Otwórz bezpłatnie Editor's Digest
Rula Khalaf, redaktorka Financial Times, wybiera w tym cotygodniowym biuletynie swoje ulubione artykuły.
Renault anulowało plany notowania udziałów w swoim nowym biznesie w zakresie pojazdów elektrycznych i oprogramowania, co stanowi kluczową część planów naprawczych francuskiego producenta samochodów opracowanych przez dyrektora generalnego Luca de Meo.
Firma planowała przeprowadzić pierwszą ofertę publiczną swojej nowej działalności w Ampere, która łączy w sobie umiejętności związane z pojazdami elektrycznymi i oprogramowanie w nowej jednostce. Przerwana akcja jest najnowszą ofiarą spowolnienia wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych na całym świecie, ponieważ główni nabywcy samochodów wzbraniają się przed wyższymi cenami samochodów zasilanych akumulatorowo.
De Meo opisał jednostkę jako europejską konkurencję dla „Tesli i Chińczyków” i powiedział w zeszłym roku Financial Times, że jej wartość powinna osiągnąć „10 miliardów euro”.
Jednak w poniedziałek Renault stwierdziło, że „warunki rynkowe” i rosnąca rentowność szerszej firmy oznaczają, że porzuci plany wprowadzenia akcji na giełdę.
De Meo dodał, że „jednym z elementów” tej decyzji było ogólnoeuropejskie spowolnienie wzrostu pojazdów elektrycznych, ale podkreślił, że rynek energii elektrycznej pozostanie „dominujący” w Europie ze względu na regulacje dotyczące dekarbonizacji w regionie.
„EV to pociąg, który już opuścił stację. Ampere będzie jednym z kierowców Renault, który będzie jednym z mistrzów dekarbonizacji” – powiedział.
Thierry Biton, dyrektor finansowy, powiedział, że decyzja ta może oznaczać, że partnerzy sojuszu, Nissan i Mitsubishi, nie będą już mogli inwestować w jednostkę. Obaj japońscy producenci samochodów nadal mają możliwość inwestowania, ale „musimy omówić to, czy tak się stanie, czy nie”, powiedział Bitton w poniedziałkowy wieczór.
Spółka podkreśliła, że jednostka jest „samofinansująca się” i nie potrzebuje pierwszej oferty publicznej, aby pozyskać kapitał dla szerszej grupy. Dodała, że przychody Renault były większe niż oczekiwano, co wpłynęło na tę decyzję.
Wątpliwości co do pływaka zaczęły narastać w ostatnich miesiącach w obliczu szerszego spowolnienia wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych.
Celem pierwszej oferty publicznej i podziału Ampere jest także próba zmiany firmy od wewnątrz i pobudzenie jej kultury, aby bardziej skupiała się na pojazdach elektrycznych, co w pewnym stopniu się utrzyma, twierdzą osoby bliskie producentowi samochodów. Ponieważ firma została wydzielona.
Jednak odwołanie aukcji nadal stanowi poważną porażkę dla De Meo. Od czasu przybycia do spółki w połowie 2020 r. z powodzeniem poprawił sytuację finansową Renault, ale ostatnio powiązał swoją strategię resetowania z pierwszą ofertą publiczną Ampere i nalegał na agresywną wycenę, która zdaniem wielu analityków była zbyt ambitna.
Di Meo powiedział w poniedziałek, że notowanie na giełdzie stanowi „przystawkę” w porównaniu z szerszą restrukturyzacją spółki i nie wierzy, że decyzja ta nadszarpnęła jego wiarygodność.
W zeszłym roku skrytykował europejskich inwestorów za zadawanie zbyt wielu pytań na temat modelu biznesowego, porównując sytuację do sytuacji, w której amerykańscy inwestorzy kupują nierentowne start-upy zajmujące się samochodami elektrycznymi.
W poniedziałek Di Meo powiedział, że wycofanie spółki z giełdy było „praktyczną decyzją”, ale Ampere pozostało „sprawnym i konkurencyjnym podmiotem”.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa