Rząd powiedział, że sprzedaż niektórych nowych samochodów hybrydowych będzie dozwolona do 2035 r., ale zaprzeczył, że stanowi to zmianę manifestu wyborczego, w którym zawarto zobowiązanie do wprowadzenia zakazu samochodów benzynowych i wysokoprężnych od 2030 r.
Ministrowie planują ponowne nałożenie zakazu na rok 2030 na nowe samochody z silnikiem benzynowym i olejem napędowym, który został zniesiony przez Rishi Sunaka rok temu, wraz z podjęciem decyzji, które samochody hybrydowe będą dozwolone. Ostateczna decyzja zostanie podjęta po konsultacjach z producentami samochodów i innymi zainteresowanymi stronami.
Oświadczenie to jest następstwem doniesienia opublikowanego w weekend w Daily Telegraph, że rząd zamierza „wycofać” całkowity zakaz w 2030 r.
Rzecznik Departamentu Transportu powiedział: „To niepoprawne, ponieważ zawsze dążyliśmy do przywrócenia pierwotnej daty 2030, w której przewidziano wycofywanie sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi.
„Pierwotna data wycofywania obejmowała przeznaczenie części sprzedaży pojazdów hybrydowych w latach 2030–2035. Wiemy, że ważne jest zapewnienie kierowcom pewności i stabilności, dlatego w odpowiednim czasie przedstawimy dalsze szczegóły”.
Producenci samochodów mocno naciskają na zwiększenie sprzedaży benzyny, ponieważ wzrost popytu na pojazdy elektryczne spowalnia po gwałtownym wzroście w ostatnich latach. Zmusiło ich to do obniżenia cen, co odbiło się na zyskach. W sierpniu 22,6% sprzedaży samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii stanowiło najwyższy miesięczny odsetek od grudnia 2022 r., a niektórzy analitycy spodziewają się wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych w miarę wyścigu producentów samochodów w celu spełnienia odrębnych zasad, znanych jako obowiązek pojazdów o zerowej emisji (ZEV).
W swoim manifeście wyborczym Partia Pracy zobowiązała się „zapewnić producentom pewność poprzez przywrócenie daty wycofywania nowych samochodów z silnikiem spalinowym do roku 2030”.
Manifest wyborczy Partii Pracy nie podał żadnych dalszych szczegółów na temat uwzględnienia w programie samochodów hybrydowych, ale wszystkie samochody hybrydowe są wyposażone w silniki spalinowe, które współpracują z mniejszym akumulatorem. Wśród tych samochodów znajdują się zarówno łagodne hybrydy, które zasadniczo korzystają z akumulatora, aby zwiększyć wydajność samochodu, jak i zwykłe hybrydy, które mogą wykorzystywać silnik elektryczny do pokonywania krótkich dystansów, oraz hybrydy typu plug-in, których akumulator można ładować za pomocą kabla.
Kiedy samochody częściej korzystają z akumulatorów, emisja dwutlenku węgla ma tendencję do zmniejszania się. Jednak samochody elektryczne zasilane wyłącznie akumulatorami są bardziej energooszczędne niż samochody hybrydowe, a przy średnim użytkowaniu są znacznie korzystniejsze dla środowiska w całym cyklu życia.
W praktyce bardziej szczegółowe informacje na temat dozwolonych pojazdów hybrydowych będą miały wpływ jedynie na mniejszość kierowców, przy czym Partia Pracy już wskazała, że zachowa mandat ZEV, co oznacza, że do 2030 r. cztery piąte samochodów producentów musi być w pełni elektryczne.
Jednak możliwość dalszej sprzedaży samochodów hybrydowych miałaby ogromną wartość dla producentów samochodów posiadających fabryki w Wielkiej Brytanii. Co ważniejsze, zakazowi wprowadzenia wszystkich samochodów hybrydowych w 2030 r. zdecydowanie sprzeciwia się japoński producent Toyota, który około 2027 r. będzie musiał zdecydować, czy zmodernizować swoją fabrykę samochodów w Derbyshire do fabryki samochodów elektrycznych.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa