Jak wynika z analizy danych rządowych, wybór wodoru wytwarzanego przy użyciu paliw kopalnych zamiast odnawialnej energii elektrycznej może generować do 8 milionów ton emisji dwutlenku węgla rocznie do 2050 roku.
Liczby pokazują, że użycie wodoru z paliw kopalnych lub „niebieskiego wodoru” spowoduje co roku taką samą emisję dwutlenku węgla, jaką może wyprodukować ponad milion samochodów benzynowych, w porównaniu z bezwęglowym „zielonym wodorem”.
Ministrowie planują używać niebieskiego i zielonego wodór Aby zastąpić gaz kopalny w fabrykach, rafineriach i ciepłownictwie, ale nowe dane pokazują, że nadmierne poleganie na niebieskim wodorze nadal będzie prowadzić do milionów ton emisji dwutlenku węgla każdego roku.
Niebieski wodór jest wydobywany z gazu kopalnego w procesie, który wymaga technologii wychwytywania dwutlenku węgla do wychwytywania emisji – ale ta metoda nadal nie wychwytuje od 5% do 15% CO2. Emisje dwutlenku węgla są również emitowane, gdy gaz kopalny jest wydobywany z pól naftowych i gazowych.
Wykorzystanie niebieskiego wodoru wyłącznie w celu zastąpienia gazu kopalnego spowoduje od 6 do 8 milionów ton emisji dwutlenku węgla każdego roku pod koniec 2020 r. lub odpowiednik jazdy średnio 1,5 miliona samochodów napędzanych paliwami kopalnymi rocznie do 2050 r.
Jeśli rząd wykorzystał Zielony wodór wolny od węgla Aby zaspokoić jedną trzecią przewidywanego zapotrzebowania na wodór w Wielkiej Brytanii, niebieski wodór będzie wytwarzał takie same emisje, jak około miliona samochodów poruszających się każdego roku po drogach Wielkiej Brytanii.
Analiza przeprowadzona przez Friends of the Earth Scotland na zlecenie The Guardian została oparta na danych rządowych opublikowanych w zeszłym tygodniu w długo oczekiwanym raporcie na temat przyszłości gospodarki wodorowej w Wielkiej Brytanii.
Strategia nakreśla „dwutorowe” podejście do wspierania produkcji wodoru, ale nie sugeruje równowagi między niebieskim i zielonym wodorem. Wywołało to obawy wśród grup klimatycznych, że nadmierne poleganie na niebieskim wodorze może uwięzić Wielką Brytanię w dziesięcioleciach produkcji gazu na Morzu Północnym, importu paliw kopalnych i milionów ton emisji dwutlenku węgla.
Richard Dixon, dyrektor Friends of the Earth Scotland, powiedział, że rząd popiera Wielkie firmy naftowe stojące za planami Blue Hydrogen Projekty, w tym BP i norweski gigant naftowy Equinor, pozwolą im „bezterminowo przedłużać produkcję paliw kopalnych”.
Rzecznik Prasowy Ministerstwa Biznesu, energia A Industrial Strategy, który dokonał przeglądu analizy, powiedział, że inwestowanie zarówno w zielony, jak i niebieski wodór „pozwoliłoby nam rozpocząć od zera całą branżę, która tworzy dziesiątki tysięcy miejsc pracy i odblokowuje miliardy funtów prywatnych inwestycji”.
Szybka porada
Jakie są opcje wodoru?
pokazać
Efekt wodorowy
Wodór jest kluczowym narzędziem w planie rządu Wielkiej Brytanii mającym na celu zmniejszenie emisji w kraju do zera netto do 2050 roku. Czysty gaz może być wykorzystywany do zastąpienia gazu kopalnego w fabrykach i rafineriach lub jako paliwo dla ciężkiego transportu, takiego jak żegluga, bez emisji gazów cieplarnianych .
Chociaż sam wodór jest czystym paliwem, proces produkcji wodoru może być bardzo zanieczyszczający. Większość wodoru na świecie wytwarzana jest z paliw kopalnych, co roku uwalnia miliony ton dwutlenku węgla. Istnieją trzy główne rodzaje wodoru:
szary wodór
Około 98% stosowanego obecnie wodoru znane jest jako „szary wodór”. Jest pozyskiwany z metanu znajdującego się w gazie kopalnym w procesie znanym jako parowe reformowanie metanu i uwalnia emisje dwutlenku węgla do atmosfery, gdzie przyczynia się do globalnego ocieplenia. Jest bardzo szkodliwy dla środowiska.
niebieski wodór
Ta „niskoemisyjna” alternatywa dla szarego wodoru wykorzystuje technologię wychwytywania dwutlenku węgla do wychwytywania 85% do 95% szkodliwych emisji pochodzących z produkcji wodoru, który następnie może być transportowany rurociągami do podziemnych magazynów, takich jak nieużywane podmorskie jaskinie gazowe pod Północą. za darmo. Niebieski wodór nie jest paliwem zerowym netto, ponieważ wymaga produkcji paliw kopalnych, powodując emisje i uwalniając do 15% emisji jako szary wodór.
zielony wodór
Zielony wodór jest wytwarzany przez rozbijanie cząsteczek wody za pomocą elektrolizera zasilanego energią elektryczną ze źródeł odnawialnych. Jedynym produktem ubocznym jest tlen, który można bezpiecznie uwolnić do powietrza. Deweloperzy energii odnawialnej uważają, że gigantyczne morskie farmy wiatrowe mogą być wykorzystywane do zasilania ekologicznej produkcji wodoru, zwłaszcza w nocy, gdy zapotrzebowanie na energię elektryczną jest niskie.
„Osiągnięcie potrzebnej skali będzie trudniejsze, jeśli użyjemy tylko zielonego wodoru” – dodał rzecznik.
Oficjalni doradcy klimatyczni rządu w Komitet ds. Zmian Klimatu (CCC) poparła ideę „niebieskiego mostu wodorowego” do 2030 r. dla obszarów brytyjskiej gospodarki, które mogą mieć trudności z elektryfikacją, podczas gdy Wielka Brytania wykorzystuje odnawialną energię elektryczną, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na samochody elektryczne i ogrzewanie.
Ale David Joffe, szef budżetu CCC, ostrzegł, że rząd musi zacząć ograniczać proporcje wodoru produkowanego z paliw kopalnych na rzecz zielonego wodoru do końca lat 30. XX wieku, aby spełnić prawnie wiążące cele klimatyczne.
„Błękit wodorowy nie jest świetnym rozwiązaniem i nie lekceważymy tego” – powiedział Guardianowi.
Subskrybuj codzienną pocztę Business Today lub śledź Guardian Business na Twitterze w BusinessDesk
Powiedział, że poleganie na niebieskim wodorze w perspektywie krótkoterminowej, gdy Wielka Brytania buduje swoje zielone zdolności wodorowe, będzie nadal odgrywać ważną rolę w zapobieganiu ucieczce milionów ton węgla do atmosfery w kluczowej dekadzie w celu ograniczenia emisji.
Dodał, że strategia rządu dotycząca wodoru była „mniej pomocna, niż mogłaby być”, ponieważ urzędnicy nie zdołali znaleźć równowagi między zielonym i niebieskim wodorem.
„Uważamy, że ważne jest, aby rząd przedstawił pewne wytyczne jeszcze w tym roku, na pewno w bilansie do 2030 roku. To jedna z kilku luk w strategii, która utrudnia ocenę” – powiedział.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa