Dwadzieścia dwa obrazy wpływowego postimpresjonisty Paula Cézanne’a, których nigdy wcześniej nie widziano w Wielkiej Brytanii, zostaną wystawione na wystawie Once in a Generation w Tate Modern Jesienią.
Obejmuje ona „Martwa natura z daniem owocowym” wypożyczona z Muzeum Współczesnego sztuka w Nowym Jorku, potwierdzając reputację Cézanne’a jako jednego z najważniejszych współczesnych artystów europejskich.
Francis Morris, dyrektor Tate Modern, powiedział, że 80 obrazów, akwareli i rysunków będzie podążać za życiem i twórczością „kluczowej postaci w kierunku secesji”.
Ostrzegła jednak, że wysokie koszty organizacji dużych wystaw oznaczają, że Tate musi być „bardzo selektywny” w stosunku do takich wystaw i szukać partnerów, którzy podzielą się ciężarem finansowym. Tate zwrócił uwagę na koszty logistyczne i środowiskowe związane z przenoszeniem i instalacją dzieł sztuki wypożyczonych z instytucji i kolekcji za granicą. Galeria Cézanne, prezentująca prace z Europy, Azji i obu Ameryk, jest organizowana we współpracy z EY.
Standardowa cena biletu wyniesie 22 GBP w porównaniu do 18 GBP na większość hitów przed pandemią, chociaż dla młodych ludzi dostępne będą zniżki. Morris powiedział, że cena została przyznana w uznaniu, że takie wystawy były „za drogie”.
Naczynie Martwa natura z owocami należało do Paula Gauguina, który namalował je na tle własnego obrazu Cézanne’a Kobieta przed martwą naturą. Gauguin opisał obraz Cézanne’a jako „wyjątkową perłę, oczko w głowie”, ale musiał go sprzedać, żeby zapłacić rachunki za leczenie.
Wystawę otwierał jeden z najwcześniejszych autoportretów artysty, portret „wyrafinowanego człowieka na skraju podboju stolicy”, przygotowującego się do wyjazdu z Prowansji do Paryża – mówi Natalia Sedlina, Międzynarodowa Kuratorka Sztuki. W Tate Modern.
Dodała, że przedstawia wydarzenia, miejsca i relacje, które ukształtowały twórczość „jednego z najbardziej szanowanych i mało znanych artystów końca XIX wieku”.
Cézanne doświadczył szybkich zmian politycznych i społecznych we Francji [as] Na przemian z republiki do imperium iz powrotem do republiki, traumę niepokojów społecznych w gminie Paryża, a później aferę Dreyfusa dzielącą miasto”.
Artysta zdystansował się od paryskiej sceny artystycznej i impresjonizmu, wracając do Prowansji, by realizować własny styl. Jedna z sal wystawowych będzie poświęcona jego obrazom przedstawiającym wapienną górę Ste-Victoire, w tym jeden z niewidzianego wcześniej w Wielkiej Brytanii Muzeum Filadelfijskiego.
Kolejna sala połączy wiele obrazów słynnego pływaka Cézanne’a, w tym jedno z jego największych i najsłynniejszych dzieł, Bathers 1894-1905. Na wystawie zostaną również pokazane zdjęcia jego żony Hortense i syna Paula.
Sto lat temu, powiedział Morris, Tate odrzucił pierwsze oferty prezentów z obrazów Cézanne’a, nazywając je „zbyt nowoczesnymi”.
„Ale zaledwie kilka lat później Samuel Courtauld, inspirujący i zmieniający się kustosz Fundacji Tate, stworzył fundusz, który sprytnie określił, jakich artystów można pozyskać dla Kolekcji Narodowej, a Cézanne był jednym z tych artystów” – powiedziała.
„Tak więc Tate stało się pierwszym narodowym muzeum publicznym w Wielkiej Brytanii, które posiadało obrazy Cézanne’a w 1924 roku. Od tego czasu Cézanne stał się główną częścią naszych zbiorów”.
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”