Naukowcy z Uniwersytetu Griffith badają możliwość wylądowania samolotem pasażerskim przez osobę bez wcześniejszego przeszkolenia.
Wyobraź sobie następującą sytuację: wygodnie siedzisz na swoim miejscu i kierujesz się w stronę miejsca wypoczynku, gdy ciszę przedziera się głos stewarda:
„Szanowni Państwo, obaj piloci są niezdolni do pracy. Czy są pasażerowie, którzy przy pomocy kontroli ruchu lotniczego mogą wylądować tym samolotem?”
Jeśli myślisz, że sobie poradzisz, nie jesteś sam.
Wyniki ankiety Badania opublikowane w styczniu sugerują, że około jedna trzecia dorosłych Amerykanów wierzy, że może bezpiecznie wylądować samolotem pasażerskim pod kierunkiem kontroli ruchu lotniczego. Poziom pewności siebie wśród mężczyzn wzrósł do prawie 50%.
Czy ktoś bez wcześniejszego przeszkolenia mógłby po prostu poprowadzić wszystkich do płynnego lądowania?
Wszyscy słyszeliśmy historie o pasażerach ratujących sytuację, gdy pilot przestał reagować.
Na przykład w zeszłym roku Darrenowi Harrisonowi udało się wylądować dwusilnikowym samolotem na Florydzie – po tym, jak pilot stracił przytomność – pod okiem kontrolera ruchu lotniczego, który był instruktorem pilotażu.
Jednak takie wypadki zwykle zdarzają się w małych, prostych samolotach. Latanie znacznie większym i cięższym samolotem komercyjnym to zupełnie inna gra.
Nie zawsze można polegać na autopilocie
Pilot spędza około 90% swojego czasu na monitorowaniu systemów autopilota i upewnianiu się, że wszystko działa zgodnie z oczekiwaniami. Pozostałe 10% przeznacza się na rozwiązywanie problemów, kołowanie, start i lądowanie.
Starty i lądowania to prawdopodobnie najtrudniejsze zadania, jakie wykonują piloci i prawie zawsze wykonuje się je ręcznie. Tylko w bardzo nielicznych przypadkach i w przypadku kilku modeli samolotów pilot może skorzystać z autopilota, aby wylądować za niego. Jest to wyjątek, a nie reguła.
Aby wystartować, samolot musi zwiększyć prędkość, aby jego skrzydła mogły wytworzyć siłę nośną wystarczającą do wciągnięcia go w powietrze. Pilot musi zwracać szczególną uwagę na wiele przyrządów i sygnały zewnętrzne, utrzymując statek powietrzny centralnie na pasie startowym, aż osiągnie prędkość startową.
Po wejściu w powietrze muszą skoordynować działania z kontrolą ruchu lotniczego, podążać wyznaczoną ścieżką, schować podwozie oraz utrzymywać określoną prędkość i kierunek podczas próby wznoszenia.
Lądowanie jest bardziej złożone i wymaga precyzyjnej kontroli kierunku i prędkości opadania samolotu.
Aby pomyślnie wylądować, pilot musi utrzymywać odpowiednią prędkość, jednocześnie zarządzając konfiguracją podwozia i klap, przestrzegając przepisów ruchu lotniczego, komunikując się z kontrolą ruchu lotniczego oraz wypełniając szereg papierowych i cyfrowych list kontrolnych.
Gdy samolot zbliży się do pasa startowego, muszą dokładnie ocenić jego wysokość, zmniejszyć moc i dostosować prędkość opadania – upewniając się, że wyląduje we właściwym obszarze pasa startowego.
Na ziemi użyją hamowania i ciągu wstecznego, aby całkowicie zatrzymać samolot przed końcem pasa startowego. Wszystko to dzieje się w ciągu kilku minut.
Zarówno start, jak i lądowanie są tak szybkie i wymagają tak dużej techniki i koncentracji, że osoba nieprzeszkolona nie jest w stanie ich wykonać.
Wymaga to również zestawu umiejętności, które można nabyć jedynie poprzez intensywne szkolenie, takich jak zrozumienie informacji prezentowanych na różnych urządzeniach pomiarowych oraz umiejętność koordynacji rąk i stóp w określony sposób.
Szkolenie pilota
Droga od studenta do pilota komercyjnego jest długa.
Zwykle zaczynają od licencji rekreacyjnej, następnie licencji prywatnej, a następnie licencji komercyjnej (która pozwala im latać zawodowo).
Jeszcze przed wejściem do kokpitu student musi zapoznać się z aerodynamiką, prawem lotniczym, zasadami lotu, meteorologią, czynnikiem ludzkim, nawigacją, systemami i osiągami statku powietrznego oraz planowaniem lotu. Muszą także poświęcić trochę czasu na poznanie konkretnego samolotu, którym będą latać.
Po opanowaniu podstaw trener zabiera je na ćwiczenia. Większość tego szkolenia jest prowadzona na małych, lekkich samolotach, a na końcu krótko przedstawiono symulator.
Podczas lekcji nauczyciel demonstruje każdy manewr lub czynność, zanim uczeń ją podejmie. Ich próbę można zmodyfikować, poprawić, a nawet zakończyć wcześniej w sytuacjach krytycznych.
Pierwsze dziesięć do piętnastu lekcji koncentruje się na startach, lądowaniach, podstawowej kontroli podczas lotu i zarządzaniu w sytuacjach awaryjnych. Kiedy uczniowie są gotowi, mogą „jechać solo” – podczas której samodzielnie odbywają całą wycieczkę. To wielki kamień milowy.
Po latach doświadczenia są gotowi na przejście na samoloty komercyjne. Na tym etapie być może będą w stanie w miarę sprawnie startować i lądować, ale nadal przejdą obszerne szkolenie dotyczące statku powietrznego, którym latają, obejmujące godziny zaawansowanej teorii, dziesiątki sesji na symulatorze i setki godzin szkolenia na prawdziwym statku powietrznym ( większość z nich odbywa się z pasażerami na pokładzie samolotu).
Jeśli więc nigdy nie nauczyłeś się podstaw latania, Twoje szanse na pomyślne wylądowanie samolotu pasażerskiego przy pomocy kontroli ruchu lotniczego są bliskie zeru.
Latanie to jednak umiejętność jak każda inna
Szkolenie lotnicze zostało zdemokratyzowane wraz z pojawieniem się wysokiej klasy komputerów, rzeczywistości wirtualnej i gier symulacyjnych lotu, takich jak Flight Simulator i X-Plane firmy Microsoft.
Każdy może teraz wyposażyć komputerowy symulator lotu za kilka tysięcy dolarów. W idealnym przypadku taka konfiguracja powinna również obejmować podstawowe fizyczne elementy sterujące znajdujące się w kokpicie, takie jak drążek sterujący, ćwierć przepustnicy i pedały.
Symulatory lotu zapewniają wciągające środowisko, w którym zawodowi piloci, studenci i entuzjaści lotnictwa mogą rozwijać swoje umiejętności. Jeśli więc naprawdę myślisz, że możesz zmierzyć się z profesjonalistą, rozważ spróbowanie swoich sił w jednym.
Prawie na pewno nie będziesz w stanie wylądować prawdziwym samolotem pasażerskim przed końcem lotu, ale przynajmniej zyskasz uznanie dla ogromnych umiejętności, jakie posiadają piloci.
– Napisane przez Guido Karima Jr., Chrisa Campbella, Elvirę Marquez, Ninę Icke i Tima Rileya z Griffith University.
Ten artykuł został ponownie opublikowany z Rozmowa Na licencji Creative Commons.
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
Obietnice wyborcze Kamali Harris przypominają obietnice Jacindy Ardern
Wybory w USA: Joe Biden mógł pomóc Trumpowi w jego „śmieciowych” gafach.
Wydarzenie Trumpa w Madison Square Garden zostało zakłócone prymitywnymi uwagami wstępnymi