W cieniu polski rynek pojazdów elektrycznych szybko dogania inną Europę. Oto, co przegapiłeś.
Rafał Bajczuk, starszy analityk ds. polityki, Polska
W 2021 r. polskie biuro T&E uruchomiło projekt badawczy, który zgromadził interesariuszy z sektora samochodów ciężarowych i dostawczych. Rozmowa o elektryfikacji tych sektorów jest jeszcze daleka.
Jednak przez cały rok sytuacja uległa znacznej zmianie. Do 2021 roku najszybciej rozwijającym się segmentem w Polsce będą pojazdy elektryczne i ciężarówki. Liczba nowych wpisów w tej kategorii wzrosła o 94% w 2021 r. z 435 do 845.
We wszystkich sektorach (autobusy, motocykle, samochody osobowe) odnotowano rekordowy rozwój pojazdów elektrycznych. Liczba samochodów osobowych wzrosła o 93%. Na dzień 1 stycznia 2022 r. w Polsce jeździło prawie 40 tys. pojazdów elektrycznych.
Wzrost ten jest znaczący, biorąc pod uwagę tempo zmian. Polski rynek pojazdów elektrycznych rośnie szybciej niż średnia europejska wynosząca 40%. Liczba nowych rekordów pojazdów EV jest porównywalna z wynikami Hiszpanii w 2018 roku i nieco wyższa niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii w 2014 roku.
Imponujące liczby wywołały zmiany regulacyjne i wyniki firm, które zaczęły elektryzować swoje floty. Normy UE dotyczące emisji CO2 są ważne dla samochodów osobowych ze względu na zwiększoną podaż i różnorodność samochodów elektrycznych na rynku. W lipcu 2021 r. został wprowadzony w Polsce system wsparcia zakupu samochodów osobowych i dostawczych. Rodziny z trojgiem lub większą liczbą dzieci mogą zakupić akumulatorowe pojazdy elektryczne z dotacją w wysokości 4000 lub 6000 euro. W styczniu 2021 r. uruchomiono mechanizm wsparcia dla autobusów miejskich, który obejmował 80% ceny zakupu autobusów elektrycznych lub trolejbusów akumulatorowych oraz 90% ceny zakupu autobusów wodorowych.
Ponadto wykorzystanie energii odnawialnej wciąż rośnie, zwłaszcza w przypadku instalacji fotowoltaicznych (PV). Moc zainstalowana fotowoltaiki w sierpniu 2021 r. wyniosła około 6 GW, co stanowi wzrost o 50% od grudnia 2020 r. Oczekuje się, że zainstalowana moc podwoi się ze względu na otoczenie regulacyjne w Polsce. Jednak wraz z dojrzewaniem rynku przepisy będą mniej korzystne dla nowych instalacji fotowoltaicznych od 2022 roku.
Polska zbliża się do elektryfikacji swojego sektora transportowego, ale zmiany są niepewne. Udział pojazdów elektrycznych we wszystkich nowych rekordach wynosi ponad 15% w całej UE i tylko 4% w porównaniu. Rząd nie ma jeszcze kompleksowej strategii dekarbonizacji i elektryfikacji sektora transportu w Polsce. Problem ten prawdopodobnie zaostrzy się w przyszłości, gdy odpowiedni wzrost rynku samochodów elektrycznych, ciężarówek i furgonetek będzie poważnie zagrożony przez nieodpowiednią infrastrukturę ładowania.
Pierwsza publikacja: Transport i środowisko.
Polecane zdjęcie: Trzy Polki podziwiają Teslę, dzięki uprzejmości Zacha Shahana, Kleintechnica.
Cenisz sobie oryginalność CleanTechnica? Rozważ bycie Członek, Sponsor, Technik lub Ambasador CleanTechnica – lub gospodarza Patrian.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu