Jill Charlton walczyła o czytelników Telegraph i rozwiązywała ich problemy z podróżowaniem przez ponad 30 lat, uzyskując zwrot kosztów, poprawiając błędy i sugerując rozwiązania.
Oto pytanie z tego tygodnia:
Droga Jill,
W listopadzie ubiegłego roku mój mąż i ja mieliśmy lecieć do Nowej Zelandii liniami Qatar Airways. Loty zostały zarezerwowane przez BA, a nasze bilety wykazały, że były to loty code-share BA obsługiwane przez Katar. Na trzy dni przed planowanym czasem podróży Katar odwołał lot z Doha do Auckland, a British Airways zmienił rezerwację odlatujących lotów dwa dni później.
Po powrocie zadzwoniłem do Qatar Airways, aby zażądać odszkodowania w wysokości 520 funtów za spóźnione odwołanie. Agent obsługi klienta w Katarze powiedział, że BA jest odpowiedzialny; Biblioteka Aleksandryjska powiedziała, że Katar musi zapłacić. Zgłosiłem swoją sprawę do Izby Arbitrażowej CEDR, która orzeka w imieniu Bibliotheca Alexandrina. Orzekł, że British Airways jest wyłącznym agentem i że Katar powinien wypłacić odszkodowanie. Ale Katar nadal odmawia. Możesz pomóc?
– Katarzyna Pownall
Droga Katarzyno,
Zawsze to obsługujący przewoźnik jest odpowiedzialny za wypłatę odszkodowania w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu. Rozporządzenie UK261/2004 stanowi, że wszystkie linie lotnicze odlatujące z Wielkiej Brytanii muszą wypłacić odszkodowanie w wysokości 520 GBP na pasażera, jeśli odwołany lot miał ponad 3500 km, a zastępstwo przybyło ponad cztery godziny później.
Przewoźnicy spoza UE często próbują twierdzić, że rozporządzenie ich nie dotyczy, jeśli w przypadku trasy wielozadaniowej odwołany lot pochodzi spoza UE.
Argument ten nie pasuje do sądów brytyjskich lub unijnych, które orzekają, że trasa składająca się z bezpośrednich lotów łączonych jest pojedynczym lotem łączonym. Odszkodowanie musi zatem zależeć od opóźnienia do czasu przybycia do miejsca docelowego po przeniesieniu wszystkich etapów lotu.
Skontaktowałem się z Katarem, aby rozpatrzyć wniosek Katherine o odszkodowanie i nie otrzymałem odpowiedzi. Katherine otrzymała kolejną wiadomość e-mail od działu obsługi klienta, w której przepraszała za rozczarowanie, mówiąc, że nie ma nic do dodania do tego, co powiedziała wcześniej. Ponownie podjąłem tę kwestię z Katarem i kilka tygodni później ten sam agent obsługi klienta zmienił zdanie. Niechętnie zaproponował, że zapłaci Katherine odszkodowanie, ale powiedział, że jej mąż złoży osobny wniosek.
Ostatecznie uzgodniono, że za jego zgodą może przyjąć wypłatę jego odszkodowania.
Tydzień później na koncie bankowym Katherine brakuje 1040 funtów. Kopę lat. Wielu pasażerów mogło zrezygnować po sześciu miesiącach, co najwyraźniej mają nadzieję niektóre linie lotnicze spoza UE, próbując zażądać odszkodowania od linii lotniczej lub agenta, który zarezerwował lot. Często po prostu odmawiają współpracy z klientem w tej sprawie.
Należy jednak pamiętać, że odszkodowanie za odwołanie zgodnie z rozporządzeniem dotyczy tylko lotu do miejsca docelowego. Jeśli podróżujesz do Wielkiej Brytanii liniami lotniczymi spoza UE/Wielkiej Brytanii, UK261/2004 nie ma zastosowania, jak zawsze.
Twoje problemy z podróżowaniem zostały rozwiązane
Jill każdego tygodnia zajmuje się inną sprawą — prosimy więc o przesyłanie jej do rozpatrzenia na adres [email protected]. Podaj swoje imię i nazwisko oraz, jeśli spór dotyczy biura podróży, adres, numer telefonu i numer rezerwacji. Jill nie może odpowiedzieć na każde pytanie, ale pomoże, jak tylko będzie mogła, a wszystkie e-maile zostaną rozpoznane.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji