Fani sportu, którzy dostrojone do oglądania Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie na YouTube są zamiast tego wyświetlane propagandowe filmy. Analiza wyników wyszukiwania w YouTube przeprowadzona przez WIRED wykazała, że osoby, które wpisały „Pekin”, „Pekin 2022”, „Igrzyska Olimpijskie” lub „Igrzyska Olimpijskie 2022”, pokazywały prochińskie i antychińskie filmy propagandowe w najlepszych wynikach. Pięć z najbardziej znanych filmów propagandowych, które często pojawiają się nad najważniejszymi wydarzeniami z Igrzysk Olimpijskich, zgromadziło prawie 900 000 wyświetleń.
Dwa antychińskie filmy pojawiające się w wynikach wyszukiwania zostały opublikowane przez grupę The BL (The Beauty of Life), którą Facebook wcześniej połączony do Falun Gong, chińskiego ruchu duchowego, który został zakazany przez Komunistyczną Partię Chin w 1999 roku i od tego czasu protestuje przeciwko reżimowi. Walczyli o poglądy z prochińskimi filmami publikowanymi przez zachodnich YouTuberów, których prace były wcześniej promowane przez chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Podobne wyniki wyszukiwania były widoczne w USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii. WIRED wykrył również oznaki, że oglądalność pro-chińskich filmów jest sztucznie zwiększana za pomocą fałszywych stron internetowych.
Ta lawina propagandowych filmów została po raz pierwszy zauważona na początku tego miesiąca przez Johna Scotta-Railtona, badacza z laboratorium badawczego Uniwersytetu Toronto, Citizen Lab. 5 lutego Scott-Railton znalazłem to Po obejrzeniu filmów na łyżwach i curlingu YouTube automatycznie odtworzył film z pro-chińskiego konta YouTube. „Znalazłem się na śliskim zjeżdżalni z jazdy na łyżwach i curlingu w celu celowania” – mówi. Te filmy nie pojawiały się już w autoodtwarzaniu do 11 lutego, kiedy WIRED przeprowadził analizę. Jednak sposób, w jaki podobne filmy nadal dominują w wynikach wyszukiwania w YouTube, sugeruje, że platforma jest zagrożona przejęciem przez takie kampanie Igrzysk Olimpijskich.
YouTube nie odpowiedział na prośbę o skomentowanie, dlaczego treści wykorzystywane jako propaganda do promowania Chin lub wyszydzania ich były umieszczane na szczycie wyników wyszukiwania igrzysk olimpijskich, ani firma nie powiedziała, czy osoby stojące za filmami naruszyły warunki korzystania z usługi, używając strony internetowe, aby zawyżać ich poglądy.
Wspólnym tematem pro-pekińskich filmów propagandowych jest: decyzja z 2019 r. urodzonej w USA narciarki Eileen Gu, która będzie rywalizować dla Chin na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich. Film zatytułowany „USZKODZENIE bojkotu w USA… Eileen Gu wygrywa złoto” autorstwa YouTubera Jasona Lightfoota to najwyższy wynik wyszukiwania hasła „Pekin” z 54 000 wyświetleń.
Stany Zjednoczone i Kanada znalazły się wśród krajów, które wzięły udział w dyplomatycznym bojkocie Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie. W Kanadzie ten sam film autorstwa Jasona Lightfoota pojawił się również użytkownikom wyszukującym „Olimpiada 2022” i „Zimowe Igrzyska Olimpijskie”, choć znacznie niżej, na 26. i 33. miejscu. W filmie Lightfoot mówi, że zachodnie media „nie mogą przyjąć tego, co reprezentuje Eileen Gu… kogoś, kto wybrał Chiny zamiast amerykańskiego snu”.
W innym filmie, który ma ponad 400 000 wyświetleń, amerykański YouTuber Cyrus Janssen również omawia, dlaczego Gu zdecydował się reprezentować Chiny. Wideoktóry jest piątym wynikiem wyszukiwania hasła „Pekin”, szczegółowo opisuje karierę Gu przed odniesieniem się do wysokich wskaźników antyazjatyckich przestępstw z nienawiści w USA, tematu, który również był pokryty przez główne amerykańskie media.
„Fanatyk telewizyjny. Miłośnik internetu. Ewangelista podróży. Pragnący przedsiębiorcy. Odkrywca amator. Pisarz”.
More Stories
Dwóch meloników Black Caps ma wątpliwości co do końcowego testu Indii
Tupou Vaa’i: „Gra dla All Blacks to dobry sposób, aby pokazać, że kocham mojego brata” | Reprezentacja Nowej Zelandii w rugby
Kibic Anglii nazywa Hakę „śmiesznym” i twierdzi, że należy go „posprzątać”