Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Pierwszy lot transatlantycki na paliwo w 100% ekologiczne

Pierwszy lot transatlantycki na paliwo w 100% ekologiczne

  • Napisane przez Katie Austin
  • Korespondent ds. transportu

Skomentuj zdjęcie,

Samolot Virgin Atlantic przygotowuje się do startu we wtorek

We wtorek rano z Wielkiej Brytanii wystartuje pierwszy lot transatlantycki napędzany wyłącznie paliwami alternatywnymi.

Lot, obsługiwany przez Virgin Atlantic, wystartuje z londyńskiego lotniska Heathrow na lotnisko Johna Kennedy’ego w Nowym Jorku o godzinie 11:30 czasu GMT.

Linie lotnicze uważają, że lot, wspierany przez fundusze rządowe, udowadnia, że ​​możliwe jest znalezienie bardziej ekologicznego sposobu latania.

Jednak niedobory paliwa pozostają wyzwaniem, podczas gdy do osiągnięcia celów w zakresie emisji potrzebne będą inne technologie.

Tak zwane zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) można wytwarzać z różnych źródeł, w tym z upraw, odpadów domowych i olejów kuchennych.

Podczas tego lotu Boeing 787 zostanie wypełniony 50 tonami SAF. Stosowane są dwa rodzaje, 88% pochodzi z tłuszczu odpadowego, a pozostała część z odpadów z produkcji kukurydzy w Stanach Zjednoczonych.

Po testach i analizach lot został zatwierdzony przez brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego na początku tego miesiąca. W projekt zaangażowanych jest wiele firm, w tym producent silników Rolls-Royce i gigant energetyczny BP.

Dekarbonizacja przemysłu lotniczego jest szczególnie trudna, ale szefowie linii lotniczych uważają SAAF za najskuteczniejsze dostępne narzędzie pomagające zredukować emisję netto do zera.

Samoloty w dalszym ciągu emitują dwutlenek węgla podczas korzystania z SAF, ale branża twierdzi, że „emisje w cyklu życia” tego paliwa mogą być nawet o 70% niższe.

SAF jest faktycznie używany w małych ilościach w mieszaninie z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych, ale stanowi mniej niż 0,1% paliwa do silników odrzutowych zużywanego na całym świecie.

Obecnie kosztuje więcej niż nafta i jest produkowany w stosunkowo małych ilościach. Samoloty zazwyczaj mogą wykorzystywać jedynie do 50% mieszanki.

W Wielkiej Brytanii nie ma wyspecjalizowanych komercyjnych elektrowni SAF, chociaż celem rządu jest posiadanie pięciu w budowie do 2025 r. przy wsparciu dotacji.

Linie lotnicze uznają pierwszy lot długodystansowy ze 100% SAF za znaczące osiągnięcie. Eksperci twierdzą jednak, że paliwa te nie są magiczną kulą.

„Nie możemy w ten sposób zaspokoić większości naszego zapotrzebowania na paliwo, ponieważ nie mamy surowców. Nawet gdybyśmy to zrobili, paliwa te byłyby dla nas dostępne” – powiedział dr Guy Gratton, profesor nadzwyczajny lotnictwa i środowiska w Cranfield Uniwersytet. „Zera netto” są nieprawidłowe.

Powiedział, że rosnące wykorzystanie SAF należy traktować jako „odskocznię w kierunku technologii przyszłości o zerowym zużyciu netto”.

„To może być paliwo elektroniczne [which are manufactured using captured carbon dioxide or carbon monoxide, together with hydrogen]„Może to być wodór lub może to być technologia, którą mamy dopiero na etapie laboratoryjnym”.

Dyrektor ds. polityki w grupie kampanii Aviation Environment Federation, Kate Hewitt, stwierdziła, że ​​pomysł, jakoby ten lot oznaczał, że Wielka Brytania była bliżej latania bez poczucia winy, był „żartem”.

Powiedziała, że ​​ma nadzieję, że w przyszłości będzie lepsza technologia zmniejszająca emisję dwutlenku węgla, ale na razie jedynym sposobem, aby to osiągnąć, jest „mniejsze latanie”.

Ministrowie Wielkiej Brytanii i przemysłu upierali się, że wierzą, że „zero netto” do 2050 r. można osiągnąć wraz ze wzrostem liczby pasażerów.

Sekretarz transportu Mark Harper powiedział BBC: „Są aktywiści, którzy chcą powiedzieć zwykłym ludziom, że nie potrafią latać. To ich pogląd i mają do tego prawo. Rząd się z nimi nie zgadza”.

„Wykorzystywanie zrównoważonego paliwa lotniczego oznacza, że ​​w całym jego cyklu życia wytwarzamy około 70% mniej emisji dwutlenku węgla niż paliwo konwencjonalne, więc jest to naprawdę duży krok naprzód” – dodał.

„Zaangażowaliśmy się także we wspieranie przemysłu w rozwoju lotów wodorowych i elektrycznych, także na krótkich dystansach, dlatego cała ta technologia jest w fazie rozwoju”.

Harper przyznał, że korzystanie ze zrównoważonego paliwa lotniczego „nie jest jedynym rozwiązaniem”, ale powiedział: „W połączeniu z innymi technologiami to naprawdę ważny krok, który sprawi, że będziemy mogli nadal latać i chronić środowisko”.

Rząd Wielkiej Brytanii planuje nałożyć na SAF obowiązek wykorzystania 10% paliwa lotniczego do 2030 r.

British Airways, reprezentujące linie lotnicze zarejestrowane w Wielkiej Brytanii, stwierdziło, że powinno mieć dostęp do wystarczającej liczby sudańskich sił powietrznych po rozsądnych cenach, aby spełnić ten wymóg, przy jednoczesnym zapewnieniu jak największych dostaw z Wielkiej Brytanii.

Jej przewodniczący, Tim Alderslade, powiedział: „Ostatnią rzeczą, jakiej chcemy, są wyższe koszty paliwa dla podróżujących do Wielkiej Brytanii w porównaniu z resztą Europy i USA, przy gorszych wynikach w zakresie zrównoważonego rozwoju i tysiącach nowych miejsc pracy utraconych za granicą”.