- Napisane przez Vishala Sri Pathma
- Reporter biznesowy
Doradcy ds. zadłużenia nie będą już mogli otrzymywać opłat za kierowanie osób do firm zajmujących się restrukturyzacją zadłużenia.
Financial Conduct Authority (FCA) zakazała pobierania opłat po stwierdzeniu, że niektóre firmy przedkładają je nad interesy klientów.
Średnia opłata pobierana przez Konsultantów za indywidualne skierowanie do Dobrowolnych Porozumień (IVA) w latach 2019-2020 wyniosła 940 GBP.
FCA zaleciła bezdomnemu klientowi IVA, która kosztowała 6000 funtów, ale byłaby wolna od długów za 90 funtów.
Citizens Advice stwierdziło, że zakaz opłat za polecenie był „ogromnym krokiem w kierunku zajęcia się sposobem, w jaki niektóre firmy czerpią zyski z osób zadłużonych”.
FCA powiedział, że zakaz dotyczy „pakietów długów”, które są regulowanymi dostawcami usług doradztwa w zakresie zadłużenia, którzy zazwyczaj sami nie zapewniają rozwiązań w zakresie zadłużenia. Nie będą mogli otrzymywać opłat za skierowanie uiszczanych przez firmy zajmujące się restrukturyzacją zadłużenia.
Dla niektórych osób szansa na spłatę zadłużenia jest niewielka lub żadna, dlatego być może będą musieli rozważyć jakąś formę niewypłacalności osobistej.
Indywidualne Dobrowolne Porozumienie (IVA) – to umowa z wierzycielami o spłatę długów.
Osoba fizyczna zgadza się dokonywać regularnych, przystępnych płatności na rzecz zarządcy, który podzieli te środki między wierzycieli. Na koniec podatku VAT wszelkie pozostałe niezabezpieczone długi są odpisywane.
Nakazy umorzenia długów (DRO) zamrażają spłatę długów i odsetek na 12 miesięcy, jeśli należne pieniądze są mniejsze niż 30 000 GBP, a dana osoba nie posiada majątku. W tym czasie wierzyciele nie mogą odzyskać swoich pieniędzy bez zgody sądu. Po upływie 12 miesięcy dług zostaje umorzony.
Typowa IVA może kosztować nawet do 3600 GBP przez cały okres życia klienta, podczas gdy DRO może kosztować nawet 100 GBP.
„motywuje złe rady”
Regulator powiedział, że ten model biznesowy „zachęca do złych porad” i oznacza, że firmy zalecają opcje, które przynoszą im więcej pieniędzy, a nie to, co leży w najlepszym interesie klienta.
Financial Conduct Authority (FCA) powiedział, że widział dowody na to, że firmy pakujące długi manipulowały danymi klientów w celu spełnienia standardów IVA i używały przekonującego języka do promowania produktów bez wyjaśniania związanego z tym ryzyka.
W niektórych z najgorszych zidentyfikowanych przypadków FCA znalazła dowody na to, że klienci w trudnej sytuacji finansowej zalecili rozwiązania powodujące więcej problemów.
Jeden klient otrzymał IVA zarekomendowany przez mobilizatora zadłużenia, gdy inne rozwiązanie może być bardziej odpowiednie. FCA stwierdziło, że kosztowało ich to dodatkowe 4710 funtów w porównaniu z DRO, co oznacza, że uwolnienie się od długów zajęłoby im pięć lat.
’ciężki : silny’
„Niedokładne lub wprowadzające w błąd porady dostawców promujących indywidualne dobrowolne umowy mogą popychać ludzi w dalsze trudności i oddalać od trwałego rozwiązania ich problemów” – powiedział Matthew Upton, pełniący obowiązki dyrektora wykonawczego ds. rzecznictwa i polityki w Citizens Advice.
Wezwał rząd do objęcia wszystkich porad przed IVA regulacjami FCA, „aby ludzie mogli mieć pewność, że jest to dla nich właściwe rozwiązanie”.
„Dobre doradztwo w zakresie zadłużenia jest niezbędne, aby pomóc ludziom wyjść z trudności finansowych, a złe porady mogą mieć druzgocący wpływ na tych, którzy już borykają się z problemami” – powiedział Sheldon Mills, dyrektor wykonawczy FCA ds. Konsumentów i konkurencji.
Regulator powiedział, że istniejące podmioty zajmujące się pakowaniem długów będą musiały opracować nowy sposób prowadzenia działalności do października tego roku lub stanąć w obliczu działań regulacyjnych.
Zakaz wchodzi w życie natychmiast dla nowych podmiotów wchodzących na rynek pakietów wierzytelności.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa