Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Popyt na polskie jabłka utrzymuje się na wysokim poziomie  artykuł

Popyt na polskie jabłka utrzymuje się na wysokim poziomie artykuł

O ile wolumen sprzedaży w sadach jest niższy, o tyle sprzedaż krajowa i zagraniczna jest wysoka – twierdzi Jan Nowakowski z Genesis Fresh

Jak minął wam sezon na jabłka?

Jana Nowakowskiego: Sezon 2023/24 dobiega końca. Mamy jeszcze mały zapas jabłek dla naszych partnerów i mniejsze rozmiary w porównaniu do poprzedniego sezonu, ale wystarczy nam do nowego sezonu. Następny sezon będzie około 2-3 tygodnie wcześniej.

W tym roku czeka nas spora ilość Królewskiej Gali. Zapotrzebowanie na tę odmianę z roku na rok rośnie w Europie, a także na rynkach zagranicznych, takich jak Azja i Ameryka Południowa.

Jakie ilości spodziewacie się wyprodukować w tym roku?

JN: Spodziewamy się otrzymać w tym sezonie ok. 25 tys. ton jabłek, co oznacza spadek o 20% w porównaniu z sezonem ubiegłym. Oczekuje się, że całkowita polska produkcja wyniesie 3-3,3 mln ton, w porównaniu z 4,5 mln ton w roku ubiegłym.

W południowej części Polski sady są prawie puste i mają osiągnąć 10% wielkości z poprzedniego sezonu. W tych częściach Polski panowały silne mrozy. Chłodniejszy i bardziej wilgotny okres kwitnienia miał wpływ na tegoroczną produkcję jabłek.

Jak silny jest rynek?

JN: Dobry popyt na rynku krajowym i europejskim spowodował wzrost sprzedaży polskich jabłek. Eksport jabłek Gala na rynki zagraniczne również jest z roku na rok wysoki i spodziewamy się wzrostu liczby kontenerów wysyłanych na rynki Bliskiego i Dalekiego Wschodu.

Większość jabłek jest produkowana na rynek lokalny, zarówno do spożycia na świeżo, jak i do przetwórstwa, a produkcja sięga 60% całkowitej produkcji. Pozostała część wolumenu trafia do Europy, a około 5-10% na rynki zagraniczne. Ameryka Południowa otwiera przed polskimi jabłkami nowe możliwości, a zwłaszcza Galę Królewską.

Jakie są główne wymagania klientów wobec jabłek?

JN: Mamy klientów w obu obszarach, świeżej konsumpcji i produkcji przemysłowej. Na rynku świeżych produktów poszukuje się odmian, konsystencji, okresu przydatności do spożycia i smaku. Wszystkie te cechy mają polskie jabłka. Zapewniamy dobrą obsługę naszych klientów, dostarczając większe ilości jabłek na promocje w krótkim czasie.

READ  Westinghouse i PEJ uruchamiają program jądrowy w Polsce

Jakie są według Ciebie główne wyzwania, przed którymi stanie firma w przyszłości?

JN: W nadchodzących sezonach będziemy mieli mniej owoców i trudno będzie zaspokoić potrzeby nowych rynków. Poza tym przez resztę sezonu będzie bardzo mało jabłek. Liczymy każde jabłko, aby sprostać przychodzącym zamówieniom.

Wielkość produkcji jabłek w Europie spadnie z kilku powodów. We Włoszech doszło do kilku przymrozków, a produkcja również będzie niższa. W przyszłym sezonie Niemcy, Belgia i Holandia również odnotują niższe zbiory.

Ceny jabłek wskazują, że ten sezon będzie droższy dla konsumentów. Wyższe są koszty produkcji, serwisu i utrzymania w sadach, pakowniach i pracy.

Ten wywiad został zaczerpnięty z Fresh Focus Apple & Pear, który jest już dostępny