Akumulatory i podzespoły do pojazdów elektrycznych stanowią coraz ważniejszą część polskiego sektora produkcyjnego.
15 października w Polsce stoją przed decydującymi wyborami parlamentarnymi, w których rządząca partia Prawo i Sprawiedliwość – jak wynika z najnowszych sondaży – konkuruje z największym ugrupowaniem opozycji – Koalicją Obywatelską.
Nie wydaje się, aby którakolwiek z głównych partii zdobyła wystarczającą liczbę głosów, aby zdobyć większość w parlamencie, co daje pewność, że przedłużające się rozmowy koalicyjne, a nawet drugie wybory – wyraźną możliwość.
Jednak główni inwestorzy w kraju wydają się niewzruszeni. Najnowszym światowym gigantem, który związał się z Polską, jest Volkswagen, który 7 października ogłosił, że zamierza zbudować fabrykę produkującą materiały katodowe (CAM) w Nysie, na południowym wschodzie kraju, niedaleko granicy z Czechami.
CAM to substancje chemiczne o wysokiej czystości, które określają moc wyjściową i zastosowania różnych typów akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych i magazynowaniu energii odnawialnej.
Fabryka jest wspólnym przedsięwzięciem koncernu Volkswagen PowerCo i belgijskiej firmy Umicore zajmującej się materiałami i będzie budowana pod marką Ionway. Jest to najnowsze z szeregu posunięć europejskich producentów samochodów, których celem jest maksymalne przybliżenie procesu produkcji pojazdów elektrycznych do domu. Nowy zakład zostanie zbudowany obok istniejącego zakładu Umicore CAM.
Polski rząd zdecydowanie wspiera inwestycję w Nysie, która ma stworzyć w przyszłości około 900 miejsc pracy w przemyśle do końca dekady, i zaoferował firmie Ionway dotacje pieniężne w wysokości 350 mln euro w ramach tymczasowych ram kryzysu i transformacji (TCTF). W ramach inwestycji o łącznej wartości do 1,7 miliarda euro do końca dekady.
TCTF wzmacnia środki wsparcia w sektorach, które mają kluczowe znaczenie dla przejścia na gospodarkę o zerowym bilansie netto zgodnie z planem przemysłowym Zielonego Ładu.
Strategiczna lokacja
„Strategiczna lokalizacja fabryki materiałów do akumulatorów należącej do spółki joint venture w Polsce, obok własnej fabryki materiałów do akumulatorów Umicore, która jest wyjątkowa w Europie, umożliwi przejście na prawdziwie zrównoważony napęd elektryczny” – mówi Matthias Medrich, dyrektor generalny Umicore. Umikor.
Oprócz strategicznej lokalizacji firma jako motywację wyboru NISA podała także łatwą dostępność wykwalifikowanej siły roboczej i odnawialnych źródeł energii do produkcji. Co więcej, zakład produkcyjny skorzysta z pobliskiej wiedzy Umicore CAM w Nysie i łatwego dostępu do surowców pochodzących z operacji rafineryjnych Umicore w Finlandii.
Trwa przygotowanie terenu, prace inżynieryjne i uzyskiwanie pozwoleń. Oczekuje się, że produkcja w fabryce rozpocznie się po zakończeniu prac budowlanych.
„Jesteśmy podekscytowani tym ogłoszeniem, ponieważ stanowi ono pierwszy krok operacyjny dla Ionway i ważny krok w rozszerzaniu krajowego i krajowego europejskiego zintegrowanego łańcucha wartości materiałów do akumulatorów dla Umicore” – dodaje Medrich.
Najważniejszy sektor polskiej gospodarki
Według Jörga Teichmanna, dyrektora ds. zakupów w PowerCo, „Ionway zapewnia zarówno PowerCo, jak i Umicore znaczącą przewagę lidera na szybko rozwijającym się rynku e-mobilności w Europie.
„PowerCo współtworzyło obecnie to, czego szukało: dostawcę materiałów do akumulatorów, który zabezpieczy i zbuduje moce produkcyjne w celu wytwarzania niezawodnych, konkurencyjnych kosztowo prekursorów i materiałów katodowych w oparciu o surowce pozyskiwane w sposób odpowiedzialny”.
Akumulatory i podzespoły do pojazdów elektrycznych stanowią coraz ważniejszą część polskiego sektora produkcyjnego. W Polsce znajduje się obecnie największy w Europie producent akumulatorów samochodowych, zakład LG Energy w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem. Inne fabryki opracowane przez południowokoreański SK Nickelis i niemiecki Mercedes-Benz są obecnie w budowie.
Według amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego, polski przemysł samochodowy reprezentuje ponad 11 proc. całkowitej wartości produkcji kraju, ustępując jedynie przemysłowi spożywczemu.
W przeciwieństwie do wielu platform informacyjnych i informacyjnych, Wschodząca Europa Czytanie jest bezpłatne i zawsze tak będzie. Nie ma tu żadnego paywalla. Jesteśmy niezależni, nie należymy ani nie reprezentujemy żadnej partii politycznej ani organizacji branżowej. Chcemy tego, co najlepsze dla wschodzącej Europy, niczego więcej i niczego mniej. Twoje wsparcie pomoże nam w dalszym rozpowszechnianiu informacji o tym wspaniałym regionie.
Możesz przyczynić się Tutaj. Dziękuję.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu