- Napisane przez Becky Morton
- Reporter polityczny
Ponad 20 rad w całej Anglii usuwa płatne i wyświetlające automaty parkingowe i zamiast tego prosi ludzi o płacenie za pomocą aplikacji.
Osiem rad – wszystkie w Londynie – usunęło wszystkie swoje maszyny, a kolejne 14 je usunęło.
Rady twierdzą, że oszczędza to pieniądze, zmniejszając ryzyko kradzieży i unikając konieczności modernizacji maszyn.
Ale organizacje charytatywne twierdzą, że zmiany są „katastrofalne” dla osób bez smartfona, zwłaszcza dla osób starszych.
Coraz więcej rad wycofuje tradycyjne liczniki płatności i wyświetlaczy, ponieważ operatorzy komórkowi wyłączają sieci 3G używane do przetwarzania płatności kartami na starszych urządzeniach.
Rady twierdzą, że istnieje również ryzyko kradzieży z bankomatów, a pobieranie gotówki wiąże się z kosztami.
BBC zebrało dane dla 244 rad w całej Anglii, które są odpowiedzialne za parkowanie. Spośród 242 tablic, które miały informacje na swojej stronie internetowej lub odpowiedziały na prośby o komentarz, osiem usunęło wszystkie swoje maszyny płatnicze i wyświetlające, a 14 usunęło niektóre.
Połowa londyńskich rad – 16 – usunęło część lub całość swojego wyposażenia.
Rady, które już usunęły wszystkie swoje maszyny, to Bromley, Enfield, Kensington i Chelsea.
Inne, w tym Brighton, Hove i Slough, usunęły niektóre urządzenia lub są w trakcie ich usuwania.
Oprócz płacenia za pośrednictwem aplikacji wiele rad oferuje również możliwość płacenia przez telefon lub w lokalnym sklepie.
Spośród rad w Szkocji, Walii i Irlandii Północnej, które odpowiedziały, żadna nie usunęła urządzeń płatniczych i wyświetlających.
Według ankiety przeprowadzonej wśród 1900 kierowców przez RAC, prawie jedna piąta (19%) kierowców twierdzi, że ich rada anulowała maszyny lub konsultuje się w tej sprawie.
Badanie wykazało, że 59% respondentów było zły na pomysł usunięcia maszyn, a liczba ta wzrosła do 73% w przypadku osób w wieku 65 lat i starszych.
Joan Bovey mieszka w Enfield, gdzie rada usunęła wszystkie maszyny do pchania i wyświetlania.
84-latka ma smartfona, ale używa go tylko do połączeń alarmowych i powiedziała, że nie czuje się pewnie, korzystając z aplikacji parkingowych.
Powiedziała BBC, że regularnie parkowała samochód w Enfield, ale nie zrobiła wiele, odkąd tradycyjne liczniki zostały usunięte na początku tego roku, a teraz prosi syna, aby zapłacił za jej parkowanie za pomocą aplikacji.
„Zablokował mnie tak mocno” – powiedziała. „Nienawidzę tego, bo mam 84 lata, ale jestem taki niezależny”.
Rada Enfield powiedziała, że kierowcy bez smartfonów mogą płacić gotówką lub kartą w lokalnych sklepach lub kupować zdrapki parkingowe w księgarniach. Stwierdzono, że wyeliminowanie maszyn do płatności i projekcji zaoszczędziłoby radzie 44 000 funtów rocznie.
Jednak Buffy powiedziała, że przyjaciele nie mogli nigdzie kupić zdrapek.
Klienci narzekają również, że muszą pobierać wiele aplikacji dla różnych regionów, z czego co najmniej 10 jest używanych przez rady w całym kraju.
Amanda Frolich, lat 53, uczy w żłobkach w zachodnim Londynie i kilka razy w tygodniu musi korzystać z aplikacji parkingowych.
Powiedziała, że zmuszanie do pobierania kilku różnych aplikacji było „frustrujące”, podobnie jak konieczność wpisywania swoich danych za każdym razem.
„Martwię się, jeśli nie działają, ponieważ muszę być w tym żłobku o określonej godzinie i nie mam czasu na telefon” – powiedziała BBC.
W pewnym momencie powiedziała, że aplikacja nie będzie działać i musiała powiedzieć pracownikowi parkingu, że nie może zapłacić. Dostała mandat za parkowanie, mimo że powiedziano jej, że tego nie zrobi i unikała płacenia grzywny do czasu złożenia skargi.
„Czuję się jak starsze pokolenie” – dodała. „Mój tata ma tylko telefon z cegły. Nie miałby pojęcia, co robić”.
Caroline Abrahams, dyrektor organizacji charytatywnych w Age UK, powiedziała, że zawsze powinna istnieć opcja płatności offline, aby uniknąć wyobcowania osób starszych i innych osób, które nie mają smartfona.
„Jeśli jesteś w podeszłym wieku i polegasz na swoim samochodzie, aby się poruszać, ale nie masz możliwości legalnego zaparkowania go w pobliżu miejsca, do którego chcesz się udać, możesz czuć, że nie ma w ogóle sensu tam jechać, a to byłoby bardzo smutne dla każdego dotkniętych” – powiedział. I bardzo zła wiadomość dla firm.
Clive Bates, poseł Partii Pracy, który przewodniczy Komisji Gmin ds. Modernizacji, Mieszkalnictwa i Społeczności, wezwał rząd do podjęcia działań mających na celu uniemożliwienie parkowania osobom bez smartfona.
„Musimy zdać sobie sprawę, że możliwość parkowania jest usługą publiczną i ludzie powinni mieć do niej łatwy dostęp” – powiedział BBC.
W kwietniu minister ds. osiedli, Michael Gove, napisał do rad w Anglii, że muszą zapewnić wszystkim dostępność usług parkingowych.
Rzeczniczka Departamentu Osadnictwa, Mieszkalnictwa i Społeczności powiedziała: „Rady muszą określić, co jest najlepsze dla ich obszaru, i mają obowiązek upewnić się, że ich proces decyzyjny nie dyskryminuje osób starszych lub osób znajdujących się w trudnej sytuacji”.
Rzecznik Stowarzyszenia Samorządów Lokalnych, które reprezentuje rady w Anglii i Walii, powiedział: „Usunięcie sieci 3G stanowi poważne wyzwanie dla niektórych rad obsługujących fizyczne parkomaty.
„Ta zmiana, wraz z innymi trendami wśród klientów, skłoniła rady do digitalizacji części usług parkingowych”.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa