- Napisane przez Katie Austin
- Korespondent ds. transportu
We wtorek rano z Wielkiej Brytanii wystartuje pierwszy lot transatlantycki napędzany wyłącznie paliwami alternatywnymi.
Lot, obsługiwany przez Virgin Atlantic, wystartuje z londyńskiego lotniska Heathrow na lotnisko Johna Kennedy’ego w Nowym Jorku o godzinie 11:30 czasu GMT.
Linie lotnicze uważają, że lot, wspierany przez fundusze rządowe, udowadnia, że możliwe jest znalezienie bardziej ekologicznego sposobu latania.
Jednak niedobory paliwa pozostają wyzwaniem, podczas gdy do osiągnięcia celów w zakresie emisji potrzebne będą inne technologie.
Tak zwane zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) można wytwarzać z różnych źródeł, w tym z upraw, odpadów domowych i olejów kuchennych.
Podczas tego lotu Boeing 787 zostanie wypełniony 50 tonami SAF. Stosowane są dwa rodzaje, 88% pochodzi z tłuszczu odpadowego, a pozostała część z odpadów z produkcji kukurydzy w Stanach Zjednoczonych.
Po testach i analizach lot został zatwierdzony przez brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego na początku tego miesiąca. W projekt zaangażowanych jest wiele firm, w tym producent silników Rolls-Royce i gigant energetyczny BP.
Dekarbonizacja przemysłu lotniczego jest szczególnie trudna, ale szefowie linii lotniczych uważają SAAF za najskuteczniejsze dostępne narzędzie pomagające zredukować emisję netto do zera.
Samoloty w dalszym ciągu emitują dwutlenek węgla podczas korzystania z SAF, ale branża twierdzi, że „emisje w cyklu życia” tego paliwa mogą być nawet o 70% niższe.
SAF jest faktycznie używany w małych ilościach w mieszaninie z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych, ale stanowi mniej niż 0,1% paliwa do silników odrzutowych zużywanego na całym świecie.
Obecnie kosztuje więcej niż nafta i jest produkowany w stosunkowo małych ilościach. Samoloty zazwyczaj mogą wykorzystywać jedynie do 50% mieszanki.
W Wielkiej Brytanii nie ma wyspecjalizowanych komercyjnych elektrowni SAF, chociaż celem rządu jest posiadanie pięciu w budowie do 2025 r. przy wsparciu dotacji.
Linie lotnicze uznają pierwszy lot długodystansowy ze 100% SAF za znaczące osiągnięcie. Eksperci twierdzą jednak, że paliwa te nie są magiczną kulą.
„Nie możemy w ten sposób zaspokoić większości naszego zapotrzebowania na paliwo, ponieważ nie mamy surowców. Nawet gdybyśmy to zrobili, paliwa te byłyby dla nas dostępne” – powiedział dr Guy Gratton, profesor nadzwyczajny lotnictwa i środowiska w Cranfield Uniwersytet. „Zera netto” są nieprawidłowe.
Powiedział, że rosnące wykorzystanie SAF należy traktować jako „odskocznię w kierunku technologii przyszłości o zerowym zużyciu netto”.
„To może być paliwo elektroniczne [which are manufactured using captured carbon dioxide or carbon monoxide, together with hydrogen]„Może to być wodór lub może to być technologia, którą mamy dopiero na etapie laboratoryjnym”.
Dyrektor ds. polityki w grupie kampanii Aviation Environment Federation, Kate Hewitt, stwierdziła, że pomysł, jakoby ten lot oznaczał, że Wielka Brytania była bliżej latania bez poczucia winy, był „żartem”.
Powiedziała, że ma nadzieję, że w przyszłości będzie lepsza technologia zmniejszająca emisję dwutlenku węgla, ale na razie jedynym sposobem, aby to osiągnąć, jest „mniejsze latanie”.
Ministrowie Wielkiej Brytanii i przemysłu upierali się, że wierzą, że „zero netto” do 2050 r. można osiągnąć wraz ze wzrostem liczby pasażerów.
Sekretarz transportu Mark Harper powiedział BBC: „Są aktywiści, którzy chcą powiedzieć zwykłym ludziom, że nie potrafią latać. To ich pogląd i mają do tego prawo. Rząd się z nimi nie zgadza”.
„Wykorzystywanie zrównoważonego paliwa lotniczego oznacza, że w całym jego cyklu życia wytwarzamy około 70% mniej emisji dwutlenku węgla niż paliwo konwencjonalne, więc jest to naprawdę duży krok naprzód” – dodał.
„Zaangażowaliśmy się także we wspieranie przemysłu w rozwoju lotów wodorowych i elektrycznych, także na krótkich dystansach, dlatego cała ta technologia jest w fazie rozwoju”.
Harper przyznał, że korzystanie ze zrównoważonego paliwa lotniczego „nie jest jedynym rozwiązaniem”, ale powiedział: „W połączeniu z innymi technologiami to naprawdę ważny krok, który sprawi, że będziemy mogli nadal latać i chronić środowisko”.
Rząd Wielkiej Brytanii planuje nałożyć na SAF obowiązek wykorzystania 10% paliwa lotniczego do 2030 r.
British Airways, reprezentujące linie lotnicze zarejestrowane w Wielkiej Brytanii, stwierdziło, że powinno mieć dostęp do wystarczającej liczby sudańskich sił powietrznych po rozsądnych cenach, aby spełnić ten wymóg, przy jednoczesnym zapewnieniu jak największych dostaw z Wielkiej Brytanii.
Jej przewodniczący, Tim Alderslade, powiedział: „Ostatnią rzeczą, jakiej chcemy, są wyższe koszty paliwa dla podróżujących do Wielkiej Brytanii w porównaniu z resztą Europy i USA, przy gorszych wynikach w zakresie zrównoważonego rozwoju i tysiącach nowych miejsc pracy utraconych za granicą”.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa