Dyrektor SpaceX twierdzi, że nowa generacja w pełni wielokrotnego użytku rakiety Starship ma już wiele kontraktów na komercyjne wystrzelenie.
Planowany start nie później niż (NET) w pierwszym kwartale 2022 r. z wystrzeleniem suborbitalnym Statek kosmiczny ma na celu ominięcie około 85% drogi wokół ZiemiStatek kosmiczny ma wiele do zrobienia, zanim będzie gotowy do rutynowego uruchamiania ładunków. Jednak SpaceX jest wystarczająco pewny ostatecznego sukcesu statku kosmicznego, aby skutecznie uczynić go podstawą każdego z przyszłych celów firmy – zarówno krótko-, jak i długoterminowych. Na dzień dzisiejszy rakiety Falcon firmy SpaceX zrewolucjonizowały niezwykle udany, opłacalny start między innymi poprzez ponowne wykorzystanie i integrację pionową.
Dzięki tej bezprecedensowej przystępnej cenie SpaceX mógł rozpocząć wdrażanie swojej internetowej konstelacji Starlink, wystrzeliwując ponad 1800 satelitów i stając się największym operatorem satelitarnym w historii w mniej niż dwa i pół roku. Tam, gdzie możliwa jest konkurencja, Falcon 9 dominuje na globalnym rynku komercyjnych wystrzeliwania satelitów zarówno małych, jak i dużych. Jednak pomimo imponującego sukcesu, Falcon 9 pozostaje co najmniej jeden lub dwa wzmacniacze za drogie i zbyt ograniczone w wydajności, aby sprostać większym ambicjom SpaceX.
Te nadrzędne cele są dość proste i bezpośrednio istotne. Po pierwsze, SpaceX, za pośrednictwem Starlink, ma na celu pokrycie powierzchni Ziemi niedrogim, wysokiej jakości satelitarnym Internetem, który jest nie do odróżnienia lub lepszy niż alternatywy naziemne, ostatecznie łącząc dziesiątki, a nawet setki milionów ludzi z Internetem. Po drugie, założycielskim celem SpaceX zawsze było uczynienie ludzkości gatunkiem wieloplanetarnym poprzez umożliwienie stworzenia jednego lub kilku stałych, samowystarczalnych miast na Marsie. Dla tego ostatniego celu, statek kosmiczny lub rakieta w pełni wielokrotnego użytku, taka jak ta, zawsze była koniecznością – bez której uwolnienie masy i ilości materiałów potrzebnych do zbudowania miasta na innym świecie byłoby niezwykle kosztowne.
Ostatnio, jeśli często wierzyć prezesowi SpaceX, sukces Starlinka również zależał od statku kosmicznego, a Musk stwierdził w notatce całej firmy, że SpaceX jako całość może stanąć w obliczu bankructwa, jeśli Starship nie będzie gotowy do wystrzelenia więcej niż 200 satelitów z miesięcznika Starlink do końca 2022 roku. Choć po prostu nie jest prawdą, że SpaceX jest zagrożone bankructwem, może być niektóre Prawda kryjąca się za oświadczeniem Muska. Oprócz wzbudzania strachu, sednem argumentacji Muska jest to, że Starlink jest „finansowo słaby” w obecnym modelu, a Falcon 9 oferuje około 50 satelitów ważących 300 kilogramów (650 funtów) na orbitę przy każdym wystrzeleniu.
Podobnie jak w przypadku statku kosmicznego, Musk wierzy, że satelity nowej generacji „Starlink V2” – kilka razy większe niż satelity V1 – znacznie poprawią opłacalność grupy, umożliwiając SpaceX wyciśnięcie znacznie większej pojemności sieci z każdej jednostki. satelitarnych jednostek masy. Jednak kilkakrotne zwiększenie satelitów Starlink V2 spowodowałoby, że wystrzeliłby na Falconie 9 Z dala Mniej wydajny – stąd tak ważna potrzeba Starship.
Wbrew apokaliptycznej wizji Muska, nawet jeśli jego wdrożenie jest znacznie wolniejsze i droższe, jest bardzo prawdopodobne, że kompletny zestaw Starlink V1 wprowadzony przez Falcon 9 będzie opłacalny ekonomicznie. Jednak to, co może nie być wyjątkowo opłacalne, co od dawna było głównym planem SpaceX na finansowanie jego wieloplanetarnych marzeń. Ponieważ statek kosmiczny jest w stanie osiągnąć własne cele projektowe, może się to zmienić.
Według Muska i innych dyrektorów SpaceX, prawdziwy koszt — przed ładunkami — wystrzelenia sprawdzonego w locie Falcona 9 wahał się od 15 do 28 milionów dolarów. Przy szacowanym koszcie 250-500 tysięcy dolarów za sztukę, 50-60 satelitów Starlink V1 daje całkowity koszt uruchomienia Starlink do około 30-60 milionów dolarów. W konfiguracji częściowo wielokrotnego użytku Falcon 9 jest w stanie wystrzelić około 16 ton (~35 000 funtów) na niską orbitę okołoziemską (LEO).
Starship jest jednak przeznaczony do startu najbardziej 100 ton (~ 220 000 funtów) i prawdopodobnie do 150 ton (~ 330 000 funtów) na LEO przy koszcie krańcowym nie większym niż 2 miliony dolarów. Nawet gdyby SpaceX był daleko od tego celu i nigdy nie przekroczył 100 ton w LEO, wystrzelenie statku kosmicznego o wartości 20 milionów dolarów w pełni załadowanego satelitami Starlink nadal kosztowałoby pięć razy mniej niż Falcon 9 na jednostkę masy wystrzelonego satelity. Przy 150 tonach dla LEO za 10 milionów dolarów Starship będzie kosztował 15 razy mniej. Jeśli SpaceX pewnego dnia opanuje możliwość pełnego ponownego wykorzystania, a koszty krańcowe spadną do 2 milionów dolarów, wystrzelenie 150-tonowego statku kosmicznego może być 70 razy tańsze niż Falcona 9.
Z dokładnie tych samych powodów mógłby radykalnie poprawić opłacalność rozmieszczenia Starlink i sprawić, że ekspansja ludzkości poza Ziemię będzie wystarczająco przystępna, aby można ją było zamieszkać, statek kosmiczny z natury zrewolucjonizowałby dostęp do przestrzeni kosmicznej Wszystkie Inni klienci startowi – nie tylko SpaceX.
Według wiceprezesa SpaceX ds. Sprzedaży komercyjnej Toma Ochinero, statek kosmiczny już zaczął robić postępy dzięki zdrowej liście obecnych klientów Falcona. Chociaż jest to stosunkowo proste i nieuniknione, jest to nadal ważny symboliczny krok dla SpaceX i Starship, ponieważ stara się dostarczyć pojazd nośny tak wydajny i tak tani, że wycofuje własne rakiety firmy Falcon.
More Stories
Nowy raport WHO pokazuje, jak miasta przyczyniają się do postępu w zapobieganiu chorobom niezakaźnym i urazom
Naukowcy identyfikują „najlepszy punkt” bezpiecznej operacji po zawale serca
Badanie wykazało, że 20% dzieci chorych na zapalenie płuc nie otrzymuje antybiotyków