Obecnie nadal nie jest do końca jasne, jak daleko będą podróżować pasażerowie korzystający z przyszłych usług HS2 – czy to do Euston, czy na trasach dużych prędkości aż do Crewe. Ale niezależnie od tego, jak krótka będzie podróż, ekskluzywny rzut oka na zarodkowe wagony HS2 ujawnia, że pasażerowie będą siedzieć na „najlepszych miejscach w każdym pociągu w Wielkiej Brytanii” – nawet w toaletach.
Świadomy niezadowolenia z miejsc typu „deska do prasowania” w niektórych najnowszych pociągach wprowadzonych na koleje brytyjskie, HS2 stawia w centrum uwagi plecy pasażerów.
Pociągi zostaną zbudowane dopiero w 2026 r., ale w wydzielonym pomieszczeniu w fabryce producenta Alstom w Derby stworzono pełnowymiarowe drewniane modele wnętrz pociągów zgodnie z umownymi specyfikacjami i udostępniono je do testów różnym grupom użytkowników.
Standardowe siedzenie będzie zapewniało więcej miejsca na nogi – „najlepsze w swojej klasie” 87 cm – i będzie można je odchylić bez wpływu na przestrzeń innych osób. Będzie także wyposażony we wbudowane lampki do czytania, łatwo dostępne punkty i gniazdka do ładowania, a także rozkładany stolik i półkę do przechowywania urządzeń elektronicznych, aby ułatwić przeglądanie.
„Naszą ambicją jest uczynienie tego najwygodniejszym miejscem w pociągach w Wielkiej Brytanii” – powiedział James Dawson, starszy inżynier ds. taboru w HS2 Ltd.
Priorytetem będzie łagodzenie skutków, chociaż Dawson podkreślił, że ograniczenia przestrzenne będą wymuszać kompromisy.
Simon Aslett, dyrektor ds. kolei w West Coast Partnership Development, które będzie obsługiwać pociągi, ostrzegł, że preferencje grup testujących są różne: „Będziemy działać na zasadzie konsensusu, ale wiemy, że dla kogoś będzie to niewygodne”.
Ci, którzy muszą opuścić swoje miejsca, aby odpowiedzieć na wołanie natury, są objęci dobrą opieką, zwłaszcza rodzice z małymi dziećmi. Oprócz przewijaków w każdej toalecie nowe łazienki będą wyposażone w takie innowacje, jak wysuwane siedzisko do zabezpieczenia małych dzieci oraz wysuwana półka do przechowywania toreb powyżej poziomu podejrzanie mokrej podłogi.
Ekran informacyjny obok lusterka będzie na bieżąco informował o postępie pociągu, aby pasażerowie mogli nie słyszeć komunikatów nagłośnieniowych.
Aslett, która studiuje usługi dużych prędkości we Włoszech, twierdzi, że toalety mogłyby być czyszczone częściej, niż oczekiwaliby tego brytyjscy podróżnicy. Dodał: „Włosi nie będą tolerować niektórych warunków, które akceptujemy w Wielkiej Brytanii”. Zauważył, że jest mało prawdopodobne, aby pojawiły się śmieszne znaki i mówiące toalety.
Nadproża będzie nieco więcej niż zwykle, ponieważ wyposażenie mechaniczne pociągu zajmuje mniej miejsca na suficie niż większość istniejących pociągów. W wydzielonej części pociągu będzie można zarezerwować miejsce dla czterech rowerów, a także miejsca dla wagonów i wagonów otwartych.
Ostateczne, zmienione projekty wejdą do produkcji w 2026 r. Konsultacje z użytkownikami HS2 jak dotąd zaowocowały modyfikacją kolumn i górnych półek, a także usunięciem ze stołów głębokich uchwytów na kubki, za radą osób sprzątających: „Dzieci będą ustawiać w nich dżem” – powiedział Dawson.
Podobnie jak reszta HS2, pociągi wywołały pewne kontrowersje – w tym prawne zakwestionowanie zakupu – a niezdecydowanie polityczne i zmiany miały wpływ na koszty.
W pierwotnej sieci HS2, zaprojektowanej z myślą o połączeniach z Manchesterem i Leeds, podłoga wagonu będzie na tej samej wysokości, co nowe perony HS2, co umożliwi bezproblemowy przejazd wózkami inwalidzkimi oraz wózkami i walizkami.
„Wjazd na wyższy poziom robi dużą różnicę. „To jedna z najlepszych rzeczy w tym projekcie” – powiedział Dawson. Będzie to możliwe w Old Oak Common i Birmingham, ale wszystko to przy rosnącym prawdopodobieństwie kursowania pociągów po istniejących konwencjonalnych torach wagony będą teraz wyposażone w chowane stopnie dla stacji innych niż HS2, na których perony są niższe.
54 pociągi zostaną wyprodukowane w trzech zakładach w Anglii w ramach kontraktu o wartości 1,6 miliarda funtów: nadwozia w zakładzie Hitachi w Newton Aycliffe, wózki (koła i osie) w zakładzie Alstom w Crewe oraz montaż końcowy w historycznej fabryce w Derby.
Publikacja modeli następuje w momencie, gdy wokół szerszego projektu HS2 pojawiają się nowe spekulacje, ponieważ rok temu Rishi Sunak nagle go ograniczył. Partia Pracy nie potwierdziła jeszcze oczekiwanego finansowania tuneli HS2 do stacji Euston w centrum Londynu oraz tego, czy i w jaki sposób można by zbudować dodatkowe linie kolejowe na północ od Birmingham do Crewe i Manchesteru, aby rozwiązać problemy z przepustowością na głównej linii zachodniego wybrzeża, kiedy pociągi HS2 zaczną kursować. .
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa