Według badań od 2019 r. opłaty za połączenia wzrosły na dwóch trzecich głównych lotnisk w Wielkiej Brytanii.
Dochodzenie przeprowadzone przez RAC wykazało, że 16 z 22 analizowanych portów lotniczych w ciągu ostatnich trzech lat albo wprowadziło, albo wniosło oskarżenia o wysiadanie pasażerów.
Firma serwisowa twierdziła, że kierowcy będą zaskoczeni niektórymi „wysokimi” opłatami.
Lotnisko Stansted ma najdroższą tak zwaną opłatę „kiss and fly”, która jest zwykle pobierana za wysadzenie kogoś jak najbliżej terminalu.
Opłata początkowa wynosi 7 GBP za maksymalnie 15 minut – od 4 GBP za 10 minut w 2019 r. przed pandemią COVID.
Rzecznik Stansted powiedział, że opłata „wnosi istotny wkład w zachęcanie do alternatywnych i bardziej zrównoważonych opcji transportu” i zmniejsza zatłoczenie.
Jest to jedno z kilku lotnisk, które oferują bezpłatne opcje wysadzania pasażerów na parkingach średnio- lub długoterminowych połączonych z terminalami autobusem.
Osiem lotnisk pobiera opłatę w wysokości 5 funtów za wysadzenie pasażerów. Wśród nich są dwa najbardziej ruchliwe lotniska w Wielkiej Brytanii: Heathrow i Gatwick, które nałożyły opłaty w zeszłym roku.
Szef polityki drogowej RAC, Nicholas Laiss, powiedział, że ograniczone możliwości transportu publicznego na niektórych lotniskach i obawy związane z strajkami pociągów oznaczają, że wielu pasażerów prosi znajomego lub krewnego o odbiór.
Dodał: „Każdy, kto podrzuca swoich bliskich na stacji tego lata, będzie zaskoczony niektórymi z tych wysokich opłat za całowanie i upuszczanie.
„Minuta na minutę i funt szterling, niektóre z tych opłat mogą być zbliżone do ceny samego biletu lotniczego”.
Powiedział, że wydaje się, że wiele lotnisk podniosło opłaty, aby „częściowo zrekompensować” dochody utracone podczas pandemii.
Czytaj więcej:
Heathrow przedłuża ograniczenia lotów do końca października
Gatwick odwołuje loty easyJet w ostatniej chwili po ogłoszeniu „business as usual”
British Airways przestaje sprzedawać nowe bilety na loty krótkodystansowe z lotniska Heathrow
Lotnisko w Manchesterze daje kierowcom tylko pięć minut na wysadzenie pasażerów za 5 funtów (wzrost z 3 funtów w 2019 r.), podczas gdy lotnisko Liverpool John Lennon podniosło opłatę z 3 funtów za 20 minut do 4 funtów za 10 minut. Tymczasem lotnisko w Bristolu podniosło swoją początkową opłatę za 10 minut z 1 GBP do 5 GBP.
W Szkocji dowóz pasażerów na trzech największych lotniskach nie jest dużo tańszy.
W ciągu ostatnich trzech lat lotniska w Edynburgu, Aberdeen i Glasgow podwoiły opłaty do 4 funtów za 10 minut.
Birmingham i Belfast International utrzymują opłaty na tym samym poziomie od 2019 r. (odpowiednio 3 GBP za 15 minut i 1 GBP za 10 minut), podczas gdy kierowcy nadal mogą korzystać z bezpłatnych miejsc dowozu w pobliżu wejść do terminali w Cardiff i London City i miasto Belfast.
Lays poradził kierowcom, aby sprawdzili opłaty drogowe przed wyruszeniem na lotniska i ostrzegł ich, aby zdawali sobie sprawę, że w wielu lokalizacjach stosuje się kamery do egzekwowania zakazów postojów w niektórych obszarach.
Rzecznik organizacji branżowej, Association of Airport Operators, powiedział, że porty lotnicze dostarczają jasnych informacji na temat opłat za parkowanie i dowóz, aby zapewnić podróżnym „dobrze poinformowanie o zakresie opcji, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom”.
Dodał: „Lotniska, które obsługują opłaty za dostawę bezpośrednio poza terminalem, robią to z wielu różnych powodów, w tym z radzenia sobie z zatłoczeniem w obszarach o ograniczonej przepustowości oraz zmniejszania wpływu lotów typu „kiss-and-fly” na środowisko i jakość powietrza”.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa