Rząd ujawnił wraz z budżetem, że ceny kolei wzrosną w marcu przyszłego roku o 4,6%, co oznacza, że po raz drugi w ciągu 12 lat wzrosną powyżej inflacji.
Tymczasem koszt większości kart kolejowych wzrośnie o 5 funtów, czyli prawie 17%.
Wzrost ustalono na poziomie 1% powyżej inflacji mierzonej wskaźnikiem cen detalicznych (RPI) w lipcu, co stanowiło 3,6% znacznie powyżej wskaźnika cen towarów i usług konsumenckich (CPI) wynoszącego 2,2%, jaki zwykle wskazuje rząd.
Chociaż Rachel Reeves w swoim przemówieniu dotyczącym budżetu nie wspomniała o biletach kolejowych, rząd stwierdził, że podwyżka będzie „najniższą bezwzględną podwyżką od trzech lat”.
Jednakże ceny biletów rosły w ciągu ostatnich dwóch lat w tempie znacznie niższym niż stopa inflacji RPI.
Od 2013 r. taryfy regulowane – ustalane przez rząd – tylko raz wzrosły powyżej wskaźnika inflacji CPI, w 2021 r., kiedy branża odczuła znaczny spadek przychodów z pasażerów w czasie pandemii.
Podczas pandemii, kiedy rząd został zmuszony do anulowania franczyzy, wsparcie publiczne dla kolei wzrosło o około 10 miliardów funtów rocznie. Przychody pasażerów pozostają znacznie poniżej poziomu sprzed pandemii, na co wpływa trend w kierunku pracy z domu.
W kolejnych umowach na eksploatację pociągów za wszelkie ryzyko związane z dochodami odpowiada państwo, a przedsiębiorstwa otrzymują wynagrodzenie za zarządzanie.
W dokumentach opublikowanych wraz z budżetem Ministerstwo Skarbu stwierdziło: „Te polityki będą wspierać plany Sekretarza Stanu dotyczące reformy transportu, która zwiększy wydajność i obniży koszty, jednocześnie zwiększając liczbę pasażerów i przychody oraz poprawiając wydajność, kładąc podwaliny pod przejście na Wielkie koleje brytyjskie”.
Wzrost ceny większości kart kolejowych o 5 funtów spowoduje dyskwalifikację karty kolejowej dla podróżnych niepełnosprawnych. Ministerstwo Skarbu twierdzi, że karty kolejowe, które zwykle kosztują 30 funtów rocznie, pozwalają użytkownikom zaoszczędzić średnio „aż do 158 funtów” rocznie.
Podwyżka cen biletów zacznie obowiązywać w Anglii od 2 marca 2025 r. Prawie połowa opłat kolejowych w Anglii jest ustalana bezpośrednio przez Westminster, a rządy Szkocji i Walii zazwyczaj ustalają ceny biletów na podobnym poziomie. Taryfy regulowane obejmują bilety okresowe na większość przejazdów pasażerskich, powroty poza szczytem na trasach dalekobieżnych oraz bilety elastyczne na kolej miejską.
Działacze i przedstawiciele branży skrytykowali podwyżkę, która nastąpiła, gdy kanclerze Partii Konserwatywnej ponownie zamrozili cła paliwowe dla kierowców.
Paul Toohey z Kampanii na rzecz Poprawy Transportu powiedział: „Podniesienie cen biletów kolejowych powyżej poziomu inflacji i zwiększenie kosztów kart kolejowych to ogromny cios dla osób korzystających z transportu publicznego, zwłaszcza tych o niskich dochodach zamrożenie opłat Paliwo niesie dokładnie zły sygnał, a aby rozwiązać problem zanieczyszczenia powietrza, zatorów komunikacyjnych i zmian klimatycznych, musimy uczynić transport publiczny atrakcyjną i niedrogą opcją.
Andy Bagnall, dyrektor naczelny Rail Partners, która reprezentuje prywatnych przewoźników kolejowych, powiedział: „Rząd musi ustalić ceny na poziomie, który ostatecznie zachęci więcej osób do podróżowania koleją… Należy skupić się na zwiększeniu liczby pasażerów, a nie na tworzeniu istniejących pasażerowie płacą.” więcej.”
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa
Umowy budowlane VINCI z FM Conway