Otrzymuj bezpłatne aktualizacje dotyczące energii odnawialnej
Wyślemy Ci plik Codzienny przegląd myFT Zaokrąglanie wiadomości e-mail do najnowszych Energia odnawialna Wiadomości każdego ranka.
Wysiłki Wielkiej Brytanii na rzecz zwiększenia energii odnawialnej poniosły poważną porażkę po tym, jak jeden z największych projektów morskich farm wiatrowych w kraju został wstrzymany z powodu rosnących kosztów.
Vattenfall poinformował w czwartek, że wstrzymał prace w swojej lokalizacji Norfolk Boreas o mocy 1,4 GW po 40-procentowym wzroście kosztów projektu, który szwedzka grupa energetyczna planuje być pierwszą z trzech farm wiatrowych w Wielkiej Brytanii, o łącznej wartości inwestycji od około 10 do 11 miliardów funtów.
„To, co obserwujemy dzisiaj, po prostu nie ma sensu kontynuować tego projektu” — powiedziała Anna Borg, dyrektor generalny Vattenfall.
Rosnące koszty wywierają „znaczną presję na wszystkie nowe morskie projekty wiatrowe” – dodała firma. Powiedział, że „nie podejmie teraz decyzji inwestycyjnej” w Norfolk Burris i zaksięguje odpis z tytułu utraty wartości w wysokości 5,5 miliarda SEK (537 milionów USD).
Posunięcie to jest ciosem dla dążenia rządu Wielkiej Brytanii do ponad trzykrotnego zwiększenia mocy morskiej energii wiatrowej do 2030 r. – z około 14 gigawatów do 50 gigawatów – aby pomóc w dekarbonizacji krajowego systemu elektroenergetycznego.
Norfolk Burris, jeden z największych planowanych morskich projektów wiatrowych w kraju, miał zasilić 1,5 miliona domów nawet 140 turbinami.
Ogółem trzy farmy wiatrowe planowane przez firmę Vattenfall u wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii będą dostarczać energię elektryczną do ponad 4 milionów domów.
Ale deweloperzy od miesięcy mówili, że projekty z niskimi cenami energii elektrycznej stały się nieopłacalne ze względu na rosnące koszty takich elementów, jak turbiny wiatrowe i problemy z łańcuchem dostaw w następstwie wojny na Ukrainie.
Financial Times poinformował w lutym, że duńskie firmy Vattenfall, Ørsted i inni deweloperzy farm wiatrowych domagają się ulg podatkowych lub dotacji w odpowiedzi.
Ogłoszenie Fattenfall jest zgodne z obietnicą Wielkiej Brytanii w wysokości około 500 milionów funtów dotacji dla indyjskiej grupy Tata w celu wsparcia pracownika baterii samochodów elektrycznych o wartości 4 miliardów funtów.
„Ci z nas, którzy wciąż wierzą w jakieś pozory wolnego rynku” – napisała w tym tygodniu Kimmy Badnock, minister biznesu i handlu w „Financial Times”, „konkurowali z krajami gotowymi dać ogromne sumy, aby wyprowadzić biznes z naszych brzegów” – oczywiste odniesienie do amerykańskiej ustawy o inflacji o wartości 369 miliardów dolarów.
W zeszłym roku brytyjski rząd gwarantował ceny powiązane z inflacją dla Norfolk Boreas przez 15 lat, zaczynając od 37,35 GBP za MWh w cenach z 2012 roku.
Ministrowie powiedzieli, że liczba ta jest znacznie niższa niż inne liczby uzgodnione w poprzednich latach.
Ogłoszenie Vattenfall prawdopodobnie zwiększy presję na rząd, który jest w trakcie przyznawania kolejnej rundy kontraktów po stałej cenie. Deweloperzy już powiedzieli, że maksymalna stawka 44 GBP/MWh w 2012 roku jest bardzo niska.
Departament Energii powiedział: „Rozumiemy, że łańcuch dostaw wywiera presję na sektor na całym świecie, nie tylko w Wielkiej Brytanii, i słuchamy obaw firm”.
Dodała, że w Wielkiej Brytanii znajdują się już cztery największe w Europie morskie farmy wiatrowe o mocy wystarczającej do zasilenia 10 mln domów rocznie, a rząd już zwrócił się do corocznych aukcji cenowych, aby „promować dalsze inwestycje i zwiększyć zaufanie deweloperów”.
Mads Nepper, dyrektor generalny Oersted, największego na świecie dewelopera morskiej energii wiatrowej, powiedział w zeszłym miesiącu Financial Times, że „nie do pomyślenia” jest, aby projekty w Wielkiej Brytanii nie ucierpiały.
Borg powiedział, że pozostałe dwa projekty Fattenfall mogą uzyskać wyższe kontrakty rządowe, co oznacza, że nadal mogą iść do przodu. „Przyjrzymy się teraz sytuacji i znajdziemy najlepsze rozwiązanie dla wszystkich tych projektów – energia jest bardzo potrzebna” – powiedziała.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa