Uzyskaj streszczenie redaktora za darmo
Rula Khalaf, redaktor naczelna „Financial Times”, wybiera w tym cotygodniowym biuletynie swoje ulubione artykuły.
Rząd labourzystowski ma zamiar odrzucić wniosek Harland & Wolff o gwarancję kredytową w wysokości 200 milionów funtów, odcinając tym samym ratunek dla borykającego się z problemami stoczniowca poszukującego bardzo potrzebnego finansowania.
Firma, która zbudowała Titanica, zatrudnia 1500 pracowników w czterech brytyjskich stoczniach i od ponad roku prowadzi rozmowy z ministrami Partii Konserwatywnej w celu uzyskania gwarancji kredytowej potrzebnej do obniżenia odsetek od pożyczek.
Jednak zdaniem osób bliskich sytuacji nowy rząd laburzystów uznał, że podpisanie gwarancji byłoby niewłaściwym wykorzystaniem środków publicznych.
Sprawa ta nie została jeszcze oficjalnie ogłoszona, a osoby bliskie spółce zapewniały, że rozmowy nadal trwają. Jednak jeden z przedstawicieli brytyjskiego rządu powiedział: „Udzielenie gwarancji kredytowej byłoby całkowicie nieodpowiedzialne”.
Health & Wellness stwierdziło w oświadczeniu, że nie zostało jeszcze poinformowane o żadnej decyzji, „i jesteśmy gotowi spotkać się z nowym rządem w odpowiednim czasie”.
Nowa decyzja rządu oznacza, że przynosząca straty spółka być może będzie zmuszona do refinansowania na własnych warunkach i rodzi pytania o rentowność spółki, której akcje zostały zawieszone po tym, jak dwa tygodnie temu nie przedstawiła zbadanych sprawozdań finansowych.
Ten moment jest również niewygodny dla administracji labourzystów, ponieważ zamierza ona rozpocząć strategiczny przegląd wojskowy mający na celu wykorzystanie sektora produkcji obronnej do stymulowania regionalnych gospodarek Wielkiej Brytanii.
Sekretarz obrony John Healey powiedział w poniedziałek, że sektor ten będzie stanowić „jeden z kamieni węgielnych nowej strategii przemysłowej” pod rządami laburzystowskiego rządu, podkreślając jego wysokopłatne miejsca pracy i zdolność do rozprzestrzeniania tworzenia bogactwa poza Londyn i południowy wschód.
H&W jest zaangażowana w kontrakt o wartości 1,6 miliarda funtów, prowadzony przez hiszpańską firmę Navantia, na budowę nowych okrętów dla Królewskiej Marynarki Wojennej.
Firma zabezpieczyła już linię kredytową o wartości 115 milionów dolarów w nowojorskiej firmie Riverstone Credit Partners, która płaci 14% odsetek i ma termin zapadalności pod koniec grudnia.
H&W miała nadzieję zabezpieczyć pożyczkę w wysokości 200 milionów funtów od grupy banków komercyjnych po niższej stopie procentowej, pod warunkiem że rząd będzie gwarantem.
Teoretycznie firma – która upadła w 2019 r. i została wykupiona od administracji przez obecne kierownictwo za 6 mln funtów – mogłaby szukać nowego finansowania od swojego istniejącego pożyczkodawcy, zwiększając lub odnawiając istniejący obiekt.
John Wood, dyrektor generalny H&W, upierał się wcześniej, że brak zabezpieczenia gwarancji nie będzie oznaczać końca firmy i że nadal rozważane są inne opcje.
We wtorek H&W poinformowała, że ostatni rząd konserwatystów zgodził się co do zasady zagwarantować 100% pożyczki w grudniu ubiegłego roku. Dodała, że firma „nie zdawała sobie sprawy z obaw rządu co do osiągnięcia tego poziomu 100% do marca 2024 r.”.
W odpowiedzi firma zaproponowała poprawioną umowę dotyczącą 80% odsetek – odsetek, który, jak twierdzi, został przyznany „setkom firm”.
We wtorkowym oświadczeniu po raz pierwszy firma przyznała się do niepowodzeń w negocjacjach z ministrami.
Pojawiły się obawy, czy wsparcie zostanie zakwestionowane na podstawie pomocy rządowej, a rząd wyraził także obawy co do zakresu, w jakim gwarancja rządowa może przynieść korzyści pożyczkodawcy spółki z Wall Street.
„Udostępniliśmy niezależne opinie prawne wyjaśniające, dlaczego wcześniej zidentyfikowane bariery, w tym kontrola dotacji, nie powinny uniemożliwiać zatwierdzenia gwarancji” – stwierdziła we wtorek H&W.
Byli ministrowie obrony i biznesu torysów chcieli zgodzić się na poręczenie pożyczki w wysokości 200 milionów funtów, ale zablokował je ówczesny minister finansów Jeremy Hunt.
Nadchodząca administracja labourzystowska wyraźnie oskarżyła poprzedni rząd o „zaniedbanie” polegające na wydaniu wstępnej zgody na gwarancję kredytową w grudniu, a następnie pozostawieniu firmy w „zapomnianym” stanie.
„Rząd torysów czekał miesiącami z podjęciem tej decyzji, co powoduje wiele frustracji, a uchylanie się od tej decyzji i pozostawienie jej następnemu rządowi laburzystów byłoby samolubne i nieodpowiedzialne” – powiedział jeden z urzędników.
Ale urzędnik torysów powiedział: „To desperacki wniosek Partii Pracy, która nie wie, jak czymkolwiek kierować i ma tylko nadzieję krzyczeć: „obwiniajcie torysów” przez następne pięć lat”.
Riverstone odmówił komentarza w tej sprawie, a dział biznesowy odmówił komentarza, powołując się na drażliwe kwestie handlowe.
Przywódcy związkowi skontaktowali się z Ministerstwem Obrony i poprosili o pilne wyjaśnienia. Urzędnicy rządu Irlandii Północnej nie otrzymali natychmiastowych informacji, a regionalna agencja inwestycyjna odmówiła komentarza.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa