Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Nowe dane ujawniają nierówności w nauczaniu w domu i zdrowiu psychicznym słoweńskich nastolatków

Nowe dane ujawniają nierówności w nauczaniu w domu i zdrowiu psychicznym słoweńskich nastolatków

Według badania WHO/Europe Health Cooperative Behaviour Behavior Study in School-age Children (HBSC) słoweńska młodzież z rodzin o niskich dochodach napotkała w 2020 r. znaczne przeszkody w nauczaniu w domu. Te nastolatki doświadczyły również większego poczucia samotności niż nastolatki z bogatszych rodzin.

W Słowenii, podobnie jak w całym Regionie Europejskim WHO, środki podjęte w celu opanowania pandemii COVID-19 zakłóciły życie nastolatków. Zamknięcia szkół i ograniczenia w przemieszczaniu się wpłynęły na ich edukację i interakcje społeczne, wyobcowując ich od rówieśników i ich podstawowego otoczenia społecznego w tym wieku. Środki te nie dotknęły jednakowo wszystkich młodych ludzi i miały poważniejsze konsekwencje dla niektórych grup szczególnie wrażliwych.

Jesienią 2020 roku zespół HBSC w Narodowym Instytucie Zdrowia Publicznego przeprowadził ankietę mającą na celu zbadanie zachowań zdrowotnych i doświadczeń słoweńskiej młodzieży podczas kwarantanny tej wiosny i powrotu do szkoły tej jesieni. W badaniu zebrano dane od 3052 nastolatków w wieku od 14 do 18 lat.

Złe warunki nauczania w domu młodzieży z mniej zamożnych rodzin

Badanie ujawnia nierówności w doświadczeniu słoweńskiej młodzieży w nauczaniu domowym podczas blokady w 2020 r. Stwierdzono, że nastolatki z mniej zamożnych rodzin miały nieoptymalne warunki do nauki w domu, w tym brak przestrzeni osobistej w domu do nauki i niewystarczające wsparcie w odrabianiu lekcji.

Około 15% nastolatków nie miało w domu wydzielonego miejsca na odrabianie lekcji, zwłaszcza z rodzin nienuklearnych lub z bezrobotnym rodzicem.

Prawie 10% nastolatków zgłosiło ograniczony dostęp do urządzeń elektronicznych, narzędzi internetowych, mediów społecznościowych i platform komunikacyjnych, przy czym wyższy odsetek zaobserwowano wśród osób z gospodarstw domowych nieatomowych.

Ponadto 26,6% nastolatków zgłosiło, że w czasie blokady otrzymywało niewielkie lub żadne wsparcie ze strony nauczycieli i rodziców w pracy szkolnej, zwłaszcza ze strony mniej zamożnych rodzin.

Poczucie osamotnienia i izolacji jest większe wśród młodzieży z ubogich rodzin

Nastolatki z mniej zamożnych rodzin nie tylko musiały radzić sobie z niesprzyjającymi warunkami nauczania w domu, ale także częściej doświadczały negatywnych emocji, takich jak samotność, izolacja i zły stan zdrowia psychicznego. „Czynniki te mogą stwarzać poważne wyzwania dla ich ogólnego rozwoju” – mówi dr Helena Jereček-Clancic, krajowy koordynator badania HBSC w Słowenii.

READ  Ostatnia aktualizacja szczepionki przeciwko koronawirusowi: Pojedyncza dawka szczepionki Pfizer naraża Cię na ryzyko wystąpienia wariancji

Jeden na pięciu nastolatków często czuł się samotny i rzadko miał poczucie przynależności do swoich przyjaciół, a 16% nigdy lub rzadko rozmawiało. Młodzież z nienuklearnych struktur rodzinnych oraz z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym częściej odczuwała samotność i doświadczała izolacji społecznej.

Odkrycia te sugerują, że młodzież z mniej zamożnych rodzin jest wrażliwą grupą, która wymaga ciągłej uwagi i wsparcia, aby zapewnić równy dostęp do edukacji, dobrego samopoczucia i zdrowego stylu życia w trakcie i po pandemii. Zaradzenie dysproporcjom w tych obszarach będzie wymagało ukierunkowanych programów zapobiegania i wsparcia.

Aby zmniejszyć samotność i promować zdrowy styl życia, szkoły, rządy i organizacje pozarządowe muszą priorytetowo traktować potrzeby mniej zamożnych rodzin i młodzieży w swoich politykach, programach i inicjatywach. Zapewniając lepsze możliwości edukacji i wsparcia społecznego, społeczeństwo może pomóc zmniejszyć dysproporcje i zapewnić lepszą przyszłość wszystkim nastolatkom” – dodaje dr Helena Jericek Clanchik.

O badaniu HBSC

Badanie HBSC to międzynarodowe badanie zdrowia i dobrego samopoczucia młodzieży w Europie i Kanadzie, prowadzone w ścisłej współpracy z WHO/Europa. Badanie przeprowadzane jest co 4 lata dla dzieci w wieku 11, 13 i 15 lat.

Ankieta w Słowenii, finansowana przez Ministerstwo Zdrowia i wspierana przez Ministerstwo Edukacji, była częścią serii krajowych ankiet przeprowadzonych podczas pandemii COVID-19 w krajach regionu, które zostaną opublikowane przez WHO/Europa w ciągu nadchodzące miesiące.