„Dynamiczny” tyle osób opisało wzrost rynku rozrywki na żywo w Polsce przed pandemią (według większości ekspertów 20% rocznie). Po boomie gospodarczym młodzi Polacy mieli większe dochody do dyspozycji i byli spragnieni rozrywki.
Doprowadziło to do rozkwitu koncertów, większych artystów koncertujących w całym kraju i dobrze prosperującej sceny na żywo wspieranej przez popularne festiwale i uznane wydarzenia, których kuratorami są OFF Festival i Unsound.
Na szczęście, po Covid, sytuacja zaczyna się dobrze odbijać, a koncerty – i inne rozrywki na żywo – nadal cieszą się dużym zainteresowaniem. „Od czasu zniesienia ograniczeń Covid-19 obserwujemy silne odrodzenie występów międzynarodowych artystów” – mówi Joanna Kumberska, dyrektor zarządzająca Eventim Polska. Ale bliskość kraju do wojny na Ukrainie – Polska ma 535-kilometrową granicę z krajem dotkniętym wojną – oczywiście wpływa negatywnie na wiele aspektów życia.
„Chociaż życie toczy się normalnie, a wydarzenia toczą się dalej, mamy świadomość, że za naszą wschodnią granicą na Ukrainie toczy się wojna” – mówi Katarzyna Soska, dyrektor zarządzająca Ticketmaster Poland. „Stwarza to niepewność, ponieważ obserwujemy ogromny wzrost organizacji wydarzeń, aby wesprzeć osoby walczące na Ukrainie lub pomóc tym, którzy z dnia na dzień musieli zmienić swoje życie i uciec przed wojną”.
Bilety wstępu
eBilet to jedna z wiodących firm w regionie. Wynika to częściowo ze strategicznego partnerstwa z Allegro, największą polską firmą e-commerce, z ponad 22 milionami klientów – czyli połową ludności Polski – i ponad 200 milionami wizyt na stronie miesięcznie. „Oferujemy usługę sprzedaży biletów dedykowaną Allegro Smart! użytkowników, pomagając promotorom dotrzeć do szerszego grona odbiorców” – mówi Bartik Tronsky, wiceprezes eBilet i dyrektor ds. handlu. „Pierwsze dwie przedsprzedaże w 2022 r. objęły 700 000 uczestników”.
Dwie pierwsze przedsprzedaży w 2022 roku osiągnęły 700 000 uczestników.”
Inne ważne firmy na rynku to KupBilecik, Eventim, Going i Ticketmaster.
Dystrybucja sprzedaży
Podobnie jak w wielu krajach Europy Wschodniej, wiele transakcji szybko przenosi się do sfery cyfrowej, a bilety nie są wyjątkiem.
Chociaż sprzedaż biletów kolekcjonerskich Ticketmaster utrzymuje się na stałym poziomie, „dane pokazują, że fani preferują bilety cyfrowe ze względu na łatwość dostępu do wydarzenia za pośrednictwem urządzeń mobilnych” — mówi Soska.
„Bilety cyfrowe to przyszłość. Wzrost wykorzystania smartfonów zapewnia naszym partnerom większy wgląd niż kiedykolwiek wcześniej.”
I dodaje, że to wszystko jest częścią modernizacji – w branży rozrywki na żywo i poza nią. „Bilety cyfrowe to przyszłość. Wzrost wykorzystania smartfonów zapewnia naszym partnerom większy wgląd niż kiedykolwiek wcześniej, prowadząc do lepszej segmentacji konsumentów i poszerzania zasięgu potencjalnych nabywców biletów.”
Bilety drugorzędne
„W Polsce wciąż jest to zakazane, ale istnieją dwie duże platformy odsprzedaży/spekulacji biletów – Alebilet pl i Viagogo.pl – i ta praktyka jest widoczna podczas „gorących” imprez” – mówi Troński. „Ale dzięki zaletom oferowanym przez serwisy biletowe, takie jak jako ubezpieczenie, konsumenci stają się coraz bardziej świadomi różnych i bezpieczniejszych sposobów zabezpieczenia się na wypadek, gdyby nie mogli uczestniczyć w wydarzeniu”.
Ta praktyka jest widoczna podczas „gorących” wydarzeń.
Eventim również próbuje wbudować rozwiązanie w swoją platformę. „Ponieważ rynek wtórny nie jest tutaj tak ściśle regulowany, sprzedaż Eventim na platformę odsprzedaży ma duży potencjał” – mówi Soska.
wartość rynkowa
Szacuje się, że rynek muzyki na żywo wzrośnie do 1,1 mld zł – 233 mln euro – w 2022 roku.
Międzynarodowe/krajowe podziały i gatunki
W 2022 roku międzynarodowi artyści stanowili 44% wszystkich wydarzeń muzycznych, przy czym wiodące kategorie to pop (37%), festiwal (36%) i rock (14%). Jednak najszybciej rozwijającymi się kategoriami są hip-hop i electro, które w ostatnich latach zyskały na popularności wraz z pojawieniem się wielu aspirujących młodych polskich artystów.
„Polska scena muzyczna ma mocną bazę fanów, a ten segment dominuje na polskim rynku muzyki na żywo, co jest dość nietypowe w Europie” – mówi Troński.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
W Polsce odkryto setki artefaktów, w tym hełm celtycki z brązu
Giełdy w Polsce spadają pod koniec sesji; Indeks WIG30 spada o 0,45% Według Investing.com
Ukraiński mistrz boksu Oleksandr Usyk został zwolniony po krótkim zatrzymaniu w Polsce