Polski samolot wojskowy prawie rozbił się na Morzu Czarnym po tym, jak rosyjski myśliwiec przeciął mu drogę w serii „agresywnych i niebezpiecznych” manewrów.
Piloci na krótko stracili kontrolę nad dwuśmigłowym samolotem obserwacyjnym, gdy doświadczyli turbulencji i zostali zmuszeni do awaryjnego lądowania.
Był to ostatni incydent w powietrzu między samolotami NATO i rosyjskimi, które w tym roku często utrzymywały bliski kontakt wzdłuż granic Europy.
Rzecznik polskiego rządu powiedział: „Załoga pięciu funkcjonariuszy polskiej straży granicznej straciła kontrolę nad samolotem i straciła wysokość. Rosyjski samolot bojowy przeleciał tuż przed samolotem, przecinając jego tor lotu w niebezpiecznej odległości. Według oceny załogi, było około pięciu metrów.” „.
Do kolizji w powietrzu doszło tydzień po tym, jak myśliwce RAF i norweski F-35A próbowały przechwycić rosyjski samolot patrolowy Tu-142, który zbliżał się do brytyjskiej przestrzeni powietrznej od strony północnego Atlantyku.
W ostatnim incydencie rumuńskie Ministerstwo Obrony, które jako pierwsze poinformowało o piątkowym incydencie nad Morzem Czarnym, potępiło „agresywne i niebezpieczne” zachowanie Moskwy. Mówi się, że nieuzbrojony polski Turbolet L-410 był na misji dla Fronteksu, sił granicznych Unii Europejskiej, kiedy został przechwycony przez rosyjski samolot.
„Ten incydent jest kolejnym dowodem na prowokacyjne podejście Federacji Rosyjskiej do Morza Czarnego” – powiedział rzecznik rumuńskiego rządu.
czasy reakcji
Dowódcy lotnictwa NATO oskarżyli Kreml o loty bezpośrednio na jego granice, aby sprawdzić czas reakcji i być może sprowokować incydent, który doprowadziłby do eskalacji wojny na Ukrainie. W marcu brytyjskie i niemieckie samoloty bojowe przechwyciły rosyjskie samoloty w pobliżu granicy z Estonią.
W lutym rosyjski myśliwiec celowo zrzucił paliwo na amerykańskiego drona zwiadowczego nad Morzem Czarnym, doprowadzając go do rozbicia.Oddzielnie holenderskie myśliwce przechwyciły rosyjskie samoloty wojskowe wzdłuż polskiej granicy.
Profesor Wayne Bowen, współdyrektor Freeman Institute for Air and Space w King’s College London, powiedział w zeszłym miesiącu, że rosyjska agresja lotnicza była związana z frustracją Kremla z powodu wstrzymania inwazji na Ukrainę.
„Istnieją różne możliwe źródła eskalacji między Rosją a NATO w kontekście ukraińskim” – powiedział. Rosyjskie działania w przestrzeni powietrznej są chyba najbardziej oczywiste i niebezpieczne. Konkretnie, od lutego 2022 roku miały miejsce liczne incydenty, w których rosyjskie samoloty wchodziły w interakcję i nękały samoloty NATO – zarówno załogowe, jak i bezzałogowe”.
Frustracja Kremla
Kreml jest coraz bardziej sfrustrowany brakiem postępów armii na Ukrainie w ciągu ostatniego roku, a teraz rząd brytyjski powiedział również, że prezydent Władimir Putin może być zmuszony do ograniczenia konwoju 9 maja w Dniu Zwycięstwa w Moskwie.
Ministerstwo Obrony poinformowało, że atak drona na Kreml w czwartek rano zaalarmował rosyjskie władze, które oskarżyły Ukrainę o próbę zamachu na Putina. Ukraina zaprzeczyła jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Rzecznik MON powiedział: „Prawdopodobnie obchody Dnia Zwycięstwa będą kontynuowane w Moskwie, ale na mniejszą skalę”. „Czas uderzenia na Kreml na kilka dni przed D-Day pokazuje rosnącą podatność Rosji na takie ataki”.
Parady zostały już odwołane w całej Rosji ze względu na obawy związane z bezpieczeństwem i obawy, że uwydatnią wysoki wskaźnik ofiar śmiertelnych na Ukrainie.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu