Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Saldo obrotów bieżących Polski poprawiło się dzięki sezonowemu wzrostowi transferów unijnych |  Muzyka pop

Saldo obrotów bieżących Polski poprawiło się dzięki sezonowemu wzrostowi transferów unijnych | Muzyka pop

Deficyt obrotów bieżących Polski wyniósł w październiku 0,5 mld €, wyraźnie poniżej konsensusu 0,8 mld € i bardzo blisko naszej prognozy 0,3 mld €, po deficycie na poziomie 1,6 mld € we wrześniu. W skali 12 miesięcy szacujemy, że saldo nieznacznie się pogorszyło do około -3,9% PKB z -3,7% PKB we wrześniu (dużą nadwyżkę odnotowaliśmy w październiku 2021 r.). Deficyt w handlu towarami wyniósł w październiku 2,3 ​​mld euro, w porównaniu z 2,1 mld euro we wrześniu. Narastająco saldo handlowe pogorszyło się do ok. -4,0% PKB z -3,8% w poprzednim miesiącu. Wyższa nadwyżka w saldzie usług w wysokości 3,1 mln euro zrekompensowała lukę w dochodach pierwotnych w wysokości 1,3 mld euro i nieznacznie ujemne saldo dochodów wtórnych w wysokości 0,1 mld euro. Niski sezonowo deficyt dochodów pierwotnych wynikał z dużego napływu środków unijnych (ponad 1,6 mld euro, według Narodowego Banku Polskiego).

Wolumen handlu zagranicznego, mierzony w euro, rośnie w tempie zbliżonym do 25% rok do roku, ale wynika to głównie ze wzrostu cen transakcyjnych eksportu i importu. Roczna dynamika importu towarów (24,6% r/r) nieznacznie przewyższyła eksport (23,7%) i była to najmniejsza różnica odnotowana od kwietnia 2021 r. Polskie firmy wykorzystują szanse na zwiększenie sprzedaży zagranicznej w związku ze słabszym złotym i złagodzenie napięć w globalnych łańcuchach dostaw, zwłaszcza w branży motoryzacyjnej.

W komunikacie NBP podano, że w październiku wzrost eksportu był napędzany sprzedażą w branży motoryzacyjnej, która skorzystała na poprawie dostępności kluczowych komponentów, co pobudziło europejski sektor motoryzacyjny. Znalazło to odzwierciedlenie zarówno w eksporcie pojazdów (samochodów osobowych, ciężarowych i ciągników), jak i części zamiennych (w tym akumulatorów i silników). Żywność również odnotowała znaczny wzrost. Po stronie importu spowolnienie wzrostu importu było szczególnie widoczne w przypadku żelaza, stali i tworzyw sztucznych, wskazując na słabszy popyt wewnętrzny. Znaczące wzrosty odnotowano w imporcie paliw, co wynikało z utrzymujących się wysokich cen i wysokich wolumenów (wartość importu węgla była rekordowa, a import ropy naftowej najwyższy od 2019 r.).

READ  Czy duński król, który nazwał bluetooth pochowany w Polsce?

Dzisiejsze dane są neutralne dla kursu złotego, gdyż deficyt obrotów bieżących okazał się nieco niższy od konsensusu. Jednak w ostatnim czasie na kurs złotego miały wpływ czynniki globalne, a także podjęte w tym tygodniu decyzje o podwyżkach stóp procentowych przez Rezerwę Federalną USA, Europejski Bank Centralny i inne banki centralne oraz oczekiwania na uwolnienie środków unijnych z funduszu naprawczego. Oczekujemy stopniowego pogłębiania się deficytu obrotów bieżących w drugiej połowie roku, aw całym 2022 r. prognozujemy deficyt na poziomie 4,2% PKB. Nasz najnowszy ekonomia trendów Przedstawia prognozy długoterminowe dla Polski.