NSdzień dobry.
Brytyjskie rodziny stoją w obliczu ostrej zimy, ponieważ presja kosztowa spowodowana brakiem kierowców dostawczych i biurokracją na granicy oznacza, że dalsze podwyżki cen są teraz „nieuniknione”, ostrzegają szefowie handlu detalicznego. Tim Wallace pisze.
Brytyjskie Konsorcjum Detaliczne (BRC) poinformowało, że istnieją „wyraźne oznaki” niedoboru transportu, a także rosnące koszty transportu i koszty towarów, które zaczynają przenikać do cen zakupów.
Według BRC inflacja cen żywności powróciła we wrześniu po raz pierwszy od sześciu miesięcy, co jest wczesnym sygnałem, że zaczynają pojawiać się problemy z podażą.
Szczególnie gwałtownie rosną towary, w tym majsterkowanie, sprzęt ogrodniczy, meble i elektryczność.
Ceny w sklepach ogółem wzrosły o 0,1 procent między sierpniem a wrześniem, ale nadal są niższe w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku.
Helen Dickinson, dyrektor generalny BRC, powiedziała: „To nieuniknione, że ceny będą nadal rosły. Łańcuchy dostaw zostały niedawno przetestowane pod kątem niedoborów CO2 i samochodów ciężarowych.
„Rząd musi znaleźć długoterminowe rozwiązanie problemu niedoboru kierowców ciężarówek, rozszerzając rozmiar i zakres nowego systemu wizowego dla kierowców zagranicznych, aby mogli wypełnić luki podczas szkolenia nowych brytyjskich kierowców.
Bez tego te dodatkowe obciążenia i tak już niestabilnego środowiska handlowego wpłyną na brytyjskiego konsumenta i ceny, jakie płacą za towary, których chcą i potrzebują.
5 000 zagranicznych kierowców ciężarówek może obecnie pracować w Wielkiej Brytanii w ramach tymczasowego programu wizowego wprowadzonego przez rząd w tym tygodniu.
Kryzys dotyczący ciężkich samochodów ciężarowych wywarł już poważny wpływ na stacje benzynowe w Wielkiej Brytanii, ponieważ braki kierowców w połączeniu z paniką podczas zakupów spowodowały wysychanie pomp na frontowych boiskach.
Ceny wzrosły w tym tygodniu powyżej 135 pensów za litr, w porównaniu do 113 pensów rok temu i najwyższego poziomu od września 2013 roku.
Diesel wzrósł o około 138 pensów, najwyższy poziom od początku 2014 roku.
Według badania przeprowadzonego przez Konsorcjum Zatrudnienia i Zatrudnienia (REC), prawie sześć na 10 firm cierpi na niedobór kandydatów na wolne stanowiska.
W przypadku osób poszukujących stałych pracowników 13% brakuje kierowców, a 17% firm potrzebuje pracowników tymczasowych.
Dyrektor generalny REC, Neil Carberry, powiedział, że rozwiązanie problemu braku kierowców było bardziej złożone niż po prostu złagodzenie przepisów wizowych.
„Tak, potrzebujemy systemu wizowego, który odpowiada na potrzeby gospodarki, ale odpowiedzią na to jest polityka, której owoce zajmą dużo czasu” – powiedział.
Dodał, że powinno to obejmować „zajęcie się problemem bezrobocia młodzieży poprzez zapewnienie możliwości zatrudnienia, których widzimy w sytuacji niedoboru”.
5 rzeczy na rozpoczęcie dnia
1) Funt spada z powodu rosnącej inflacji i kryzysu zadłużenia w USA Funt brytyjski spada, a FTSE 250 spada o 2% po tym, jak koszt pożyczek rządowych osiągnął 1% po raz pierwszy od marca 2020 r. w obawie przed wyższymi stopami procentowymi.
2) Stelios traci kontrolę nad easyJet po 26 latach Sir Stelios i jego rodzina nie mogą już sprzeciwiać się ważnym decyzjom podejmowanym przez zarząd linii lotniczych po tym, jak jego udział spadł do 15,3%
3) Ewan Blair jest wart 160 milionów funtów po rekordowej inwestycji jego firmy Multiverse został wyceniony na prawie 650 milionów funtów po tym, jak amerykańscy inwestorzy zainwestowali w firmę 130 milionów dolarów, co jest rekordem dla brytyjskiej „ed tech”.
4) BT toczy proces sądowy w sprawie nadmiernego naliczania opłat za telefon stacjonarny Gigant telekomunikacyjny stoi przed perspektywą zapłacenia ponad dwóm milionom klientów 500 funtów, jeśli przegra pozew zbiorowy.
5) Mądry spadek akcji po tym, jak założyciel ukarany grzywną za naruszenie przepisów podatkowych w Wielkiej Brytanii Christo Karman mówi, że teraz poświęca więcej czasu na „utrzymywanie porządku w swoim osobistym zarządzaniu”.
Co się stało w nocy?
Akcje azjatyckie spadły w środę, ponieważ rosnące rentowności obligacji podsyciły obawy o inflację i nasilający się kryzys zadłużenia w chińskiej grupie Evergrande.
Wskaźnik MSCI dotyczący akcji azjatyckich odnotował największy spadek od prawie sześciu tygodni – i zbliża się do pierwszego kwartalnego spadku od sześciu tygodni. Japonia spadła, gdy dwóch kandydatów wzięło udział w drugiej turze wyborów na lidera partii rządzącej. Chiny spadły z powodu pogłębiającego się kryzysu zadłużenia w China Evergrande Group.
Kontrakty terminowe w USA wzrosły po tym, jak indeks S&P 500 spadł najbardziej od maja, ponieważ obawy o impas w Waszyngtonie dotyczący pułapu zadłużenia zwiększyły niepokój inwestorów. Nasdaq 100 spadł najbardziej od marca, ponieważ akcje spółek technologicznych radziły sobie gorzej przy rosnących rentownościach obligacji skarbowych. Wzrosły kontrakty europejskie. Treasuries ustabilizowały się po tym, jak rentowności 30-letnich obligacji wzrosły o prawie 10 punktów bazowych. Ropa spadła, a dolar spadł.
Już dzisiaj
- duża firma: ashmore, płeć (cały rok) ; Berkeley (aktualizacja handlowa)
- Ekonomia: PMI .Usługi (Zjednoczone Królestwo), Sprzedaż (I), Stopa bezrobocia (my), Usługi i kompozytowe PMI (Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone)
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa