Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji daje Afryce kolejną szansę na dokonanie milowego skoku

Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji daje Afryce kolejną szansę na dokonanie milowego skoku

Johnson Idisoh, dyrektor ds. informatyki i technologii w Grupie Absa.

Generatywna sztuczna inteligencja, zdolna do tworzenia tekstu konwersacyjnego, symboli, obrazów, wideo i audio, oferuje Afryce kolejną szansę na wyjście poza przestarzałe technologie i przyspieszenie ich rozwoju – choć po drodze należy zarządzać wieloma zagrożeniami.

Afryka robiła to już wcześniej poprzez inne rewolucje technologiczne. Na przykład kontynent w dużej mierze pominął telefony stacjonarne i przeszedł od razu na telefon komórkowy w procesie tworzenia wysoce wyrafinowanego ekosystemu fintech, który odegrał kluczową rolę w zamknięciu luki w zakresie włączenia finansowego i podniesieniu tempa wzrostu gospodarczego. Nie szukaj dalej niż MPesa w Kenii.

Nadeszła kolejna szansa na wyjście poza dotychczasowe technologie. Generatywna sztuczna inteligencja, prowadzona przez ChatGPT OpenAI, przełamuje bariery językowe, demokratyzuje narzędzia sztucznej inteligencji, edukację i szerzej rozpowszechnia informacje.

Dla Afryki jako całości korzyści mogłyby być ogromne, od poprawy produktywności po zwiększenie włączenia finansowego i cyfrowego.

Jeśli chodzi o produktywność, Grupa Absa już dostrzega korzyści na małą skalę. Około 350 naszych twórców stron internetowych wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję jako wirtualnych asystentów i panuje zgoda co do tego, że ich wskaźniki produktywności wzrosły aż o 40%.

Wzrost wydajności na taką skalę byłby ogromnym impulsem dla Afryki, której wzrost przynajmniej na razie jest przynajmniej częściowo hamowany przez niedobór specjalistycznych umiejętności. Zdanie sobie sprawy, że technologia jest towarem, ale posiadanie odpowiednich ludzi z odpowiednimi umiejętnościami, aby rozwijać technologię w sposób etyczny, ma kluczowe znaczenie.

Jednocześnie technologię można wykorzystać do promowania włączenia finansowego i cyfrowego.

W „zapleczu” może pomóc dostawcom usług finansowych w szybszym opracowywaniu produktów, a w „frontonie”, np. aplikacji bankowej, może pomóc klientom w bardziej konwersacyjny sposób. Interakcje z klientami, takie jak wdrażanie, konfiguracja konta i obsługa, można usprawnić i uczynić inteligentniejszymi. W ten sposób generatywną sztuczną inteligencję można wykorzystać do lepszego zrozumienia, a tym samym przyjęcia produktów takich jak ubezpieczenia, które stanowią kluczowe sieci bezpieczeństwa finansowego, które pomagają gospodarstwom domowym odzyskać siły po klęskach żywiołowych lub kradzieży, ale które pozostają w dużej mierze niewykorzystane na kontynencie.

READ  Gracze się cieszą: nowy smartfon Motorola Edge 30 Pro ma ekran OLED 144 Hz

Afrykańscy przedsiębiorcy oraz mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (SMME) mogą również wykorzystywać technologię do znajdowania innowacyjnych rozwiązań unikalnych wyzwań Afryki.

Przedsięwzięcia te wymagały wcześniej dużych inwestycji kapitałowych. Jednak w dobie generatywnej sztucznej inteligencji, przetwarzania w chmurze i dużych zbiorów danych kapitał ludzki staje się normą, a to wyraźnie działa na korzyść Afryki.

Kontynent charakteryzuje się szybko rosnącą i młodą populacją, bogatą w umiejętności miękkie, takie jak empatia, i stworzył już wysoce innowacyjne firmy cyfrowe, które rozwiązują niektóre wyzwania stojące przed kontynentem.

Na przykład firma Moove opracowała model finansowania pojazdów oparty na przychodach, aby pomóc przedsiębiorcom zajmującym się mobilnością, którzy potrzebują finansowania. FinTech powstał w Lagos, ale od tego czasu rozszerzył swoją działalność na cały kontynent.

Nic więc dziwnego, że światowi giganci technologiczni wkraczają do Afryki, która może zacząć pozycjonować się jako nowe centrum innowacji.

Co więcej, istnieją możliwości zbudowania przemysłu wokół udoskonalania samej generatywnej sztucznej inteligencji. Na przykład Afryka może przeszkolić dużą grupę „inżynierów online”, których zadaniem jest formułowanie zapytań w taki sposób, aby modele AI lepiej rozumiały lokalne języki i niuanse.

Obecnie większość modeli sztucznej inteligencji jest szkolona w języku chińskim i angielskim, co często oznacza, że ​​w dużych częściach świata pomijane są niuanse.

Aby w pełni wykorzystać te możliwości, Afryka będzie musiała przyspieszyć wysiłki na rzecz zlikwidowania przepaści cyfrowej i wyposażenia swojej młodzieży w niezbędne umiejętności.

Ważną rolę odgrywają tu duże firmy, w tym firmy świadczące usługi finansowe i grupy telekomunikacyjne. Absa zamierza wywiązać się ze swojej roli, podnosząc kwalifikacje swoich pracowników i stale dostosowując swoje programy nauczania technologii.

Ograniczenie ryzyka

Boom na sztuczną inteligencję ma oczywiście drugą stronę. W szczególności technologia stwarza ryzyko zaostrzenia wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem, a jednocześnie wzmacnia nasze systemy obronne. Budzi to również obawy, w wielu przypadkach niepotrzebne, dotyczące przenoszenia stanowisk pracy.

READ  Ding! Christopher Ward ogłasza nowe Bel Canto

To sprawia, że ​​jeszcze ważniejsze jest, aby rządy i przedsiębiorstwa wyprzedzały konkurencję, i wymaga proaktywnej polityki, inicjatyw edukacyjnych i szkoleniowych, a także współpracy między organami regulacyjnymi, przemysłem, szkołami i uniwersytetami.

Konfrontacja z tą rewolucją technologiczną będzie daremna. Zamiast tego musimy ostrożnie zarządzać związanym z nimi ryzykiem i zadbać o to, aby kontynent był dobrze przygotowany do czerpania z nich korzyści.

W Absa aktywnie badamy przypadki użycia generatywnej sztucznej inteligencji i budujemy nasze umiejętności w tym obszarze, rozpoczynając kolejną fazę naszej transformacji cyfrowej.

Na początek planujemy wykorzystać tę technologię, aby nasze chatboty były bardziej konwersacyjne, abyśmy mogli lepiej służyć naszym klientom, a wielu naszych pracowników wykorzystuje ją jako wirtualnego asystenta, często do podsumowywania skomplikowanych raportów lub zrozumienia dużych zbiorów danych.

Zdajemy sobie jednak sprawę, że modele AI są tak dobre, jak dane, które je zasilają, dlatego wszystkie późniejsze decyzje pozostaną w rękach naszych pracowników.

Wierzymy, że w połączeniu z głęboko ludzkimi cechami, takimi jak empatia i kreatywność, generatywna sztuczna inteligencja szybko staje się przewagą konkurencyjną dla firm, a także ogromną szansą dla Afryki.