespójne. Nowe badanie testuje metodologię o ulepszonej spójności i bada funkcje poznawcze i społeczne w dłuższych okresach czasu. Wyniki wskazują na oznaki, które mogą wskazywać na potencjalne obszary problemowe w rozwoju wcześniaków.
Postęp medycyny zwiększył wskaźnik przeżywalności bardzo wcześniaków i niemowląt z niską masą urodzeniową. Jednak te dzieci mogą często mieć problemy behawioralne i akademickie, na przykład zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. W związku z tym rośnie chęć zrozumienia, jak i dlaczego pojawiają się problemy rozwojowe. Ta wiedza może pomóc zidentyfikować dzieci, które potrzebują wsparcia i pomóc praktykom poprawić wsparcie dla dzieci dotkniętych chorobą.
Profesor nadzwyczajny projektu Yuta Shinya z Graduate School Uniwersytetu Tokijskiego i jego zespół badają tę kwestię. Między innymi szukają cech mierzalnych we wczesnych etapach życia niemowlęcia, które są ściśle związane z rodzajami problemów, które mogą wystąpić później i które mogą wymagać wsparcia. W ich najnowszym badaniu znaleziono dowody na istnienie takiego wskaźnika behawioralnego.
Zaobserwowaliśmy specyficzne zachowanie u wcześniaków w wieku 12 miesięcy, które nie było obecne u niemowląt urodzonych o czasie i wydaje się przewidywać niektóre funkcje poznawcze i społeczne w wieku 18 miesięcy. Zasadniczo wcześniaki radziły sobie znacznie gorzej w standardowym teście wyszukiwania ukrytej gry. Gra była przesuwana w kółko na widoku, ale zaangażowane w nią dzieci często nie przestają patrzeć na swoje poprzednie lokalizacje. Normalne niemowlęta wypadły znacznie lepiej w tym teście”.
Yuta Shinya, adiunkt projektu, Graduate School of Education, University of Tokyo
Nowością w metodologii zespołu jest wykorzystanie cyfrowego śledzenia wzroku do określenia koordynacji wzrokowo-ruchowej niemowląt. Poprzednie badania prowadzone na tych samych zasadach myliły swoje wyniki z powodu nadmiernej obecności ludzi, która rozpraszała młodych uczestników, więc zautomatyzowanie niektórych aspektów testu zapewnia bardziej spójne wyniki. Badanie naukowców było również stosunkowo długie. Podążyli za testami za pomocą kwestionariuszy rodzicielskich zaprojektowanych do pomiaru funkcji wykonawczych niemowląt, które składają się z umiejętności poznawczych do wyznaczania celów i koordynowania myśli, emocji i działań w kierunku tych celów.
„Nasze dane sugerują, że poprzednie testy mogą przewidywać z pewną dokładnością wyniki rozwoju w późniejszym czasie” – powiedział Shinya. „Oczywiście było to tylko małe badanie obejmujące w sumie 27 wcześniaków i 25 niemowląt urodzonych o czasie. Planujemy jednak obserwację z większą próbą w dłuższych ramach czasowych. Naszym celem jest również zbadanie mechanizmu neurofizjologicznego odpowiedzialnego za funkcje poznawcze trudności u wcześniaków. Skutkuje to identyfikacją dzieci, które potrzebują wczesnego wsparcia. Mamy nadzieję, że społeczeństwo będzie lepszym miejscem do wychowywania dzieci, nawet jeśli urodziły się przedwcześnie”.
źródło:
Numer czasopisma:
Shinya, Y. i in. (2022) Elastyczność poznawcza u 12-miesięcznych wcześniaków i urodzonych o czasie jest związana z rozwojem neurobehawioralnym u 18-miesięcznych dzieci. Raporty naukowe. doi.org/10.1038/s41598-021-04194-8
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Nowy raport WHO pokazuje, jak miasta przyczyniają się do postępu w zapobieganiu chorobom niezakaźnym i urazom
Naukowcy identyfikują „najlepszy punkt” bezpiecznej operacji po zawale serca
Badanie wykazało, że 20% dzieci chorych na zapalenie płuc nie otrzymuje antybiotyków