ScottishPower planuje zbudować w porcie Felixstowe ekologiczną elektrownię wodorową o wartości 150 milionów funtów, aby napędzać pociągi, ciężarówki i statki, ujawnił Guardian.
Firma energetyczna opracowała propozycje dotyczące 100-megawatowej elektrowni w porcie Suffolk, która od 2026 r. zapewni wystarczającą ilość paliwa do napędzania 1300 ciężarówek na wodór.
Firma, która jest własnością hiszpańskiego giganta użyteczności publicznej Iberdrola o wartości 63 miliardów euro, twierdzi, że popyt na ekologiczne paliwa wzrósł od czasu, gdy ceny benzyny i oleju napędowego zaczęły rosnąć w zeszłym roku, zachęcając firmę do inwestycji.
Złożyła wniosek do rządowego Funduszu Zero Wodoru Netto, który zapewnia rządowe wsparcie dla rozwoju niskoemisyjnych projektów wodorowych w ciągu najbliższych trzech lat. ScottishPower oszacował, że cały projekt może kosztować od 100 do 150 milionów funtów.
ScottishPower planuje wybudować obiekt, który będzie miał wielkość boiska do piłki nożnej, na Brownfield w obrębie portu, który jest jednym z najbardziej ruchliwych i komercyjnych ośrodków w Wielkiej Brytanii.
zielony wodór Jest produkowany przy użyciu odnawialnej energii elektrycznej do zasilania elektrolizera, który dzieli wodę na wodór i tlen. Gaz jest spalany do produkcji energii, emituje jedynie parę wodną i ciepłe powietrze, nie emituje gazów cieplarnianych.
ScottishPower planuje dostarczać pojazdy i maszyny używane przez Felixstowe należące do Hutchison Ports, części międzynarodowego koncernu CK Hutchison z siedzibą w Hongkongu.
Rocznie z portu korzysta około 6000 pojazdów ciężarowych, a dostawcy usług logistycznych coraz częściej rozważają wodór jako opcję obniżania rachunków za paliwo i emisji dwutlenku węgla. Wodór będzie również wykorzystywany do napędu pociągów wykorzystywanych do frachtu kolejowego do portu i statków towarowych.
ScottishPower z siedzibą w Glasgow ma już znaczące udziały w Anglii Wschodniej, gdzie jest właścicielem morskich farm wiatrowych. Iberdrola posiada największy w Europie zakład produkcyjny ekologicznego wodoru do użytku przemysłowego w Puertollano w Hiszpanii.
Barry Carruthers, dyrektor ds. wodoru w ScottishPower, powiedział The Guardian: „Siła popytu ze strony samego portu, firm logistycznych i dystrybucyjnych oraz firm zajmujących się transportem kolejowym dała pewność, że ruszy naprzód z tym obiektem. Jest to projekt przemysłowy na dużą skalę które robimy w szybkim tempie.
„Koszt wodoru jest teraz porównywalny do oleju napędowego, dzięki czemu może być tańszy i czystszy dla klientów. Rynek dał nam naprawdę dobrą ścieżkę”.
ScottishPower, we współpracy z Sheffield’s ITM Power, buduje już mniejszą elektrownię wodorową w Whitelee, największej brytyjskiej farmie wiatrowej w pobliżu Glasgow. Oczekuje się, że elektrolizer o mocy 20 MW, który ma produkować wodór do przyszłego roku, ma produkować do 8 ton zielonego wodoru dziennie, co w przybliżeniu odpowiada zatankowaniu 550 autobusów kursujących codziennie z Glasgow do Edynburga i z powrotem.
Zakład w Felixstowe będzie również okazją do produkcji „zielonego amoniaku” z zielonego wodoru, który można następnie wykorzystać w nawozach rolniczych, powiedział Carothers.
Na wybrzeżu Suffolk działacze na rzecz ochrony środowiska protestowali przeciwko propozycji wartej 20 miliardów funtów elektrowni jądrowej Sizewell C.
Ale Carothers powiedział, że proponowana elektrownia wodorowa „nie zdominuje horyzontu” i prawdopodobnie zostanie zbudowana na terenie portu. „Dla miejscowej ludności powinno to oznaczać mniejsze zanieczyszczenie olejem napędowym i czystszą energię dla pociągów i ciężarówek w okolicy” – powiedział.
W zeszłym tygodniu ogłoszono, że dokerzy w Felixstowe należą do Unite Planują osiem dni strajku z powodu płac Oczekuje się, że spowoduje poważne zakłócenia w największym porcie kontenerowym w Wielkiej Brytanii.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa