Uzyskaj streszczenie redaktora za darmo
Rula Khalaf, redaktor naczelna „Financial Times”, wybiera w tym cotygodniowym biuletynie swoje ulubione artykuły.
Brytyjski Urząd Regulacji Telekomunikacji zakazuje zależnej od inflacji podwyżki cen w trakcie zawierania umów z klientami na usługi telefoniczne, szerokopasmowe i płatnej telewizji.
Zgodnie z nowymi przepisami ogłoszonymi w piątek przez Ofcom klienci telekomunikacyjni muszą być informowani z wyprzedzeniem w funtach i groszach „jasno i przejrzyście” o wszelkich podwyżkach cen, które dostawca usług uwzględni w umowie obowiązującej od stycznia 2025 r.
Firmy telekomunikacyjne zazwyczaj dodają około 3,9% do rocznej stopy inflacji cen konsumenckich lub detalicznych, a w zeszłym roku rząd skrytykował je za wzrost cen o ponad 14%.
Cristina Luna Esteban, dyrektor ds. polityki komunikacyjnej w Ofcom, powiedziała, że organ regulacyjny „interweniuje w imieniu klientów usług telefonicznych, łączy szerokopasmowych i płatnej telewizji”, aby ludzie mogli „być pewni ceny, jaką zapłacą, łatwiej porównywać oferty i korzystać z możliwości konkurencyjny rynek, jaki mamy w Wielkiej Brytanii”.
Dostawcy będą również musieli jasno określić, kiedy zgodnie z nowymi przepisami nastąpią jakiekolwiek zmiany cen.
Ofcom oszacował, że według stanu na kwiecień 2024 r. około sześciu na 10 klientów usług szerokopasmowych i mobilnych korzystało z umów objętych podwyżkami cen powiązanymi z inflacją.
Poprzednie badanie wykazało, że 55% klientów Internetu szerokopasmowego i 58% klientów telefonów komórkowych płacących co miesiąc nie wie, jakie są wskaźniki inflacji, takie jak wskaźnik cen towarów i usług konsumenckich czy wskaźnik cen detalicznych.
Organ nadzorczy dodał, że jedynie 16% klientów usług szerokopasmowych i 12% klientów telefonów komórkowych u dostawców korzystających z podwyżek cen powiązanych z inflacją było świadomych wzrostu cen i było w stanie stwierdzić, że jest on powiązany z inflacją w dodatkowym procencie.
Ofcom zaproponował zakaz w grudniu i podjął decyzję po konsultacjach.
Na początku tego roku dwóch największych brytyjskich dostawców usług telekomunikacyjnych, BT i Vodafone, ogłosiło, że wprowadzą model cenowy zgodny z podejściem organu regulacyjnego.
Przedsiębiorstwa telekomunikacyjne twierdziły już wcześniej, że podwyżki te były konieczne do sfinansowania kosztów inwestycji w miarę wzrostu zapotrzebowania na dane.
Firma BT Consumer stwierdziła, że „zdecydowanie popiera zalecenie Ofcom, aby przed zmianami cen podawać szacunkowe kwoty w funtach i pensach”.
Tom McInnes, tymczasowy dyrektor ds. polityki w Citizens Advice, powiedział, że organizacja charytatywna z zadowoleniem przyjęła to posunięcie, ale powstrzymała się od całkowitego zakazu podwyżek cen w połowie dekady, co oznacza, że klienci „mogą wpaść w pułapkę cen powyżej średniej”. Inflacja w kwietniu przyszłego roku.
Ofcom „pozostawił także szeroko otwarte drzwi dostawcom usług mobilnych i usług szerokopasmowych, aby mogli umieszczać w swoich umowach sformułowanie „ceny mogą się różnić” pisane drobnym drukiem” – dodał.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa