Fun, Fendi, ale mam nadzieję, że nie ma futra, 65-letnia kariera zmarłego projektanta mody Karl Lagerfeld Będzie tematem ogromnej wystawy w nowojorskim Metropolitan Museum of Art wiosną przyszłego roku, a także obejmie obchody – lub galę Met – w maju.
Przemawiając na konferencji prasowej w Paryżu, Anna WintourPomysł pojawił się wkrótce po śmierci Lagerfelda w 2019 roku, powiedział redaktor naczelny amerykańskiego Vogue i emerytowany współprzewodniczący programu.
Opisując projektanta jako przyjaciela, króla handlu, myśliciela i „najbardziej oczytaną osobę, jaką kiedykolwiek znałam”, powiedziała: „Carl wolałby raczej niepokoić się pomysłem, aby jego ubrania pojawiły się w muzeum .
„Nienawidził pomysłu, by moda stała w miejscu na tyle, by zaimponować jej spojrzeniem wstecz”.
Pierwotnie zaplanowane na 2021 r. wydarzenie zostało przełożone z powodu pandemii Covid.
Pełny tytuł wystawy, Karl Lagerfeld: linia piękna, nosi nazwę teorii piękna Hogartha z 1753 r., opisanej w The Analysis of Beauty i skupia się na przekształceniu dwuwymiarowych rysunków Lagerfelda w trójwymiarowe ubrania.
Na wystawie zostanie zaprezentowanych ponad 150 elementów odzieży, obejmujących karierę projektantki jako dyrektor kreatywny Chloé, Fendi, kanałoraz jego wytwórnię Karla Lagerfelda i pracę w Balmain i Patou.
Wystawa skupi się na dwóch liniach piękna – jednej prostej i jednej serpentynowej – zwieńczonych dziesięcioma spojrzeniami, które skupiają się na satyrycznej stronie Lagerfelda.
Ubrania są bardziej podatne na jego czarno-biały mundur i zawierają powiedzenie lub karlizm, który mówi, że „spodnie jogger to znak porażki”.
W chwili śmierci Lagerfeld był dyrektorem kreatywnym trzech marek – Chanel, Fendi i jego tytułowej wytwórni. Jednak, jak potwierdzają fani jego aforyzmów („Moda to ostatni etap przed tandetnym”) i jego kotka (Choupette), wpływ projektanta wykroczył daleko poza wybieg, ilustrując sposób, w jaki moda przeniknęła do szerszej kultury. Niewykluczone, że ubrania na ceremonii, które byłyby inspirowane projektem Lagerfelda, gdyby nie projekt Lagerfelda, wpłynęłyby na jego znakomitą obecność.
Ręczna postać rzadko widywana bez okularów przeciwsłonecznych, koszulek z kołnierzykiem Hilditch & Key, rękawiczek do jazdy, uroczej dietetycznej coli i śnieżnobiałego kucyka, Lagerfeld był tą rzadką rzeczą – projektant znany jako ludzie, którzy je noszą.
„To była moda Hitchcocka” – powiedział Andrew Bolton, koordynator odpowiedzialny za Fashion Institute. „Na jego wybiegu zawsze była reprezentacja Karla”.
Możliwe, że wizerunek jego marki, tak popularny jak znaczki, pojawi się w jakiejś formie na czerwonym dywanie w maju.
Wśród sławnych gospodarzy (w zeszłym roku poetka Amanda Gorman, a wcześniej Harry Styles) prawdopodobnie będą Pharrell Williams, który regularnie nosił Chanel Lagerfeld na imprezach publicznych. Przemawiając na konferencji prasowej, muzyk powiedział: „Po raz pierwszy usłyszałem o Chanel w Notorious BIG w latach 90.” – powiedział Williams. „Wybacz mi za to [saying] To, ale kojarzę Karla z Chanel o wiele bardziej niż Gabrielle [Bonheur “Coco” Chanel].
„Czuję się bardzo szczęśliwy, że tego doświadczyłem.
To dopiero trzeci raz, kiedy Met organizuje pokaz poświęcony projektantowi, po Alexandrze McQueenie w 2011 roku (zmarły w 2010 roku) i założycielu japońskiego Comme des Garçons. Rey Kawakubo w 2017 roku.
Bolton zgodził się z Wintourem, że Lagerfeld „byłby w 100% przerażony tym pomysłem i nigdy niestrudzenie powtarzał mi, że moda to nie sztuka i że moda nie powinna pojawiać się w muzeum”, ale opisał wystawę jako esej więcej niż retrospektywa. „Wiedzieliśmy, że woli patrzeć w przyszłość niż patrzeć wstecz” – powiedział.
Temat nie jest całkowitym odejściem od zeszłorocznego kontrowersyjnego „poza zasięgiem” pozłacanego glamour, który został zbadany pod kątem czasu z Światowy kryzys gospodarczy po epidemii. Kreacje Lagerfelda, które obejmują bouffantowy garnitur i duże perły w Chanel, sztuczne futro w Chloé, pikowania na wszystkim, od sukienek po torebki, suknie ozdobione rustykalnymi kokardkami, nie wspominając o logo podwójnego C, które rutynowo zmienia się w cztery kształty.
Projektant również nie jest pozbawiony kontrowersji. Po utracie ponad 90 funtów na ścisłej diecie, co zostało później udokumentowane w książce, Adele słynnie opisała go jako „trochę gruby” A w 2017 roku wywołał oburzenie, gdy Skutki Holokaustu Nawiązując do polityki imigracyjnej kanclerz Niemiec Angeli Merkel.
Błędem byłoby ignorowanie związku Lagerfelda z futrami, który rozpoczął się pod koniec lat 60. w Fendi. „że to [complicated]– powiedział Bolton. „Nie kolekcjonujemy już futer, mamy tylko elementy historyczne, ale były one ogromną częścią jego spuścizny, więc włączyliśmy kilka elementów. Nie wierzę w cenzurowanie historii, wierzę w umieszczanie jej w kontekście”.
„Chciałbym skontaktować się z PETA, aby poinformować ich, co robimy i co myślą. Będą mieli własne zdanie”.
Jeśli chodzi o to, czy zobaczymy Fur Fendi na czerwonym dywanie w maju, Bolton odpowiedział: „Nie sądzę jednak, że zobaczymy go na przyjęciu. Nie, nie”.
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”