Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Nowe brytyjskie fregaty Typ 31 będą częściowo budowane w Polsce

Nowe brytyjskie fregaty Typ 31 będą częściowo budowane w Polsce

Brytyjskie okręty wojenne nowej generacji są budowane częściowo w Polsce, chociaż ministrowie obiecali, że projekt zapoczątkuje renesans w brytyjskim przemyśle stoczniowym.

Polskie stocznie budują kadłub fregaty Typ 31 i można go odsłonić, a ostateczny montaż przeprowadzić w stoczni firmy Babcock w Rosyth, na północ od Edynburga.

Źródła Babcock twierdziły, że Polska była odpowiedzialna tylko za „bardzo mały” procent wartości pracy, aby pomóc Warszawie przygotować się do samodzielnej budowy podobnych statków.

Jednak porozumienie prawdopodobnie rodzi pytania o rządowe plany umieszczenia Type 31 w sercu zrewitalizowanego brytyjskiego przemysłu stoczniowego.

Kiedy konkurs na budowę fregat został ogłoszony w 2017 roku w ramach narodowej strategii przemysłu stoczniowego kraju, ówczesny sekretarz obrony Sir Michael Fallon nazwał to „ogromną szansą” dla stoczni, które pomogłyby doprowadzić do „renesansu”. „Musimy wrócić do robienia rzeczy” – dodał.

Admirał Lord West, Pierwszy Lord Morski i Szef Sztabu Marynarki Wojennej, powiedział: „Wydaje się to niezwykłe, ponieważ chcemy zrobić jak najwięcej w tym kraju i musimy zbudować nasz przemysł.

„Myślę, że musimy zbudować nasz przemysł stoczniowy i to była jedna z rzeczy, które ogłosili w strategii przemysłu stoczniowego.

„To wymaga wielu zamówień i wielu prac budowlanych, a nie jest dobrze, aby prace budowlane były wykonywane gdzie indziej”.

Nie jest jasne, ile prac spawalniczych i budowlanych zostało przeniesionych do Polski, członka NATO. Znaczna część wartości okrętu wojennego leży w jego systemach uzbrojenia, radarach i innych czujnikach, sprzęcie napędowym i kontrolnym, co oznacza, że ​​ilość pracy może nadal mieć znaczenie, nawet jeśli wartość nie jest.

Babcock wygrał kontrakt na budowę pięciu fregat typu 31 dla Royal Navy w 2019 roku, przy podstawowym koszcie produkcji 250 mln funtów za sztukę. Okręty były reklamowane jako znacznie tańsze i bardziej wielofunkcyjne niż inna nowa brytyjska fregata, Type 26, która będzie polować na okręty podwodne i będzie kosztować 840 milionów funtów za sztukę.

READ  Polacy stoją przed wyborem miejsca swojego kraju w Europie - POLITICO

Ujawnienie zaangażowania Polski jest następstwem wygranej w zeszłym roku oferty hiszpańskiej stoczniowca Navantia na budowę okrętów wsparcia dla lotniskowca Królewskiej Marynarki Wojennej. Znaczna część tej pracy trafiłaby do Hiszpanii, co wzbudziło obawy, czy brytyjskie stocznie przegrywają.

Rząd nalega, aby co najmniej połowa pracy związanej z umową dotyczącą statku wsparcia o wartości 1,5 miliarda funtów została wykonana w Wielkiej Brytanii.

W zeszłym roku Babcock pokonał niemiecki Thyssenkrupp, wygrywając kontrakt o wartości 1,4 miliarda funtów na budowę trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP o nazwie Miecznik, co oznacza Miecznik.

Statki będą budowane w polskich stoczniach według projektu Babcocka. Będzie mieścił sprzęt bojowy firmy Thales i przeciwlotniczą siłę ognia producenta rakiet MBDA, który jest częściowo własnością brytyjskiego BAE Systems.

PGZ, polska firma zbrojeniowa nadzorująca projekt, powiedziała wówczas, że zakup znacznie zwiększy możliwości Marynarki Wojennej RP.

Jako dowód przed Komisją Obrony Parlamentu w styczniu, wiceadmirał Paul Marshall, który nadzoruje rządowe zamówienia typu 31, podkreślił, że budowa przebiega zgodnie z planem i nie ma „ciągłych problemów”.

Dodał: „Jak w przypadku każdego złożonego programu budowy statków, wciąż mamy do czynienia z pewnymi trudnymi elementami”.

Polityka przemysłu stoczniowego marynarki wojennej przeszła szereg zmian w ostatnich latach, a National Shipbuilding Strategy autorstwa przemysłowca Sir Johna Parkera proponował pracę w większej liczbie stoczni w Wielkiej Brytanii w celu przełamania dominacji BAE Systems.

Wezwał do „regularnego werbla” akcji, aby areny działały.

Rzecznik MON powiedział: „Wszystkie okręty wojenne typu 31 będą montowane i integrowane w Rosyth, a pozyskiwanie komponentów do okrętów wojennych jest standardową praktyką z globalnego łańcucha dostaw.

„Rozumiemy, że Babcock podpisał kontrakt z PGZ Polska na budowę bloków dla HMS Active Typ 31 II.

„To stanowi mniej niż 1 procent całkowitej wartości programu i jest częścią celu Babcock, jakim jest maksymalizacja dzielenia się wiedzą z korzyścią zarówno dla konstrukcji fregaty Miecznik w Wielkiej Brytanii, jak iw Polsce”.

READ  Aldi planuje polski atak na 1000 sklepów