Dynamika działalności związana z inwestycjami ogólnymi, tj. budownictwem lądowym (wzrost o 15,0% r/r z 1,4% w poprzednim miesiącu) oraz budownictwem specjalistycznym (wzrost o 7,5% po spadku o 1,7% w grudniu) była bardzo wysoka i odpowiadała za wzrost produkcji budowlanej w styczeń . To właśnie w tych kategoriach skutki łagodnej pogody z zeszłego miesiąca były prawdopodobnie najbardziej widoczne. Takie efekty widzieliśmy już pod koniec ubiegłego roku, kiedy pogoda odpowiadała za dużą zmienność dynamiki produkcji budowlano-montażowej. Perspektywy krótko- i średnioterminowe pozostają stosunkowo słabe, a Polska raczej nie skorzysta w najbliższym czasie z funduszu naprawczego.
Bardzo słabo wypadło budownictwo. Był to dwucyfrowy spadek w tej kategorii (10,7% r/r wobec -5,7% w poprzednim miesiącu) po raz pierwszy od marca 2021 r. Liczba mieszkań w budowie utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, co prawdopodobnie jest ze względu na zakończenie rozpoczętych projektów, przy braku rozpoczętych nowych projektów. Popyt na mieszkania znacznie się pogorszył (na co wskazują np. reklamy zarejestrowanych deweloperów), wzrost stóp procentowych czy ogólny spadek morale gospodarstw domowych. Wskazuje to na dalszy spadek budownictwa kubaturowego, przynajmniej w pierwszej połowie roku.
Nieoczekiwany spadek sprzedaży detalicznej rok do roku po raz pierwszy od dwóch lat
Sprzedaż detaliczna w Polsce spadła o 0,3% r/r w okresie styczeń 2022-styczeń 2023, pierwszy realny spadek r/r od lutego 2021, czyli poniżej naszej prognozy i prognozy wzrostu o 0,3% r/r, po wzroście o 0,2%. w grudniu. Sprzedaż towarów ucierpiała na skutek erozji płac realnych w wyniku rosnącej inflacji przy spowolnieniu wzrostu płac, co potwierdzają wczorajsze dane GUS dotyczące wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw. Wzrost płac od kilku miesięcy utrzymuje się poniżej stopy inflacji.
Na spadek sprzedaży ogółem złożyły się m.in. dwucyfrowe spadki sprzedaży paliw (spadek o 12,3% r/r), prasy, książek, samochodów i artykułów spożywczych. Spadek w kategorii żywność, napoje i wyroby tytoniowe również sygnalizuje koniec pozytywnego wpływu dodatkowego popytu ze strony ukraińskich uchodźców. Z drugiej strony silnie wzrosły wydatki na tekstylia, odzież i obuwie (15,7% r/r) oraz farmaceutyki (4,5%), podczas gdy meble/TV/AGD odnotowały lekkie odbicie (1,4%).
Dzisiejsze dane są rozczarowujące, ale zgodne z oczekiwanym osłabieniem wydatków konsumpcyjnych w związku ze znacznym spadkiem realnych dochodów.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu