Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Ministrowie nadzorują „niebezpieczny” system HS2, ponieważ rzeczywiste koszty pozostają niepewne | HS2

Ministrowie mają nadzorować HS2 i rozpoczęli przegląd, gdy rząd nie był w stanie ustalić, jak bardzo wzrosły nadmierne wydatki na długo oczekiwanym połączeniu kolei dużych prędkości.

Louise Hay, sekretarz transportu Wielkiej Brytanii, stwierdziła, że ​​skala niepowodzenia w realizacji projektu jest „straszna” i z analizy nie wynika, czy przekroczenie kosztów wyniosło 10 czy 20 miliardów funtów.

„Od dawna było jasne, że koszty HS2 wymknęły się spod kontroli” – powiedział Hay. „Ale odkąd zostałem ministrem transportu, na własne oczy widziałem skalę niepowodzeń w realizacji projektów – i jest to przerażające”.

Hay, który potwierdził, że rząd nie wznowi drugiego etapu planu przedłużenia linii do Manchesteru, powiedział, że przywrócono nadzór ministerialny „w celu zapewnienia większej odpowiedzialności”.

Obejmie to regularne spotkania z HS2, Hayem, ministrem kolei Lordem Hendy i Darrenem Jonesem, głównym sekretarzem skarbu, aby „kwestionować dostawy i usuwać przeszkody”, aby realizacja projektu była bardziej opłacalna.

Rząd dokonuje także przeglądu zachęt dla głównych wykonawców HS2 – największym dostawcą z sektora prywatnego jest brytyjsko-francuska spółka joint venture Balfour Beatty Vinci (BBV) – co może doprowadzić do renegocjacji lub zmiany niektórych umów.

wykres

Hay uruchomił także niezależny przegląd pod przewodnictwem Jamesa Stewarta, byłego szefa infrastruktury w KPMG, który zimą przedstawi rządowi zalecenia.

Chociaż w ramach przeglądu zbadany zostanie nadzór nad szeregiem kluczowych projektów w zakresie infrastruktury transportowej, w tym skuteczność prognozowania i raportowania kosztów i rozkładów jazdy, rząd stwierdził, że będzie opierał się głównie na dotychczasowych doświadczeniach HS2.

„Podatnicy mają prawo oczekiwać skutecznej dostawy HS2 i nie zgodzę się na nic innego” – powiedział Hay. „Obiecałem, że będę działać szybko i naprawić sytuację, i właśnie dlatego ogłosiłem pilne podjęcie działań mających na celu kontrolowanie kosztów HS2 i zapewnienie dobrego wykorzystania pieniędzy podatników”.

Hay napisał do szefa HS2, Sir Jonathana Thompsona, podkreślając potrzebę skupienia się na podejmowaniu działań, które „odwrócą sytuację i odzyskają kontrolę nad kosztami”.

Dokumenty, które wyciekły z września ubiegłego roku, ujawniają, że urzędnicy Departamentu Transportu mieli „niskie zaufanie” do szacunków nadmiernych wydatków „biorąc pod uwagę szybkie zmiany i niespójne prognozy” przedstawione przez HS2.

W notatce stwierdzono, że w rachunkach występowały „znaczne niepewności”, które prawdopodobnie nie zostaną wyjaśnione do końca tego roku.

Dokumenty dotyczące lat 2022–2023, opublikowane po raz pierwszy przez The Sunday Times, pokazują, że przewidywany koszt pierwszej fazy projektu z Londynu do West Midlands, który jest wciąż w budowie, wzrósł z 30 miliardów funtów do prawie 60 miliardów funtów. Korzystanie z cen z 2019 roku.

HS2, który ma własną metodologię obliczania inflacji w sektorze budowlanym, we wrześniu ubiegłego roku podał rządowi wyższą prognozę na poziomie 74 miliardów funtów.

Z dokumentów wynika również, że dostawca BBV, odpowiedzialny za prawie połowę trasy między Londynem a Birmingham, jest „zbyt duży, aby można go było skutecznie kontrolować”.

W dokumentach Thompson stwierdził, że „niepokojące” jest to, że jego zespół został poproszony o zaakceptowanie zapewnień konsorcjum, że jego metody są „zdrowe”.

„Jednym z moich pierwszych zadań na stanowisku Sekretarza ds. Transportu było pilne dokonanie przeglądu stanowiska, które odziedziczyłem w HS2” – powiedział Hay. „Nadszedł czas, aby wyciągnąć wnioski i nie powtórzyć błędów HS2”.

Plany rozszerzenia systemu HS2 na Leeds i Manchester zostały odrzucone przez rządy Borisa Johnsona i Rishiego Sunaka, aby zaoszczędzić miliardy funtów.

Proponowany koszt szybkiego połączenia łączącego Londyn z Manchesterem i Leeds wzrósł ponad trzykrotnie z 32 miliardów funtów w 2012 r. do 106 miliardów funtów w 2020 r.

Na początku tygodnia sekretarz kultury Lisa Nandy powiedziała, że ​​hotel Hay „poważnie rozważa” przedłużenie linii HS2 do stacji Euston w centrum Londynu.

Haigh powiedział wcześniej, że „całkowicie nielogiczne” jest, aby trasa dużych prędkości kończyła się na stacji Old Oak Common pod centrum Londynu. Wspomniano także o obniżce ceny „HS2-lite”, która obejmowałaby utworzenie nowego odcinka między Birmingham a Crewe, na którym pociągi mogłyby jechać szybciej niż na głównej linii Zachodniego Wybrzeża, ale wolniej niż HS2.