- Napisane przez Becky Morton
- Reporter polityczny
Ponad 20 rad w całej Anglii usuwa płatne i wyświetlające automaty parkingowe i zamiast tego prosi ludzi o płacenie za pomocą aplikacji.
Osiem rad – wszystkie w Londynie – usunęło wszystkie swoje maszyny, a kolejne 14 je usunęło.
Rady twierdzą, że oszczędza to pieniądze, zmniejszając ryzyko kradzieży i unikając konieczności modernizacji maszyn.
Ale organizacje charytatywne twierdzą, że zmiany są „katastrofalne” dla osób bez smartfona, zwłaszcza dla osób starszych.
Coraz więcej rad wycofuje tradycyjne liczniki płatności i wyświetlaczy, ponieważ operatorzy komórkowi wyłączają sieci 3G używane do przetwarzania płatności kartami na starszych urządzeniach.
Rady twierdzą, że istnieje również ryzyko kradzieży z bankomatów, a pobieranie gotówki wiąże się z kosztami.
BBC zebrało dane dla 244 rad w całej Anglii, które są odpowiedzialne za parkowanie. Spośród 242 tablic, które miały informacje na swojej stronie internetowej lub odpowiedziały na prośby o komentarz, osiem usunęło wszystkie swoje maszyny płatnicze i wyświetlające, a 14 usunęło niektóre.
Połowa londyńskich rad – 16 – usunęło część lub całość swojego wyposażenia.
Rady, które już usunęły wszystkie swoje maszyny, to Bromley, Enfield, Kensington i Chelsea.
Inne, w tym Brighton, Hove i Slough, usunęły niektóre urządzenia lub są w trakcie ich usuwania.
Oprócz płacenia za pośrednictwem aplikacji wiele rad oferuje również możliwość płacenia przez telefon lub w lokalnym sklepie.
Spośród rad w Szkocji, Walii i Irlandii Północnej, które odpowiedziały, żadna nie usunęła urządzeń płatniczych i wyświetlających.
Według ankiety przeprowadzonej wśród 1900 kierowców przez RAC, prawie jedna piąta (19%) kierowców twierdzi, że ich rada anulowała maszyny lub konsultuje się w tej sprawie.
Badanie wykazało, że 59% respondentów było zły na pomysł usunięcia maszyn, a liczba ta wzrosła do 73% w przypadku osób w wieku 65 lat i starszych.
Joan Bovey mieszka w Enfield, gdzie rada usunęła wszystkie maszyny do pchania i wyświetlania.
84-latka ma smartfona, ale używa go tylko do połączeń alarmowych i powiedziała, że nie czuje się pewnie, korzystając z aplikacji parkingowych.
Powiedziała BBC, że regularnie parkowała samochód w Enfield, ale nie zrobiła wiele, odkąd tradycyjne liczniki zostały usunięte na początku tego roku, a teraz prosi syna, aby zapłacił za jej parkowanie za pomocą aplikacji.
„Zablokował mnie tak mocno” – powiedziała. „Nienawidzę tego, bo mam 84 lata, ale jestem taki niezależny”.
Rada Enfield powiedziała, że kierowcy bez smartfonów mogą płacić gotówką lub kartą w lokalnych sklepach lub kupować zdrapki parkingowe w księgarniach. Stwierdzono, że wyeliminowanie maszyn do płatności i projekcji zaoszczędziłoby radzie 44 000 funtów rocznie.
Jednak Buffy powiedziała, że przyjaciele nie mogli nigdzie kupić zdrapek.
Klienci narzekają również, że muszą pobierać wiele aplikacji dla różnych regionów, z czego co najmniej 10 jest używanych przez rady w całym kraju.
Amanda Frolich, lat 53, uczy w żłobkach w zachodnim Londynie i kilka razy w tygodniu musi korzystać z aplikacji parkingowych.
Powiedziała, że zmuszanie do pobierania kilku różnych aplikacji było „frustrujące”, podobnie jak konieczność wpisywania swoich danych za każdym razem.
„Martwię się, jeśli nie działają, ponieważ muszę być w tym żłobku o określonej godzinie i nie mam czasu na telefon” – powiedziała BBC.
W pewnym momencie powiedziała, że aplikacja nie będzie działać i musiała powiedzieć pracownikowi parkingu, że nie może zapłacić. Dostała mandat za parkowanie, mimo że powiedziano jej, że tego nie zrobi i unikała płacenia grzywny do czasu złożenia skargi.
„Czuję się jak starsze pokolenie” – dodała. „Mój tata ma tylko telefon z cegły. Nie miałby pojęcia, co robić”.
Caroline Abrahams, dyrektor organizacji charytatywnych w Age UK, powiedziała, że zawsze powinna istnieć opcja płatności offline, aby uniknąć wyobcowania osób starszych i innych osób, które nie mają smartfona.
„Jeśli jesteś w podeszłym wieku i polegasz na swoim samochodzie, aby się poruszać, ale nie masz możliwości legalnego zaparkowania go w pobliżu miejsca, do którego chcesz się udać, możesz czuć, że nie ma w ogóle sensu tam jechać, a to byłoby bardzo smutne dla każdego dotkniętych” – powiedział. I bardzo zła wiadomość dla firm.
Clive Bates, poseł Partii Pracy, który przewodniczy Komisji Gmin ds. Modernizacji, Mieszkalnictwa i Społeczności, wezwał rząd do podjęcia działań mających na celu uniemożliwienie parkowania osobom bez smartfona.
„Musimy zdać sobie sprawę, że możliwość parkowania jest usługą publiczną i ludzie powinni mieć do niej łatwy dostęp” – powiedział BBC.
W kwietniu minister ds. osiedli, Michael Gove, napisał do rad w Anglii, że muszą zapewnić wszystkim dostępność usług parkingowych.
Rzeczniczka Departamentu Osadnictwa, Mieszkalnictwa i Społeczności powiedziała: „Rady muszą określić, co jest najlepsze dla ich obszaru, i mają obowiązek upewnić się, że ich proces decyzyjny nie dyskryminuje osób starszych lub osób znajdujących się w trudnej sytuacji”.
Rzecznik Stowarzyszenia Samorządów Lokalnych, które reprezentuje rady w Anglii i Walii, powiedział: „Usunięcie sieci 3G stanowi poważne wyzwanie dla niektórych rad obsługujących fizyczne parkomaty.
„Ta zmiana, wraz z innymi trendami wśród klientów, skłoniła rady do digitalizacji części usług parkingowych”.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji