Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Polska – Prężnie rozwijający się przemysł akumulatorowy jest zagrożony proponowanymi unijnymi przepisami dotyczącymi emisji

Polska – Prężnie rozwijający się przemysł akumulatorowy jest zagrożony proponowanymi unijnymi przepisami dotyczącymi emisji

Polska – Prężnie rozwijający się przemysł akumulatorowy jest zagrożony proponowanymi unijnymi przepisami dotyczącymi emisji

Napisane przez Alicję Ptak

Polska jest wiodącym w Europie producentem akumulatorów litowo-jonowych i drugim na świecie, zaraz za Chinami. Jednak przyszłość branży stoi pod znakiem zapytania, ponieważ Unia Europejska rozważa zaostrzenie przepisów dotyczących emisji, które mogą szczególnie zaszkodzić polskiej gospodarce opartej na węglu.

Ogłoszenie o nowościach dotyczących baterii

W lutym tego roku weszła w życie ustawa o bateriach, czyli unijne prawo regulujące produkcję baterii i gospodarkę odpadami. Towarzyszyć mu będzie szereg aktów delegowanych, które określą szczegółowe zasady funkcjonowania rynku akumulatorów w bloku.

Prace te są wciąż negocjowane w Brukseli, istnieją jednak obawy, że mogą doprowadzić do ich upadku Dominacja Polski w sektorze bateriiktóry ma odegrać główną rolę w elektryfikacji i transformacji energetycznej. Według firmy konsultingowej McKinsey inne państwa członkowskie również chcą mieć kawałek tortu, który do 2030 r. będzie wart 400 miliardów dolarów.

Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 6 kwietnia 2023 r

W ubiegłym roku Polska wyprzedziła Stany Zjednoczone i stała się drugą co do wielkości mocą produkcyjną akumulatorów litowo-jonowych na świecie, zaraz za Chinami.

„Baterie stanowią obecnie 2,4% całego polskiego eksportu https://t.co/dpWZBGlpx5

Jedna z ustaw delegowanych określałaby zasady obliczania śladu węglowego baterii, którego wyniki mogłyby mieć wpływ nie tylko na dotacje, ale także na decyzje inwestorów dotyczące lokalizacji swoich fabryk.

W ostatnich latach firmy Chęć założenia zakładów produkcyjnych W Polsce ze względu na bliskość rynku niemieckiego i wykształconą, ale stosunkowo tanią siłę roboczą.

Dziś w kraju znajduje się największy w Europie zakład produkujący akumulatory – zakład LG Energy Solution we Wrocławiu – który według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) reprezentuje połowę całkowitych mocy produkcyjnych akumulatorów w Europie.

Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 22 lutego 2021 r

W Polsce ma powstać największa w Europie fabryka systemów magazynowania energii.

„Szwedzka firma @northvolt Mówi, że wart 200 milionów dolarów obiekt, który obejmuje centrum badawczo-rozwojowe, zapewni rozwiązania technologiczne, które pozwolą położyć kres uzależnieniu przemysłu od paliw kopalnych. https://t.co/spYHVNZAxN

Obecnie, gdy producent chce zmniejszyć swój ślad węglowy, aby uczynić swoje akumulatory bardziej atrakcyjnymi dla klientów dbających o środowisko, może skorzystać z tzw. umów zakupu energii (PPA), aby zakupić zieloną energię bezpośrednio od dostawcy lub zrekompensować emisję poprzez zakup czystej energii. Certyfikaty energii na wsparcie długu węglowego.

READ  Naukowcy odkryli dużą liczbę tropów dinozaurów w Polsce

Jednak w trakcie procesu konsultacji w sprawie metodologii obliczania śladu węglowego baterii, który zakończył się pod koniec maja 2024 r., szereg krajów wezwało Komisję Europejską do rezygnacji z możliwości kompensowania emisji – wynika z raportu polskiego Urzędu ds. Instytut Ekonomiczny (PIE). .

Zamiast tego zaproponowali, aby ślad węglowy obliczać na podstawie intensywności emisji gazów cieplarnianych podczas produkcji energii elektrycznej w kraju, w którym zlokalizowana jest fabryka akumulatorów.

Byłoby to korzystne dla krajów o dużym udziale energii odnawialnej i jądrowej, takich jak Francja, Szwecja i Finlandia, ale byłby ciosem dla krajów takich jak Polska, która wciąż pozostaje daleko w tyle pomimo rosnących wysiłków na rzecz przejścia na zieloną energię.

w ubiegłym roku, 63,8% polskiej produkcji energii pochodzi z węglaTo najwyższy odsetek w historii Unii Europejskiej. W 2022 roku była to Polska Jest uznawana za najmniej zielony kraj w Unii Europejskiej.

Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 3 stycznia 2024 r

Odnawialne źródła energii wygenerowały w 2023 roku rekordowe 26% energii elektrycznej w Polsce, w porównaniu z 19% w roku poprzednim.

„Jednak węgiel w dalszym ciągu wytwarzał większość energii w kraju, stanowiąc prawie dwie trzecie miksu energetycznego https://t.co/JQqfMkOK4I

Taka zmiana przepisów uderzyłaby także w Niemcy, które w ostatnich latach odchodziły od energetyki jądrowej. Według magazynu informacyjnego pod koniec lipca pięć dużych niemieckich stowarzyszeń przedsiębiorców wypowiedziało się przeciwko proponowanej nowej metodologii skupić się.

Kamil Lipiński, Szef Działu Energii i Klimatu PIE powiedział „Notes from Poland”:

Zrozumiałe jest, że obecni i wschodzący liderzy branży produkcyjnej mogą mieć zastrzeżenia [about the proposal],

Zauważył duże różnice w intensywności emisji pomiędzy zainteresowanymi krajami: „W niektóre dni… w Polsce jest to 750 gramów na kilowatogodzinę, w Niemczech 454 gramów na kilowatogodzinę, a we Francji 21 gramów na kilowatogodzinę. ”

Z obliczeń PIE wynika, że ​​ślad węglowy na kilowatogodzinę baterii wyprodukowanej we Francji wynosi około 3-4 kg, podczas gdy w Polsce jest dziesięciokrotnie wyższy i wynosi około 40 kg.

Co Polska – i UE – miałaby do stracenia?

Aleksander Rajic, członek zarządu Towarzystwa Nowej Mobilności (PSNM), które wspiera rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, twierdzi, że proponowane zmiany mogą zaszkodzić nie tylko branży akumulatorowej w Polsce, ale także w szerszej UE.

READ  Albania kwalifikuje się do Euro 2024 z grupy, w której znajdują się Czechy i Polska po remisie z Mołdawią | świat

On W recenzjach z Polski napisano,

Zmiana, jeśli zostanie uchwalona, ​​będzie negatywna, bo realnie ogranicza potencjał branży w tym regionie.

„To nie znaczy, że trafi wyłącznie do Europy Zachodniej, przeniesie się także do Ameryki Północnej czy Azji.

Tymczasem dla Polski przyjęcie proponowanej metodologii oznaczałoby utratę przyszłych inwestycji w jednym z kluczowych sektorów eksportu. Tylko w pierwszym kwartale tego roku eksport akumulatorów wyniósł 12 miliardów złotych (2,81 miliarda euro), co stanowiło około 2% całkowitego eksportu towarów z Polski, ustępując pod względem wartości jedynie częściom samochodowym.

RajeshPowiedział:

Jest to oczywiście niekorzystne dla polskiej gospodarki. Źle to wpływa na rynek pracy

„Mamy potencjał w Europie Środkowo-Wschodniej, aby stać się konkurencyjnym centrum produkcji akumulatorów, jeśli odbierzemy ten potencjał z powodu innych problemów [slow transition to green energy]„Robimy tutaj zły ruch”.

Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 21 lutego 2023 r

Google, Amazon, Mercedes i IKEA zaapelowały do ​​Premiera i polskiego parlamentu o wsparcie rozwoju zielonej energii.

W przeciwnym razie – ostrzegają – „polskiej gospodarce grozi utrata konkurencyjności i atrakcyjności”. https://t.co/ytVcdwwiT1

Mario Draghi, były prezes Europejskiego Banku Centralnego, w swoim niedawnym raporcie na temat przyszłości europejskiej konkurencyjności przygotowanym dla Komisji Europejskiej również ostrzegł, że kluczowe sektory stracą przyszłość dekarbonizacji.

Drażeczka Prezentując raport w Parlamencie Europejskim, powiedział:

Chińska konkurencja stała się intensywna, napędzana potężnym połączeniem dotacji, innowacji i skali.

„Są jeszcze inne sektory, np. akumulatory, w których ze względów strategicznych nie chcemy całkowicie uzależnić się od zagranicznych technologii, dlatego ważne jest utrzymanie wiedzy w Europie”.

Według Fabrice’a Stassi, Sekretarza Generalnego Europejskiego Stowarzyszenia Partnerstwa na rzecz Baterii (BEPA), powiązanie śladu węglowego z koszykiem energetycznym kraju również nie ma sensu.

Z punktu widzenia zarządzania ryzykiem

On Mówił o tym podczas Konferencji Nowa Mobilność zorganizowanej przez PSNM w Łodzi we wrześniu br.

Nie powinniśmy karać krajów za ich koszyk energetyczny, pamiętając, że nie wszystkie kraje w tym samym czasie ulepszyły swoje sieci.

„Musimy spróbować znaleźć rozwiązanie, które będzie skuteczne dla wszystkich, w przeciwnym razie inwestycje w akumulatory będziemy dokonywać tylko w kilku krajach”.

Niepewna przyszłość polskiej produkcji akumulatorów

Piotr JarmowiczEkspert ds. polityki przemysłowej i regulacji UE w Ministerstwie Rozwoju uważa, że ​​proponowana Komisji Europejskiej zmiana będzie właśnie taka

Niszczycielskie dla krajów takich jak Polska

On Powiedział podczas Konferencji Nowej Mobilności.

Należy stale przypominać Komisji Europejskiej, że żaden region nie powinien pozostać w tyle.

„Wszyscy powinniśmy oczekiwać od ram regulacyjnych UE pewnej podstawowej sprawiedliwości i rzetelności”.

READ  Witamy na Helu, nieoczekiwanym kawałku wakacyjnego raju na plaży - w słonecznej Polsce

Tymczasem polskie firmy liczą, że Komisja Europejska umożliwi im obliczanie śladu węglowego „indywidualnie” dla każdego przypadku.

Andriej Kubelikdyrektor generalny QSense, firmy zajmującej się kontrolą jakości i zarządzaniem cyklem życia baterii, powiedział Notes from Poland.

Jeśli inwestor ma możliwość zainwestowania np. w energetykę wiatrową [energy]w polach energii słonecznej, dlaczego zatem należy ich karać za to, że przebywają w kraju, w którym mieszanina stawia ich w niekorzystnej sytuacji?

Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 4 kwietnia 2023 r

Ministerstwo Klimatu przedstawiło plany, aby do 2040 r. trzy czwarte zapotrzebowania na energię elektryczną pokrywać ze źródeł zeroemisyjnych, z czego 51% będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych, a około 23% z energii jądrowej. https://t.co/CksVqGQXkV

Nie jest jasne, kiedy Komisja Europejska przedstawi swój ostateczny projekt Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Europejskiej do zatwierdzenia. W odpowiedzi na zapytanie Notes from Poland komisja stwierdziła jedynie, że prace nad ustawą delegowaną „wciąż trwają”.

On – ona Powiedział,

W dniu 11 lipca Komitet odbył posiedzenie grupy ekspertów, podczas którego państwa członkowskie miały możliwość przedstawienia dalszych uwag na piśmie na temat projektu ustawy delegowanej,

„Komitet zbiera obecnie wszystkie uwagi otrzymane od państw członkowskich i analizuje możliwe dalsze działania”.

Według prawnika zajmującego się ochroną środowiska Radosława Maruszkina, nawet jeśli ustawa zostanie przyjęta, Polska jako państwo członkowskie mogłaby złożyć skargę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na nieważność takiej delegowanej ustawy. Dodał na Konferencji Nowej Mobilności, że takie apele „rzadko kończą się sukcesem”.

Taki proces, nawet gdyby ostatecznie zakończył się sukcesem, byłby długotrwały i powodowałby większą niepewność, co samo w sobie mogłoby zniechęcić do dalszych inwestycji i rozwoju w jednej z najważniejszych branż w Polsce.

Czyta Najnowsze wiadomości dotyczące akumulatorów kształtujące rynek akumulatorów

Polska – Dynamicznie rozwijający się przemysł akumulatorowy zagrożony proponowanymi unijnymi przepisami dotyczącymi emisji, źródło